انفجار در خیبرپختونخوای پاکستان پنج کشته و ۲۱ زخمی برجا گذاشت

انفجار در نزدیکی یک گشت پلیس در دیره اسماعیل‌خان نزدیک مرز افغانستان رخ داد

علاوه بر نیروهای پلیس که هدف این انفجار بودند، شماری غیرنظامیان نیز کشته و زخمی شده‌اند- X/@VishalSehgal4U

حوالی ظهر روز جمعه ۱۱ آبان (۳ نوامبر)، انفجاری در منطقه دیره اسماعیل خان ایالت خیبرپختونخوا پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان رخ داد. پلیس خیبرپختونخوا کشته شدن پنج تن و زخمی شدن دست‌کم ۲۱ تن دیگر، ازجمله تعدادی نیروی پلیس، را در این انفجار تایید کرد.

منابع پلیس در دیره اسماعیل‌خان به رسانه‌های پاکستانی گفتند این انفجار در نزدیکی یک گروه از نیروهای پلیس که در حال گشت‌زنی در بازار محلی بودند، رخ داد. محمد عدنان، افسر پلیس حاضر در محل حادثه، به روزنامه داون گفت هنوز مشخص نیست این انفجار حاصل حمله انتحاری بوده است یا بمب‌گذاری.

در همین حال نیروهای امدادی در دیره اسماعیل‌خان با تایید شمار کشته و زخمی‌‌ها گفتند هنوز مشخص نیست که چه تعداد از قربانیان نظامی و چه تعداد غیرنظامی‌اند.

تاکنون مسئولیت این حادثه را هیچ گروهی به عهده نگرفته است. اما پیش از این، تحریک طالبان پاکستان حملات مشابه به کاروان‌های گشت و نیز پاسگاه‌های پلیس در خیبرپختونخوا را انجام می‌داد.

منطقه دیره اسماعیل‌خان در ایالت خیبرپختونخوا فقط چند کیلومتر با مرز افغانستان فاصله دارد و نزدیک‌ترین منطقه به خط مرزی دیورند میان افغانستان و پاکستان است. ساکنان این منطقه از قبایل پشتون‌اند و این منطقه از دسترس دولت و قانون خارج است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیره اسماعیل‌خان در بیش از ۳۰ سال گذشته محل سکونت گروه‌های شورشی داخلی و خارجی بوده است. تحریک طالبان پاکستان نیز یکی از این گروه‌ها است که به ادعای دولت پاکستان، با استفاده از امکان عبور و مرور بدون مدارک قانونی در دو سال اخیر در افغانستان مستقر شده‌اند و حملات به خاک پاکستان را طرح‌ریزی می‌کنند.

حملات تحریک طالبان پاکستان در خیبرپختونخوا و بلوچستان در ماه‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است. در آخرین مورد، ۳۱ اکتبر، پس از تیراندازی افراد ناشناس به پاسگاه پلیس در دره اسماعیل خان، یک پلیس کشته شد. در همان روز، دو سرباز بر اثر انفجار مین در وزیرستان جنوبی کشته شدند.

موسسه مطالعات درگیری و امنیتی پاکستان (PICSS) داده‌هایی را در ماه اکتبر منتشر کرد که نشان می‌داد تعداد حملات گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان در ماه اوت بالاترین آمار حملات ماهانه در تقریبا ۹ سال گذشته بوده است.

در این گزارش آمده است که تنها در ماه اوت، ۹۹ حمله تروریستی در سراسر پاکستان رخ داده که بالاترین تعداد در یک ماه از نوامبر ۲۰۱۴ است.

افزایش حملات تروریستی در پاکستان در دو سال اخیر و پس از سلطه طالبان بر افغانستان، واکنش‌های شدید دولت پاکستان را برانگیخته است. مقام‌های پاکستان بارها طی سفر به کابل از مقام‌های طالبان خواستند که از افزایش نفوذ و استفاده این گروه از خاک پاکستان جلوگیری کنند.

در آخرین اقدام پس از آن‌که دولت پاکستان از طالبان افغانستان ناامید شدند، تصمیم گرفتند بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر افغان را که بدون مدارک قانونی در شهرهای مختلف پاکستان از‌جمله در مناطق قبیله‌ایی زندگی می‌کنند اخراج کنند. این کشور همچنین ورود بدون روادید و ویزا از افغانستان را حتی برای ساکنان مناطق دو طرف مرز، از اول ماه نوامبر منع کرد.

بیشتر از جهان