درخت گیلاس محبوب و مشهور واشینگتن نیز همراه ۳۰۰ درخت دیگر قطع می‌شود

 این پروژه ۱۳۳ میلیون دلار هزینه خواهد داشت و دست‌کم سه سال طول می‌کشد

استامپی، درخت گیلاس محبوب واشینگتن دی‌سی‌ــ X/librarycongress

قرار است «استامپی»، درخت گیلاس محبوب واشینگتن دی‌سی، قطع شود.

در راستای برنامه مرمت چندساله برای تعویض دیوار دریایی در حال ریزش گرداگرد تایدال بیسین (Tidal Basin)، محوطه اطراف بنای یادبود جفرسون مموریال (Jefferson Memorial) که به تراکم بالای درختان گیلاسش مشهور است، گزارش‌ها حاکی از آن است که پدیده رسانه‌های اجتماعی‌ــ استامپی، درخت گیلاس باد‌و‌باران‌دیده‌ــ همراه ۱۴۰ درخت گیلاس دیگر قطع خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود که کارگران روند قطع درختان را از اوایل تابستان آغاز کنند تا بشود خرابی دیوار دریایی را مرمت کرد و جلو آب رود پوتوماک گرفته شود تا دست‌کم دو بار در روز از فراز این دیوار حائل سرریز نکند. به گزارش وب‌سایت پوتوماک کلایمت ریپورت (Potomac Climate Report)، بالا آمدن سطح آب می‌‌تواند ناشی از تغییرات اقلیمی باشد، و فقط در یک قرن گذشته، سطح آب پوتوماک ۱۱ اینچ (۲۷.۹ سانتیمتر) بالا آمده است، که بیش از میانگین جهانی است.

به گفته مایک لیترست، سخنگوی خدمات پارک ملی در نشنال مال (National Mall)، گزارش‌ها حاکی از آن است که این پروژه ۱۳۳ میلیون دلار هزینه خواهد داشت و دست‌کم سه سال طول می‌کشد تا تکمیل شود.  

لیترست به خبرگزاری اسوشیتدپرس توضیح داد: «این کار بی‌تردید به‌نفع تجربه بازدیدکنندگان خواهد بود، و برای ما اهمیت زیادی دارد. اما بیش از همه، به‌نفع درختان گیلاس خواهد بود، که در حال حاضر هر روز، دو بار در روز، می‌بینند که ریشه‌هایشان غرق در آب شور تایدال بیسین می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیترست متذکر شد که به‌دلیل سرریز امواج پوتوماک درختان زیادی از بین رفته‌اند، و اشاره کرد که محوطه‌ای ۱۰۰ یاردی (۹۱.۴ متر) از درختان گیلاس در نزدیکی دیوار دریایی از بین رفته است. او در ادامه افزود «تا وقتی علت اصلی که در وهله اول باعث مرگ درختان شد رفع نکنیم»، نمی‌شود درختان گیلاس جایگزین کاشت.

استامپی، درخت گیلاس محبوب، با آن قامت باشکوه گره‌دار و پیچ‌خورده‌اش، از امواج خروشان جان سالم به در برده است، گرچه در این مسیر چند زخم نبرد بر تنش مانده است. استامپی جزو ۳۰۰ درخت‌ــ از جمله ۱۴۰ درخت گیلاس‌ــ است که قرار است قطع شوند. این درختان تغییر کاربری خواهند داد و به‌صورت خاکپوش برای حفاظت از ریشه‌های درختانی استفاده می‌شوند که زیر عبورومرور پای آدم‌ها به زندگی ادامه می‌دهند، و به این ترتیب، به درختانی که قطع شده‌اند یک «حیات دوم خوب» داده می‌شود.

استامپی، درخت گیلاس تنه‌پوک محبوب که در کناره جنوبی تایدال بیسین قرار دارد، امسال در چارچوب یک طرح چندساله مرمت بیسین و دیوارهای دریایی غرب پوتوماک، همراه حدود ۱۴۰ درخت گیلاس دیگر بریده خواهد شد. تمام درختان بریده‌شده  به خاکپوش تبدیل خواهند شد و دور ریشه‌های درختان باقی‌مانده قرار خواهند گرفت تا به حفاظت از آن‌ها در مقابل عبور‌ و مرور پای رهگذران کمک کنند. این خاکپوش سرانجام به خاک تبدیل خواهد شد، سپس این خاک ریشه‌ها را تغذیه خواهد کرد‌ــ به این معنی که روح این درختان به حیات ادامه خواهد داد. علاوه بر این، طرح‌هایی برای استامپی وجود دارد تا سازمان «دوستان باغ گیاه‌شناسی ملی» (Friends of the National Arboretum) از آن قلمه بزنند، و پس از تکمیل ساخت‌و‌ساز، مشابه‌های ژنتیکی یا «نمونه‌های شبیه‌سازی‌شده» استامپی کاشته خواهند شد.

@lesserknowndc Stumpy, a beloved hollow cherry tree located on the south bank of the Tidal Basin, will be removed later this year alongside about 140 cherry trees as part of a multi-year repair to the Basin and West Potomac seawalls. All the trees removed will be mulched and laid around the roots of the surviving trees to help protect them from foot traffic. The mulch will eventually become soil, the soil will then feed the roots – meaning the trees will live on in spirit. There are also plans for Stumpy to be clipped and propagated by Friends of the National Arboretum, and genetic matches or “clones” of Stumpy will be planted after construction is done. #only1dc #visitwashingtondc #stumpy #tree #cherryblossom #travel #washingtondc #viral #fyp #tiktok #trending #dcthings #dcthingstodo #dcguide ♬ Will You Be There (Single Version) - Michael Jackson

با آغاز همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰، استامپی در رسانه‌های اجتماعی به شهرت رسید، یک پایگاه هواداری اختصاصی گرد آمد که تقاضا برای کالاهای استامپی ایجاد کرده است و این اقلام تی‌شرت و تقویم را نیز شامل می‌‌شود. هواداران استامپی از شنیدن اینکه امسال آخرین بهار این درخت خواهد بود غمگین و دلشکسته‌اند.

در پی این خبر، هواداران برای ادای احترام به این درخت که به آخرین روزهایش نزدیک می‌شود، کنارش گل و همین‌طور ویسکی بوربن گذاشته‌اند. در وب‌سایت ردیت (Reddit)، یک هوادار دوآتشه استامپی اعلام کرد که خودش را به تنه درخت زنجیر خواهد کرد تا آن را از قطع شدن نجات دهد.

شماری از هواداران استامپی در تیک‌تاک زیر ویدیوهای درختان نظر داده‌اند، و نوشته‌اند حیف است این درخت با اینکه تا این‌جا تاب آورده است، قطع خواهد شد.

یک کاربر نظر داد: «نه، آن‌ها باید استامپی را به حال خودش بگذارند. برخلاف انتظار، تا الان دوام آورده است.»

کاربری دیگر افزود: «روح و روانم را به هم ریخت.»

اما لیترست به هواداران استامپی و درختان گیلاس مشهور دی‌سی اطمینان داده است که وقتی این پروژه تمام شود، پیش‌بینی می‌شود که کارگران ۲۷۷ درخت گیلاس به‌جای درختان قطع‌شده بکارند. گزارش‌ها حاکی از آن است که باغ گیاه‌شناسی ملی از محتوای ژنتیکی استامپی استفاده خواهد کرد تا نمونه‌های شبیه‌سازی‌شده تولید کند، و انتظار می‌رود که تعدادی از آن‌ها به‌‌عنوان درختان جایگزین کاشته شوند.

درختان گیلاس واشینگتن دی‌سی به بخشی اصلی از فرهنگ پایتخت تبدیل شده‌اند. مردم از همه‌جا در دی‌سی گرد هم می‌آیند تا شکوفه‌های صورتی و سفیدی را ببینند که منظره پوتوماک و نشنال مال را نقطه‌نقطه کرده‌اند، و «جشنواره ملی شکوفه‌های گیلاس» عمدتا آغاز فصل گردشگری در پایتخت در نظر گرفته می‌شود.

در سه سال آینده، خیلی‌ها برای درختان گیلاس ازدست‌رفته و شکوفه‌هایشان به‌شدت دلتنگ خواهند شد. 

© The Independent

بیشتر از جهان