تعظیم تاریخ در برابر صربیناتور؛ جوکوویچ با فتح بیست‌وچهارمین گرنداسلم اسطوره شد

مدودف در مراسم اهدای جام گفت: «۲۴ گرنداسلم! من کلا ۲۰ قهرمانی دارم و فکر می‌کنم کارنامه بدی نیست، اما تو به‌تنهایی ۲۴ گرند اسلم داری. تو شگفت‌انگیزی»

قهرمانی نواک جوکوویچ در مسابقات آزاد آمریکا‌ــ AFP

نواک جوکوویچ، فوق‌ستاره تمام‌نشدنی دنیای تنیس، بامداد دوشنبه ۲۰ شهریور به وقت ایران (یازدهم سپتامبر) توانست با شکست دانیل مدودف با نتیجه سه بر هیچ در فینال مسابقات تنیس آزاد آمریکا، به بیست‌وچهارمین گرنداسلم خود برسد و به این ترتیب پس از تثبیت جایگاهش به‌عنوان پرافتخارترین تنیس‌باز تاریخ تنیس مردان، با رکورد مارگارت کورت، زن پرافتخار دنیای تنیس از استرالیا، هم برابری کند.

در دیدار پایانی رقابت‌های تنیس آزاد آمریکا در استادیوم آرتور اش، تنیس‌باز ۳۶ ساله صرب در مقابل دیدگان ۲۳ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه، حریف روسش را در سه ست متوالی با نتایج ۶ــ۳، ۷ــ۶ و ۶ــ۳ از پیش رو برداشت تا برای چهارمین بار جام قهرمانی آخرین گرنداسلم در این فصل را بالای سر ببرد.

شماری از برجسته‌‌ترین ستارگان هنری جهان از جمله لئوناردو دی‌کاپریو، متیو مکانهی، نیکول کیدمن، کایلی جنر، تیموتی شالامی، استینگ، جاستین تیمبرلیک، جان هم، لیل وین و جری ساینفلد نیز از نزدیک نظاره‌گر تاریخ‌سازی تنیس‌باز صربستانی بودند.

جوکوویچ که چندماه پیش با کسب بیست‌وسومین گرنداسلمش در پاریس، توانست نادال را پشت سر بگذارد و به پرافتخارترین مرد تاریخ تنیس تبدیل شود، حالا با رساندن تعداد جام‌هایش به عدد ۲۴، در کنار مارگارت کورت استرالیایی، پرافتخارترین بازیکن تمام ادوار (چه مرد و چه زن) لقب گرفت.

نوله در مراسم اهدای جام در همین‌ باره گفت: «تاریخ‌سازی در این ورزش شگفت‌انگیز و ویژه است. آن‌هم به معنای واقعی کلمه. توصیف این لحظه در کلام نمی‌گنجد. وقتی هفت‌هشت سالم بود، رویایی داشتم و می‌خواستم بهترین بازیکن جهان و قهرمان ویمبلدون شوم. این تنها چیزی بود که می‌خواستم، اما بعدا رویاها و اهداف جدیدی برای خودم تعیین کردم. هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم روزی اینجا بایستم و درباره بیست‌وچهارمین قهرمانی گرنداسلم صحبت کنم.»

نواک جوکوویچ پس از این قهرمانی، با پوشیدن پیراهنی که تصویر کوبی برایانت روی آن نقش بسته بود، به فوق‌ستاره فقید دنیای بسکتبال هم ادای احترام کرد و گفت: «کوبی برایانت دوست نزدیک من بود و زمانی‌ که با مصدومیت دست به گریبان بودم و می‌خواستم به بالاترین سطح تنیس برگردم، با یکدیگر خیلی درباره ذهنیت برنده صحبت می‌کردیم. اتفاقی که چند سال پیش رخ داد، مرا عمیقا ناراحت کرد. بنابراین فکر کردم برای قدردانی از میراث او یک حرکت نمادین انجام دهم.»

مدودف که در کسب دومین گرنداسلمش ناکام ماند، در مراسم اهدای جام به تمجید از حریف پرآوازه‌اش پرداخت و گفت: «۲۴ قهرمانی در گرنداسلم! من کلا ۲۰ قهرمانی دارم و فکر می‌کنم کارنامه بدی نیست، اما تو به‌تنهایی ۲۴ گرند اسلم داری. به تو و تیمت تبریک می‌گویم. شما شگفت‌انگیزید.»

عملکرد فوق‌العاده جوکوویچ در ضربات والی کلید پیروزی او در این مسابقه بود. او از جاگیری عمیق مدودف در زمین حداکثر استفاده را برد و با یورش به‌موقع به جلو زمین توانست امتیازهای پرشمار و حساسی از این طریق کسب کند و انتقام شکست سال ۲۰۲۱ را از حریف روسش بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صربیناتور که دو‌ سال پیش در فینال این رقابت‌ها مغلوب مدودف شده بود، این بار بازی را مقتدرانه شروع کرد و ست‌ اول را به‌راحتی برد. در شروع ست دوم، نوله همچنان برتری نسبی داشت و همه‌چیز برای او خوب به نظر می‌رسید، اما بعد از چند رالی طولانی، نشانه‌های خستگی در حرکات بازیکن صرب بروز کرد و شرایط بازی دستخوش تغییر شد.

مدودف، قهرمان سال ۲۰۲۱ این رقابت‌ها، که تا آنجا پراشتباه ظاهر شده بود، با دیدن خستگی نوله تلاش زیادی کرد تا ورق را به سود خود برگرداند. او بعد از آنکه یک فرصت بریک حریفش را در مرحله هشتم از دست داد، در گیم دوازدهم و در حالی که ۶ــ۵ جلو بود، حتی به یک قدمی پیروزی در ست نیز رسید، اما صربیناتور که می‌دانست باخت در این ست ممکن است به قیمت از دست رفتن قهرمانی تمام شود، با چنگ و دندان مانع آن شد و کار را به تای‌بریک کشاند؛ جایی که جوکوویچ اشتباه فینال ویمبلدون در برابر آلکاراس را تکرار نکرد و این بار با عملکردی بی‌نقص، هفت بر پنج پیروز شد تا در آستانه قهرمانی قرار بگیرد.

با پایان ست دوم که به‌تنهایی یک ساعت و ۴۵ دقیقه به طول انجامید، امیدهای مدودف نیز رنگ باخت و جوکوویچ ست سوم را بدون دردسر خاصی از آن خود کرد تا بار دیگر با قدرت‌نمایی در برابر رقبای جوانش نشان دهد همچنان در دنیای تنیس پیشگام است.

البته این تنها دستاورد آقای رکوردها در این شب تاریخی نبود و جوکوویچ برای چهارمین بار در دوران حرفه‌ای‌اش (۲۰۱۱، ۲۰۱۵، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳) توانست سه گرند اسلم از چهار گرند اسلم یک فصل را فتح کند تا از این حیث نیز رکوردار شود.

جوکوویچ که به مسن‌ترین قهرمان تاریخ رقابت‌های اوپن آمریکا تبدیل شده است، فردا در رده‌بندی جدید فدراسیون جهانی تنیس، آلکاراس را هم پایین می‌کشد و برای سیصدونودمین هفته بر جایگاه اول تنیس جهان تکیه خواهد زد.

بیشتر از تنيس