عزم جدی عربستان سعودی برای میزبانی سالانه مسترز هزارامتیازی تنیس در ریاض

ستارگان تنیس مردان و زنان جهان در یک دوره مسابقات جایزه ‌بزرگ در عربستان سعودی شرکت خواهند کرد

نوواک جوکوویچ و کارلوس آلکاراس، نفرات اول و دوم تنیس جهان به‌زودی در عربستان سعودی به میدان می‌روند‌ــ AFP

مقام‌های ورزش عربستان سعودی در حال مذاکرات پایانی با اتحادیه جهانی تنیس مردان‌اند تا به‌عنوان دهمین میزبان رقابت‌های سالانه مسترز هزارامتیازی تنیس معرفی شوند. در صورت نهایی‌ شدن این انتخاب، ستاره‌های نامدار دنیای تنیس از سال ۲۰۲۵ فصل ورزشی‌ جدیدشان را به‌ جای مسابقاتی همچون بریزبن یا سیدنی، از عربستان سعودی آغاز می‌کنند و سپس برای شرکت در اولین گرنداسلم فصل عازم استرالیا می‌شوند.

به گزارش روزنامه تایمز در بریتانیا، چنین تغییری مقام‌های ورزش استرالیا  را از مختل شدن تابستان سنتی تنیس در این کشور نگران کرده است. آن‌ها پس از عقب ماندن از عربستان سعودی در تصاحب میزبانی جام‌جهانی فوتبال ۲۰۳۴، اکنون نظاره‌گر موفقیت دیگر سعودی‌ها و کشاندن ستاره‌های تنیس به این کشور با جوایز شگفت‌انگیز در ابتدای فصل خواهند بود.

مسابقات مسترز هزارامتیازی از معتبرترین رقابت‌های تنیس در جهان به شمار می‌روند که بعد از گرنداسلم‌ها و مسابقات نهایی فصل، بیشترین امتیاز و جایزه نقدی را دارند و شرکت در آن‌‌ها برای بازیکنان تراز اول دنیا اجباری است.

تاکنون چنین بود که در طول یک فصل، برای بهترین تنیس‌بازهای جهان ۹ مسابقه مسترز برگزار می‌شد و گنجاندن یک رویداد دیگر به تقویم فشرده مسابقات این رشته بدون چالش نخواهد بود؛ به‌خصوص اینکه در شروع فصل، مسئله اختلاف ساعت عربستان سعودی با استرالیا که اولین گرنداسلم آنجا برگزار می‌شود، نیز مطرح است؛ با این حال مقام‌های ورزش و دولت عربستان سعودی در چند سال اخیر نشان داده‌اند که کسب میزبانی باکیفیت‌ترین مسابقات و رقابت‌های ورزشی و جذب ستارگان رشته‌های مختلف برای آن‌ها کار خیلی سختی نیست.

پیش از این، مقام‌های ورزش عربستان سعودی موفق شده بودند میزبانی مسابقات ستارگان نسل جدید دنیای تنیس را که قرار است از امسال در شهر جده برگزار شود، به‌ دست آورند همچنین به احتمال زیاد از سال ۲۰۲۴، میزبانی فینال تور زنان نیز به این کشور خواهد رسید؛ اما به نظر می‌رسد این‌ دو رویداد مهم برای دولتی که با هدایت شاهزاده محمد بن سلمان، برنامه دارد در بسیاری از رشته‌های ورزشی مانند تنیس، فوتبال، بوکس، اتوموبیل‌رانی، موتورسواری، گلف و یوگا به قطبی جهانی تبدیل شود، کافی نیست و آن‌ها می‌خواهند به هر قیمتی که شده یک مسترز هزارامتیازی تنیس را هم به نام خود کنند.

در میان انتقاد برخی مدیران تنیس استرالیا از تلاش‌های عربستان سعودی برای کسب میزبانی مسترز هزارامتیازی در ابتدای فصل، پیتر جانستون، قهرمان سابق تنیس استرالیا و مدیر تورنمنت کویونگ کلاسیک، معتقد است که تلاش سعودی‌ها برای دستیابی به منافع بیشتر در دنیای تنیس ستودنی است.

او به روزنامه تایمز گفت: «تنها چهار کشور در جهان گرنداسلم دارند و برای کشوری مانند استرالیا غیرعادی است که این همه رویداد داشته باشد. اگر بیش از حد تلاش کنید تا در هر شهر مسابقاتی برگزار کنید، برخلاف اصول اولیه برگزاری تورها حرکت کرده‌اید؛ آن‌هم در رشته‌ای که تقاضا زیادی برای آن در سطح جهانی وجود دارد. بهتر است به روی دنیای گسترده‌تر آغوش باز کنید و از آن به‌عنوان یک تبلیغ پیشرو استفاده کنید، که نمونه‌اش قبلا در دوحه هم بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، کریگ تایلی، مدیر اجرایی تنیس و مدیر مسابقات اوپن استرالیا، نیز در ماه ژوئن، از علاقه‌مندی شدید کشوری در خاورمیانه مانند عربستان سعودی به این رشته و ایجاد فرصتی مناسب برای کسب درآمد بیشتر تنیس‌بازهای جهانی استقبال کرده بود.

تایمز نوشت که در صورت نهایی شدن برگزاری یک مسترز هزارامتیازی در ابتدای فصل، بهترین مردان تنیس‌باز جهان از نواک جوکوویچ گرفته تا کارلوس آلکاراز، الکس دی‌میناور و نیک کیریوس استرالیایی پیش از گرنداسلم ملبورن در عربستان سعودی آماده خواهند شد.

همچنین در صورت برگزاری مسترز در ریاض، جام نوپای یونایتد که قرار بود در ماه‌های دسامبر و ژانویه برای دومین‌ بار در سیدنی و پرت برگزار شود، قطعا لغو خواهد شد.

این درحالی است که ستارگان دنیای تنیس، هم مردان و هم زنان، مانند جوکوویچ، آلکاراز یا آرینا سابالنکا، شماره ۱ تنیس زنان جهان به‌ همراه انس جابر، ستاره و پدیده تونسی تنیس زنان، قرار است روزهای ۲۶ و ۲۷ دسامبر در یک دوره مسابقات جایزه‌بزرگ در ریاض شرکت کنند.

نیک کیریوس استرالیایی نیز بارها از حرکت سریع عربستان سعودی به سمت تنیس جهانی حمایت کرده و معتقد است که این امر به پرداخت دستمزد‌های بیشتر به ستاره‌های تنیس نسبت به وضعیت فعلی منجر خواهد شد. نفر شماره ۱۳ سابق تنیس جهان که امسال به دلیل مصدومیت تنها یک‌ بار بازی کرده است، اواخر سال ۲۰۲۲ از حضور در کاپ دیویس‌ صرف‌نظر کرد تا بابت حضور در مسابقه‌ای دوستانه و نمایشگاهی در عربستان سعودی دستمزدی شش رقمی بگیرد.

مسترز عربستان سعودی احتمالا در فاصله هفت یا هشت روز قبل از شروع مسابقات اوپن استرالیا به پایان خواهد رسید و اکنون تنها دغدغه مدیران اتحادیه تنیس مردان و فدراسیون جهانی برای انعقاد قرارداد دائمی با عربستان سعودی به منظور میزبانی مسترز هزارامتیازی، مسئله پرواز ۱۶ ساعته میان دو کشور است که می‌تواند موجب خستگی و کاهش کیفیت بازی تنیس‌بازها در سرزمین کانگوروها شود. به همین دلیل، اکنون احتمال برگزاری مسترز عربستان سعودی در اواخر دسامبر نیز مطرح شده است.

بیشتر از تنيس