مجادله سخنگوی طالبان با پژوهشگر پاکستانی؛ کتاب «بازگشت طالبان» جنجالی شد

استاد دانشگاه واشینگتن: شما (طالبان) هر کسی را که مخالفتان است، مامور اطلاعاتی می‌خوانید

ذبیح‌الله مجاهد نویسنده کتاب «بازگشت طالبان» را مامور اطلاعاتی خواند - @Watandost/twitter

انتشار کتاب حسن عباس، پژوهشگر پاکستانی-آمریکایی و استاد دانشگاه ملی دفاعی واشینگتن، در مورد طالبان افغانستان و فرمان‌پذیری آن‌ها از دولت پاکستان، واکنش تند رهبری طالبان را به‌دنبال داشت. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، با انتشار بیانیه‌ای، حسن عباس را «مامور استخباراتی (اطلاعاتی)» خواند و محتوای کتاب او را تکذیب کرد.

حسن عباس در کتاب جدیدش به نام «بازگشت طالبان» نوشت که رهبری طالبان برای ایجاد ارتباط با هند، از مقام‌های ارتش پاکستان اجازه گرفته‌اند. او حتی مدعی شده است که منصوب شدن هدایت‌الله بدری، عضو گروه طالبان، به سمت وزیر دارایی این گروه نیز با تایید قمرجاوید باجوه، رئیس پیشین ستاد ارتش پاکستان، صورت گرفته است.

پس از انتشار خبرهایی در مورد محتوای این کتاب در رسانه‌های بین‌المللی و داخلی، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، بیانیه‌ای به زبان‌های فارسی، پشتو، عربی و انگلیسی منتشر کرد و در آن، ادعای حسن عباس را بی‌اساس خواند.

مجاهد حسن عباس را «مامور استخباراتی» نامید و گفت: «به باور ما، شخصی به نام حسن عباس مزدوری است که از طرف یک سازمان استخباراتی استخدام شده تا با تلاش نافرجام خود آب دریا را گل‌آلود کند.»

او در این بیانیه، تلویحا به حسن عباس و دیگر منتقدان طالبان هشدار داد و نوشت: «همانگونه که امارت اسلامی برای به دست آوردن استقلال و آزادی خود بسیار فداکاری کرده است، برای حفظ آزادی و استقلال خود نیز حاضر است فداکاری کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما این لحن تند ذبیح‌الله مجاهد، با پاسخ نرم و آمیخته با طنز نویسنده کتاب مواجه شد. حسن عباس با بازنشر بیانیه ذبیح‌الله مجاهد در توییتر، در پاسخ به او نوشت: «شما، مرا هر چه دوست دارید خطاب کنید. این عادی است که شما هر کسی را که مخالفتان باشد، مامور اطلاعاتی (استخباراتی) نام می‌گذارید.» او در ادامه گفت که آنچه او به دنبالش است، «صلح و آرامش مردم افغانستان است». 

حسن عباس، در این توییت تصویری از بخش پایانی کتابش را به‌اشتراک گذاشت و خطاب به ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، نوشت: «می‌دانم که شما انگلیسی بلد هستید، پس لطف کنید قسمت پایانی کتاب مرا بخوانید و بعد در مورد جاسوس بودن من اظهار نظر کنید.»

این پژوهشگر پاکستانی‌الاصل، در قسمت پایانی کتابش، توصیه‌هایی به طالبان دارد. او نوشت: «مدیریت مالی طالبان بزرگ‌ترین نقش را در موفقیت یا شکست آنان دارد. اگر طالبان به مردم می‌گویند که نگران نباشید، باید برای آنان ثابت کنند که چرا نگران نباشند، مردم به مدرک نیاز دارند تا باور کنند که در شرایط امنی به‌سر خواهند برد.»

او نوشت که اگر طالبان نتوانند به مردم عادی در تامین زندگی‌شان کمک کنند، «به‌زودی اعتراض‌های عمومی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود».

او در پایان نوشت که «اگر تصمیم‌های رهبران برای مردم افغانستان دلسوزانه و کارساز بود، وضعیت امروز طور دیگری می‌بود، اما متاسفانه نیست.»

این کتاب حسن عباس که هنوز به‌صورت رسمی روانه بازار نشده است، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت. روزنامه تایمز با انتشار یادداشتی به ارزیابی این کتاب پرداخت و نوشت که این کتاب «ادعایی جسورانه» دارد و محصول «تلاش شجاعانه» نویسنده است.

بیشتر از کتاب