ماجرای جین برکین و خلق کیف افسانه‌ای هرمس چه بود؟

از زمان اعلام مرگ جین برکین در روز یکشنبه، فروش هر چیزی که به سبک «برکین» مربوط بود، رونق گرفت

هرمس به جین برکین سالانه حق امتیازی می‌‌پرداخت که به خیریه‌های تحت حمایت او منتقل می‌شد-Facebook/Christie's

پس از درگذشت جین برکین ۷۶ ساله، بازیگر و خواننده بریتانیایی‌ــ‌فرانسوی، در ۱۶ ژوییه ۲۰۲۳، لوک لیچ از نشریه ووگ داستان چگونگی خلق کیف برکین (Birkin) هرمس را که خود جین در یک نمایش مد در پاریس در سال ۲۰۱۲ تعریف کرده بود، به یاد می‌آورد.

جین برکین همان‌طور که رادیو ملی فرانسه روز یکشنبه در برنامه ادای احترام به او توصیف کرد، «خواننده، بازیگر و نماد مد» بود. دستاوردهای برکین بسیار متنوع بودند. علاوه بر موفقیت‌های متعددش در عرصه موسیقی و نمایش، او بی‌تردید بزرگ‌ترین تجسم اتحاد فرهنگی میان فرانسه و انگلستان بود که تاکنون وجود داشته است.

جین به واقعیت میراث نام خود آگاه بود و نگاهی طنزآمیز به آن داشت. او در نمایش پاییز/زمستان ۲۰۱۲ هرمس در مارس همان سال به من گفت: «حالا وقتی برای آواز خواندن به آمریکا می‌روم، می‌گویند برکین؟ مثل کیف؟ من می‌گویم: «بله در واقع و کیف اکنون آواز خواهد خواند.»

به گزارش گاردین، از زمان اعلام مرگ او در روز یکشنبه، فروش هر چیزی که به سبک «برکین» مربوط بود، رونق گرفت. وستیر کلکتیو (Vestiaire Collective)، یک سایت فروش قطعات قدیمی و عتیقه مد فرانسوی، می‌گوید که در حال حاضر علاقه‌مندی به لباس‌های راه‌راه‌ برتون، شلوارهای گشاد و دامن‌های ای لاین (A-line)  را شاهد است.

فروشگاه اینترنتی دپاپ (Depop) که نسبت به سایر حراجی‌ها مخاطبان جوان‌تری دارد هم می‌گوید فروش کیف‌های حصیری شبیه به کیف حصیری پرتغالی که در دهه ۶۰ همه‌جا همراه برکین بود، در یک شب ۲۸ درصد بالا رفته است.

ماجرای خلق کیف مشهور برکین چه بود؟

آن روز برکین بی‌ادعا در مدرسه هنرهای زیبا (L'École des Beaux-Arts) نشسته و منتظر بود تا مجموعه کریستف لمر برای خانه مد هرمس را ببیند (لمر برخی از بهترین مجموعه‌های هرمس را طراحی کرده است). او برای اینکه زمان بگذرد، با مهربانی روایت دست‌اول خود را از چگونگی تولد مشهورترین، تاثیرگذارترین و محبوب‌ترین کیف‌دستی جهان در سال ۱۹۸۱ تعریف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«من آن را خوب به یاد دارم. در پروازی به لندن با ایرفرانس ارتقا کلاس [به قسمت درجه یک] گرفته بودم و متوجه شدم که در کنار مردی [ژان لوئی دوما، مدیر اجرایی وقت هرمس] نشسته‌ام. من کاملا مطمئن نیستم که چه کیفی داشتم. شوهرم ژاک دویلون دو روز قبل از آن با ماشینش دنده عقب گرفته و از روی سبد من رد شده و آن را خرد کرده بود. دوما فکر می‌کرد که من شایسته آنم که چیز بهتری داشته باشم.

او [همسرش] نمی‌دانست در این سفر هوایی وقتی همه‌چیز داشت از کیفی که همراه داشتم بیرون ریخت، مردی کنارم می‌نشیند که می‌گوید: «تو باید یک کیف با جیب داشته باشی.» من گفتم: «روزی که هرمس کیف با جیب بسازد، من یکی خواهم داشت.» و او گفت: «من خودم هرمس‌ام و برای تو [روی کیف‌ها] جیب می‌گذارم.»

من گفتم: «چرا یک کیف‌دستی بزرگ‌تر از کلی (Kelly) و کوچک‌تر از چمدان‌های سرژ (Serge) درست نمی‌کنی؟ و او گفت: خب، چه شکلی باشد؟ فکر می‌کنم من طرح آن را روی پاکت استفراغ یا پاکت استفراغ نکن! کشیدم و او گفت: برایت درستش می‌کنم.»

برکین سپس شرح داد مدتی بعد که به هرمس رفت تا نتیجه سفارش پروازی ویژه‌اش را بخرد، دوما به او پیشنهاد کرد در ازای اینکه اجازه دهد از نام خانوادگی‌ او برای نام‌گذاری طرح استفاده کنند، کیف را به او هدیه کند: «من بسیار خشنود شدم! آن‌ها آن را به موفقیتی که امروز می‌شناسیم تبدیل کردند.»

جین برکین در ادامه توضیح داد که هرمس حق امتیاز سالانه (۳۰ هزار پوند معادل ۳۹ هزار دلار در سال ۲۰۱۱) به او پرداخت می‌کند که به خیریه‌هایی که او از آن‌ها حمایت می‌کرد، منتقل می‌شد. آن روز برکین یک برکین مشکی در دست داشت که معلوم بود مدت‌ها است از آن استفاده می‌کند و بسیار موردعلاقه‌اش است. البته گفت که آن کیف همان برکین ابتدایی و اولیه نیست. او به بندهای کیف دستبندهای مهره‌ای، یک سازدهنی مینیاتوری و حتی یک ساعت هرمس بسته بود. جین در مورد ساعت گفت: «من دوست ندارم ساعت دستم کنم، اما گاهی اوقات باید بدانید ساعت چند است.»

بیشتر از مُد و زیبایی