یک‌بار استفاده از تخت برنزه کننده هم خطرناک است

استفاده از تخت‌برنزه‌کننده حتی برای یک‌بار خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد، این خطرات برای کسانی که از جوانی شروع به استفاده از این دستگاه می‌کنند جدی‌تر است

عکس تزئینی -  زنی روی تخت برنزه‌کننده دراز کشیده است - Canva

معیارهای زیبایی در طول زمان تغییر می‌کنند. پوست سفید که روزگاری طرفداران بسیاری داشت حالا جایش را به پوست برنزه و تیره‌تر داده است و اغلب مردم برای زیباتر شدن سراغ آفتاب یا دستگاه‌های برنزه‌کننده پوست می‌روند تا به قول معروف از رنگ‌پریدگی درآیند. یکی از روش‌های برنزه‌کردن دراز کشیدن روی تخت‌های برنزه‌کننده است که خطرات جدی به همراه دارد.

در بهار گذشته، یکی از کاربران شبکه تیک‌تاک به نام لیندا بندیکسن، در حالی که روی تخت دستگاه برنزه دراز  کشیده بود، ویدیویی منتشر کرد و نوشت: «انسان‌ها عجیب‌اند. من پول می‌دهم تا در محفظه‌ای دراز بکشم که من را به سرطان مبتلا می‌کند.»

این ویدیو که بیش از ۳۰۰ هزار بار پسندیده شده بود، یکی از هزاران ویدیوی تخت‌‌های برنزه‌کننده است که در شبکه اجتماعی تیک‌تاک متداول شده است، ازجمله ویدیوی اخیر کیم کارداشیان که فضای کارش را نشان می‌دهد و می‌گوید: «من یک تخت برنزه‌‌کننده در محل کارم دارم.»

دکتر مونیب شاه، متخصص پوست، که نامش در شبکه تیک‌تاک دکتر پوست (DermDoctor) است، و بیش از ۱۸ میلیون نفر او را دنبال می‌کنند، ویدیو‌های بندیکسن و کیم کارداشیان را تاسف‌آور می‌داند، زیرا به باور او این افراد خطرات جدی تخت‌‌های برنزه‌کننده را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند. شاه که در نوجوانی مدام از این تخت‌ها استفاده می‌کرد در ۳۱ سالگی به سرطان پوست مبتلا شد.

او با توجه به تجربه شخصی‌اش می‌کوشد تا در فضای مجازی درباره خطرات برنزه‌کردن اطلاع‌رسانی کند.

دکتر آلن هالپرن، رئیس خدمات پوست مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ، می‌گوید: «‌تخت‌ برنزه‌کننده مضر است - تمام.» خطرات این تخت‌ها جدی و قابل توجه‌اند. استفاده از تخت‌برنزه‌کننده حتی برای یک‌بار خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد، این خطرات برای کسانی که از جوانی شروع به استفاده از این دستگاه می‌کنند جدی‌تر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، دلیلی وجود دارد که سازمان غذا و دارو درباره استفاده از این دستگاه‌ها هشدار می‌دهد. برخی ایالت‌ها استفاده از این تخت‌ها را برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع کرده‌اند و البته دلیلش اشعه ماورا بنفش یا یو‌وی (UV) است که عامل اصلی سرطان پوست است.

استفاده از این تخت‌ها التهاب چشم و پیری پوست را نیز به همراه دارد.

هالپرن می‌گوید، سه نوع نور یووی وجود دارد: یووی‌بی (UVB)، یو‌وی‌ای (UVA) و یو‌وی‌سی (UVC).

از یووی‌سی به‌جز برای استریل‌کردن اشیا استفاده نمی‌کنند، زیرا بسیار سمی است. یو‌وی‌بی به اشعه سوزان معروف است و موجب آفتاب‌سوختگی می‌شود. اشعه یو‌وی‌ای پوست را بدون آفتاب‌سوختگی برنز و تیره کند. اما تمامی پرتوهای ماورا بنفش به دی‌ان‌ای سلول‌ها آسیب می‌زنند و موجب سرطان می‌شوند.

به گفته هالپرن، پوست وقتی برنزه می‌شود که دی‌ان‌ای آسیب دیده باشد.

با وجود خطرات جدی این دستگاه‌ همچنان علاقه‌مندان زیادی از آن استفاده می‌کنند، دلیلش چیست؟

طبق پژوهش‌ها مردم برای زیباتر شدن و درمان برخی عارضه‌های پوستی مانند آکنه از این تخت‌ها استفاده می‌کنند، یا مانند کارداشیان به‌دلیل پسوریازیس (بیماری خودایمنی پوست که به صدفک هم معروف است)، یا به دلایل روان‌شناسی مانند داشتن اعتماد‌به‌نفس بیشتر، یا به دلایلی مانند دریافت ویتامین دی. اما خطرات این دستگاه به قوت خود باقی است. این تصور که مزیت‌های احتمالی استفاده از تخت‌های برنزه‌کننده از خطراتشان بیشتر است درست نیست.

شاه می‌گوید، براساس برخی پژوهش‌ها، اشعه یو‌وی‌بی خورشید ممکن است به درمان آکنه کمک کند اما پژوهش‌هایی هم هست که نشان می‌‌دهند برنزه‌شدن و تابش نور آکنه را وخیم‌تر می‌کند. بنابراین ارزش ندارد آن را امتحان کنید.

بیشتر از مُد و زیبایی