ادامه تور جهانی بهترین تنیس‌بازان جوان در عربستان سعودی با درخشش آرتور فیلس و مجدوویچ

عربستان سعودی در سال‌های گذشته نیز میزبان رقابت‌های ستارگان دنیای تنیس بوده است

آرتور فیلس در مسابقات فینال ستارگان کمتر از  ۲۱ سال تنیس جهان در عربستان سعودی‌ــ Twitter/Adam Pretty

روز سوم مسابقات فینال ستارگان کمتر از ۲۱ سال تنیس جهان در عربستان سعودی با درخشش آرتور فیلس از فرانسه و حمد مجدوویچ صربستانی ادامه یافت تا تنیس جهان شاهد ادامه درخشش دو ستاره نوظهور و آینده‌دار این رشته ورزشی باشد.

شهر ورزشی ملک‌عبدالله در جده با حمایت مالی منطقه اقتصادی و گردشگری نئوم برای اولین‌بار میزبان یک‌ دوره مسابقات رسمی انجمن تنیس حرفه‌ای مردان جهان در عربستان سعودی است که از ۲۸ نوامبر روی زمین هاردکورت در داخل سالن آغاز شد و روز شنبه دوم دسامبر (یازدهم آذر) به پایان می‌رسد.

نفرات برتر مسابقات ستارگان نسل جدید تنیس مردان که میزبانی آن به مدت پنج سال به عربستان سعودی سپرده شده، در مجموع دو میلیون دلار جایزه دریافت می‌کنند که میزان آن نسبت به دوره قبل با رشد چشمگیر ۶۰۰ هزار دلاری مواجه شده است.

رئیس فدراسیون تنیس عربستان سعودی در این‌باره گفت: «بسیار مفتخریم که اتحادیه تنیس مردان، شهر جده را برای میزبانی چنین رویداد مهمی انتخاب کرد. فینال‌ ستارگان نسل جدید به‌نوعی تجلی فلسفه فدراسیون ما است که همانا الهام بخشیدن به استعدادهای جوان برای رسیدن به بالاترین سطوح ورزشی است. ما بسیار مشتاق‌ایم که برای کمک به پیشرفت آینده‌دارترین ستارگان نوظهور جهان با اتحادیه تنیس مردان همکاری کنیم و نوآوری‌های جدید ورزشی را در شهر ويژه خود، جده، به نمایش بگذاریم.»

آرتوس فیلس ۱۹ ساله از فرانسه که از او به‌عنوان یکی از ستارگان قطعی تنیس جهان در سال‌های آتی نام برده می‌شود، در اولین مسابقه‌اش طی پنج دست حساس و نفسگیر، با نتیجه سه بر دو لوکا ناردی، دیگر پدیده تنیس جهان از ایتالیا، را شکست داد و شانسش را برای قهرمانی در این دوره از مسابقات انفرادی بالا برد.

او پس از این مسابقه دشوار به خبرنگاران گفت:‌‌ «بازی سختی بود. این اولین‌ بار در زندگی‌ام است که چهار بازی پشت سر هم انجام می‌دهم. در تنیس همه‌چیز می‌تواند خیلی سریع تغییر کند؛ من دو دستی را که باختم هم می‌توانستم ببرم، اما حالا احساس خیلی خوبی دارم و واقعا خوشحال‌ام که برنده شدم.»

پدیده فرانسوی تنیس جهان در روز دوم مسابقات به مصاف دیگر برنده گروه سبز، فلاویو کوبولی، رفت که دومینیک استکیر سوییسی را شکست داده بود و دیگر حریف ایتالیایی‌اش را قاطعانه و با نتیجه سه بر هیچ شکست داد.

دومینیک استکیر از سوییس تنها تنیس‌باز حاضر در این مسابقات محسوب می‌شود که در سال‌های قبل نیز سابقه شرکت در تور فینال ستارگان کمتر از ۲۱ سال را داشته است و در سال ۲۰۲۲ تا مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات صعود کرده بود.

از سوی دیگر حمد مجدوویچ، تنیس‌باز جوان صرب که با حمایت مالی نواک جوکوویچ، ستاره افسانه‌ای و صربستانی دنیای تنیس، به پیشرفت قابل‌توجهی رسیده است، پس از برد سه بر دو در روز اول مقابل الکس میشلسن از آمریکا، روز چهارشنبه ون آسشه از فرانسه را هم با نتیجه سه بر یک شکست داد تا به عنوان اصلی‌ترین رقیب آرتور فیلس فرانسوی برای کسب عنوان قهرمانی مسابقات معرفی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوکوویچ نزدیک به دوسال است که تمامی هزینه‌های مربوط به تنیس شامل لوازم، مربی، سفرها و نیازهای پزشکی مجدوویچ، بازیکن هموطنش، را پرداخت می‌کند. مجدوویچ فصل جدید تنیس جهان را با رتبه ۲۵۵ شروع کرد اما تا پیش از آغاز مسابقات جده به رتبه ۱۰۷ جهان رسید.

این بازیکن ۲۰ ساله در مورد حمایت‌های جوکوویچ می‌گوید: «نواک از نظر مالی به من کمک کرد و هر آنچه را برای حرفه‌ام نیاز دارم، به من می‌دهد. او همه خرج‌ها را پوشش می‌دهد و خوشحال‌ام که او این کار را انجام می‌دهد. این برای من خیلی موثر است. باور می‌کنید اولین کسی که عنوان مرا به من تبریک گفت، که بود؟ نواک. وقتی تلفنم را برداشتم، پیام صوتی او را شنیدم که بیش از یک دقیقه طول کشید. او اسطوره من است و همیشه برای مشاوره در دسترسم قرار دارد.»

جوکوویچ نیز اوایل سال ۲۰۲۳ در ویمبلدون درباره اولین جام مجدوویچ صحبت کرده بود: «این موفقیت فوق‌العاده بود و کسب اولین عنوان چلنجر برای او که از دور مقدماتی کسب شد، یک نتیجه بزرگ است و من به او تبریک می‌گویم. جهش او در رده‌بندی برای آینده معنی زیادی خواهد داشت. دوستان زیادی دارم که به نوعی در آن سطح دوم تنیس (بین فیوچرز و رتبه ۲۵۰) گیر کرده‌اند. شکستن آن سد سخت است اما حمد اکنون به بازی‌های مقدماتی برای مسابقات گرنداسلم نزدیک شده است.»

در ادامه مسابقات  فینال‌ ستارگان نسل جدید تنیس جهان، عصر پنجشنبه حمد مجدوویچ به مصاف عبدالله شلبیه از اردن می‌رود که روز چهارشنبه مقابل میشلسن پیروز شده بود. دیگر ستاره صاحب دو برد در این مسابقات، یعنی آرتور فلیس، نیز مقابل دومینیک استکیر حاضر خواهد شد.

عربستان سعودی سال‌های گذشته نیز در تورهای متعدد میزبان ستارگان دنیای تنیس بوده است. برای مثال در سال ۲۰۲۲، جمع زیادی از ستارگان تنیس جهان مانند دانیل مدودف، الکساندر زورف، استفانوس سیتسیپاس، آندری روبلف، تیلور فریتس، استن واورینکا، دومینیک تیم، نیک کیریوس و هوبرت هورکاچ در چارچوب مسابقات نمایشی «جام درعیه» در شهر درعیه به رقابت پرداختند.

همچنین در ماه‌های اخیر، مقام‌های ورزش عربستان سعودی در حال مذاکرات پایانی با اتحادیه جهانی تنیس مردان بوده‌اند تا به‌عنوان دهمین میزبان رقابت‌های سالانه مسترز هزارامتیازی تنیس معرفی شوند. در صورت نهایی‌ شدن این انتخاب، ستاره‌های نامدار دنیای تنیس از سال ۲۰۲۵ فصل ورزشی‌ جدیدشان را به‌ جای مسابقاتی همچون بریزبن یا سیدنی از عربستان سعودی آغاز می‌کنند و سپس برای شرکت در اولین گرنداسلم سال عازم استرالیا می‌شوند.

پژوهش‌های مرکز مطالعات ورزشی دانمارک نشان می‌دهد که مقام‌های کشور عربستان سعودی با بستن ۳۱۲ قرارداد بزرگ و هنگفت در ۲۱ رشته ورزشی در یک سال اخیر، تلاش دارند عربستان سعودی را تا سال ۲۰۳۰ به یکی از اصلی‌ترین مراکز برگزاری رویدادهای ورزشی جهان تبدیل کنند و سطح فنی ورزشکاران آن کشور را به تراز اول جهان و المپیک برسانند.

بیشتر از تنيس