جوکوویچ رکوردشکن تشنه افتخارات بیشتر

این تنیس‌باز صرب، که با فتح اوپن فرانسه به رکورد ۲۳ قهرمانی در گرند اسلم رسید، تصمیمی برای ‏خداحافظی ندارد

نواک جوکوویچ، تنیس‌باز صرب در فرانسه ـ EMMANUEL DUNAND / AFP

نواک جوکوویچ از روزی که قدم به دنیای تنیس گذاشت، انگیزه‌اش رسیدن به افتخارات راجر فدرر و رافائل نادال بود که در آن زمان غول‌های این رشته بودند. او عصر یکشنبه، روی خاک رس پاریس، سرانجام به آرزوی بزرگش رسید و به پرافتخارترین تنیس‌باز تاریخ تبدیل شد. این بیست‌وسومین قهرمانی جوکو در گرند اسلم بود و توانست بالاتر از نادال و فدرر، به ترتیب با ۲۲ و ۲۰ قهرمانی، بایستد.

این سومین قهرمانی تنیس‌باز صرب در اوپن فرانسه است و حالا تنها تنیس‌باز تاریخ است که در هر کدام از گرند اسلم‌ها حداقل سه قهرمانی دارد. او همچنین عنوان شماره یک جهان را از کارلوس آلکاراز پس گرفت.

حریف جوکوویچ در فینال، «کسپر رود» نروژی، بخت چهارم مسابقات بود که فصل گذشته هم توانست به فینال اوپن فرانسه و اوپن آمریکا برسد. رود شروع خوبی داشت و حتی موفق شد سرویس حریف باتجربه‌اش را برک کند، ولی در نهایت جوکوویچ ست اول را در تای‌برک برد. جوکو در ست‌های دوم و سوم هم فرصت اوج گرفتن به حریفش نداد و ۳-۶ و ۵-۷ به برتری رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوکوویچ که ۳۶ سال و ۲۰ روز دارد مسن‌ترین قهرمان اوپن فرانسه است. او بعد از گرفتن جام قهرمانی گفت: «هر تنیسوری دوست دارد که روی این سکو باشد و این جام را حداقل یک بار ببرد. من فراتر از خوشبختم که در زندگی توانسته‌ام ۲۳ بار قهرمان گرند اسلم شوم. احساسم باورنکردنی است.»

رود درباره نمایش جوکوویچ در این فینال گفت: «او سطح بازی‌اش را در جریان مسابقه ارتقا می‌دهد. او دیوانه‌وار دفاع می‌کند یا ضربات برنده زیبایی می‌زند. او هیچ اشتباهی مرتکب نمی‌شود.»

جوکوویچ پیش از سفر به پاریس شرایط خوبی در زمین‌های خاک رس نداشت و به‌علت مصدومیت از مسترز مادرید کنار کشید، ولی در جریان اوپن فرانسه، آمادگی‌اش فراتر از انتظار بود. گوران ایوانیسویچ، مربی جوکوویچ، معتقد است که او برای گرند اسلم‌ها انگیزه متفاوتی دارد: «او در مغزش نرم‌افزاری دارد که در گرند اسلم‌ها فعال می‌شود. گرند اسلم در مقایسه با بقیه تورنمنت‌های ورزشی متفاوتی است. از روزی که به اینجا آمدیم، او سرحال‌تر و باانگیزه‌تر شد.»

سوال مهمی که از جوکوویچ شد این بود که آیا بعد از شکستن این رکورد به خداحافظی فکر می‌کند؟ پاسخ تنیس‌باز صرب منفی بود: «ماجراجویی من هنوز به پایان نرسیده. اگر هنوز می‌توانم قهرمان گرند اسلم شوم، چرا به خداحافظی فکر کنم؟ هنوز انگیزه دارم، هنوز ارائه بهترین تنیس در گرند اسلم‌ها برایم الهام‌بخش است. گرند اسلم مهم‌ترین مسابقه‌ای است که در تاریخ تنیس اهمیت دارد.»

در دنیای تنیس معمولا عنوان بزرگ‌ترین تنیس‌باز تاریخ به کسی اطلاق می‌شود که بیشترین قهرمانی را در گرند اسلم دارد، ولی جوکوویچ بعد از شکستن این رکورد دوست ندارد با چنین صفتی از او یاد شود: «نمی‌خواهم بگویم که بزرگ‌ترین تنیسور تاریخ هستم، چون این بی‌احترامی به قهرمانان بزرگ ادوار گذشته در زمانی است که تنیس شرایط کاملا متفاوتی با امروز داشت. احساس می‌کنم که هر کدام از قهرمانان قبلی میراثی برای نسل خودش به جا گذاشته و مسیر را برای ما هموار کرد که بتوانیم این ورزش را در چنین صحنه جهانی بزرگی بازی کنیم.»

بیشتر از تنيس