هند تاریخ‌ساز شد: فرود موفقیت‌آمیز فضاپیمای چاندرایان ۳‏‎ ‎بر سطح ماه ‏

فرود فضاپیمای هندی بر سطح ماه فقط چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که یک کاوشگر مشابه ‏روسی نتوانست ماموریتش را به پایان برساند و سقوط کرد

فضاپیمای هندی چاندرایان ۳ روز چهارشنبه، ۲۳ اوت (اول شهریور)، توانست ماموریت مهم فرود روی قطب جنوب ماه را با موفقیت به انجام برساند. این موفقیت تاکیدی بر جایگاه آن کشور به‌عنوان یک قدرت فضایی بود.

به گزارش رویترز، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، که هنگام انجام این ماموریت فضایی در نشست بریکس بود، پس از تماشای تلویزیونی موفقیت ماموریت چاندرایان ۳ از آفریقای جنوبی، پرچم کشورش را به اهتزاز درآورد و در پیامی اعلام کرد: «این لحظه‌ای فراموش‌نشدنی است. این فریاد پیروزی هند نوین است.»

رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند نیز ضمن تاکید بر موفقیت عملکرد چاندرایان ۳ گفت: «هند اکنون روی ماه است.» به گفته دانشمندان هندی، این فرود به هند اعتماد به نفس داده است که بتواند به مریخ و زهره نیز دست پیدا کند.

همین‌طور، جوزف اشباخر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا، نیز این ماموریت را «باورنکردنی» خواند و چنین موفقیتی را به سازمان فضایی هند و مردم آن کشور تبریک گفت. اشباخر تاکید کرد: «تحت تاثیر نمایش فناوری‌های نوین و نخستین فرود نرم هند روی این جرم آسمانی قرار گرفتم.»

این دومین تلاش هند برای فرود فضاپیما روی سطح ماه بود. در سال ۲۰۱۹، در ماموریت چاندرایان ۲، یک مدارگرد در مدار ماه مستقر شد، اما درنهایت، فرودآور آن سقوط کرد. ماه‌نورد چاندریان ۱ هند در سال ۲۰۰۸ به دور ماه فرستاده شد و به کشف آب در سطح ماه کمک کرد.

چاندرایان در زبان هندی و سانسکریت به معنای «وسیله نقلیه ماه» است. هند چهارمین کشوری است که توانسته است وسیله‌ای فضایی را روی ماه فرود بیاورد. زمین ناهموار قطب جنوبی ماه فرود را برای کاوشگران فضایی دشوار می‌کند. از این رو، موفقیت هند در این عرصه بسیار مهم تلقی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 انتظار می‌رود چاندرایان ۳ به مدت دو هفته فعال بماند و مجموعه‌ آزمایش‌هایی، از جمله تجزیه و تحلیل مواد معدنی سطح ماه، انجام دهد.

دولت هند اعلام کرده است که پس از این فرود موفقیت‌آمیز، دانشمندان و کارآفرینان را تشویق خواهد کرد که روی پرتاب‌های فضایی خصوصی و کسب‌وکارهای ماهواره‌ای مرتبط سرمایه‌گذاری کنند.

اعلام خبر موفقیت فضاپیمای هند با موجی از شور و هیجان در آن کشور همراه بود. برای انجام موفقیت‌آمیز این پرتاب، مراسم نیایش در مکان‌های عبادی سراسر هند برگزار شد و کودکان مدرسه‌ای، در حالی که منتظر نمایش زنده فرود بودند، پرچم سه‌رنگ هند را تکان می‌دادند. هم‌زمان با اعلام فرود روی ماه، دانشمندان و مقام‌ها و مردم در سراسر هند به جشن و شادی پرداختند، یکدیگر را در آغوش گرفتند، و برای جشن گرفتن و رقص و شادی به خیابان‌ها رفتند.

گفته می‌شود که نزدیک به ۷ میلیون نفر پخش زنده این فرود را از یوتیوب تماشا کردند.

انتظار می‌رود این فرود باعث افزایش شهرت هند در عرصه مهندسی فضایی رقابتی شود. چاندرایان ۳ با بودجه‌ای در حدود ۶.۱۵ میلیارد روپیه (۷۴ میلیون دلار) به فضا پرتاب شد که کمتر از هزینه تولید فیلم سینمایی فضایی هالیوودی به نام «گرانش» در سال ۲۰۱۳ است.

موفقیت چاندرایان ۳ فقط چند روز پس از شکست ماموریت لونا ۲۵ روسیه به دست آمد. روسیه از زمان لونا ۲۴ در ۱۹۷۶، دورانی که لئونید برژنف، رهبر حزب کمونیست، بر کرملین حکومت می‌کرد، هیچ ماموریت فضایی برای فرود در ماه نداشته است. روسیه امید داشت با این ماموریت جدید نشان دهد که با وجود افول پس از فروپاشی شوروی و هزینه هنگفت جنگ اوکراین، همچنان می‌تواند در فضا با ابرقدرت‌ها رقابت کند، اما ناکام ماند.

بیشتر از جهان