در عصر تبلیغات پروبیوتیک‌های گرانقیمت، سیب را دریابید

سیب مقدار زیادی پلی‌فنول دارد که بر میکروبیوم روده تاثیر می‌گذارد

عکس تزیینی‌ــ زنی سیب می‌خورد‌ــ Canva

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای‌اند که به طور طبیعی در دستگاه گوارش ما و به ویژه در روده‌ بزرگ وجود دارند و به گوارش و هضم غذا کمک می‌کنند و به «باکتری‌‌های مفید» هم معروف‌اند. به همین دلیل است که مواد غذایی حاوی پروبیوتیک‌ که می‌توانند به بهبود سلامتی دستگاه گوارش کمک کند، روز‌به‌روز محبوب‌تر و تقاضا برای آن‌ها بیشتر می‌شود اما یکی از متخصصان در گفت‌وگو با نیویورک‌پست این سوال را مطرح می‌کند که آیا در تغذیه باکتری‌های مفید روده کمی زیاده‌روی نمی‌کنیم؟

دکتر امیلی لمینگ، دانشمند و متخصص تغذیه، به علاقه‌مندان میکروبیوم‌ روده سیب را پیشنهاد می‌کند؛ میوه‌ای ساده‌ و ارزان با ۱۰۰ میلیون میکروب دارای قدرت پروبیوتیکی که می‌تواند به همان اندازه محصولات گران‌قیمت موجود در فروشگاه‌ها موثر باشد و شما با پرداخت مبلغی اندک از همه مزایای پروبیوتیکی آن بهره‌‌مند شوید.

لمینگ که نویسنده کتاب «روده کارآمد: چطور مغز دوممان را تغذیه کنیم» است، می‌گوید: «سیب حاوی فیبر و به‌ویژه فیبر پروبیوتیک به نام پکتین است که باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کند. همچنین حاوی مقدار زیادی پلی‌فنول است که اثر پربیوتیکی بر میکروبیوم روده دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لمینگ با انتقاد از این نظر که مصرف مکمل‌های پربیوتیک برای همه مفید است، دیدگاه محبوب افراد دقیق روی تغذیه‌ و متخصصان تغذیه، آب پاکی را روی دست علاقه‌مندان محصولات پروبیوتیک ریخت و گفت: «بله، برای مثال برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر خوب است اما اگر در حال حاضر مشکل خاصی ندارید و فقط کلا می‌خواهید هوای میکروبیوم روده‌تان را داشته باشید، نیازی نیست مکمل پربیوتیک مصرف کنید، زیرا آنچه می‌خورید تاثیر بسیار بیشتری دارد.»

لمینگ درباره مکمل‌های غیراستاندارد موجود در بازار هم هشدار می‌دهد و می‌گوید: «باید از این موضوع آگاه باشید که بازار این مکمل‌ها بسیار نامنظم و بدون نظارت است و مصرف‌کنندگان باید بسیار مراقب باشند. حتی برخی از آن‌ها می‌توانند اثر معکوس داشته باشند و اوضاع را بدتر کنند. در حالی که به جای آن‌ها می‌توانید یک سیب بخورید.»

برخلاف تب داغ مصرف پروبیوتیک‌ها که زود عرق می‌کند، رعایت یک رژیم غذایی غنی از گیاهان هرگز از دور خارج نمی‌شود و به گفته کارشناسان، تمام فیبر و پلی‌فنول‌هایی‌ها که از غلات و میوه‌ها دریافت می‌کنید، برای سلامتی روده هم مفیدند.

البته در این زمینه همچنان به تحقیقات بیشتر نیاز است.

لمینگ تاکید می‌‌کند احتمالا میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک که در فرایند کشت آن‌ها از کودها و سموم شیمیایی کمتری استفاده می‌شود، میکروب بیشتری دارند اما هنوز نمی‌توان به طور قطع ادعا کرد که این تفاوت در تعداد میکروب‌ها بر میکروبیوم روده انسان‌ تاثیر دارد یا خیر.

او می‌افزاید که احتمالا سلامتی خاک در اینکه میزان میکروب‌های موجود در مواد غذایی که مصرف می‌کنیم چقدر باشد، هم تاثیر زیادی دارد؛ به‌خصوص برای میو‌ها و سبزیجاتی که در خاک یا نزدیک به خاک (زمین) رشد می‌کنند. زیرا خاک مملو میکروب‌ است؛ به طوری که گفته می‌شود یک قاشق چایخوری خاک می‌تواند بیشتر از تعداد افرادی که روی سیاره زمین زندگی می‌کنند، میکروب داشته باشد.

بیشتر از بهداشت و درمان