فیلم ایرانی در میان نامزدهای جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ

در این دوره سه اثر کوتاه و بلند به‌ نمایندگی از سینمای ایران حضور دارند

فیلم بلند «رکسانا» از ایران یکی از آثار راه یافته به مسابقه در بخش فیلم‌های بلند است-AFP

جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ جزئیات منتخب فیلم‌های امسال از عربستان سعودی را در کنار «به تماشای جهان عرب» و بخش‌های مسابقه دریای سرخ اعلام کرد. در مجموع، این بخش‌ها آثار غنی و متنوع فیلم‌سازان تثبیت‌شده و جدید از منطقه، از‌جمله مستندها و آثار تولید شده در بنیاد فیلم دریای سرخ را به نمایش خواهند گذاشت.

در این دوره  سه اثر کوتاه و بلند به‌نمایندگی از سینمای ایران حضور دارند. فیلم بلند «رکسانا» از ایران یکی از آثار راه‌یافته به مسابقه در بخش فیلم‌های بلند است. در بخش فیلم کوتاه جشنواره نیز دو اثر از ایران‌؛ «تایتانیک» کار مشترک ایران و فرانسه از فرنوش صمدی، کارگردان ایرانی و «چمدان» کار جدید سامان حسین‌پور و آکو زندکریمی و محصول ایران و آمریکا، به بخش مسابقه راه یافتند.

سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ -که از ۳۰ نوامبر تا ۹ دسامبر امسال در شهر جده در عربستان سعودی برگزار می‌شود- یک بستر منحصربه‌فرد و قدرتمند برای تجلیل از سینما، پیوند فرهنگ‌ها و گسترش افق‌ها و درعین‌حال استقبال از داستان‌هایی از تمام جنبه‌ها و سبک‌های زندگی فراهم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«دریای سرخ» تنوع را در تمام جنبه‌های فیلم‌سازی ترویج کرده است و آن را به فراتر از یک رویداد نمایش فیلم ارتقا می‌دهد. این ایده‌های متنوع، ارتباط و تبادل فرهنگی در موضوع امسال جشنواره، «داستان شما، جشنواره شما»، تجلی‌ یافته است.

جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ درحالی‌که سینما را در مقیاس جهانی جشن می‌گیرد، به فیلم‌های ساخته‌شده در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز توجهی ویژه دارد و شامل ۳۶ فیلم بلند و کوتاه از عربستان سعودی است.

این ترکیب شامل استعدادهای شناخته‌شده بین‌المللی در کنار صداهای جدید است، از عاشقانه تاریخی مایون، «ژان دو باری»، با بازی جانی دپ که در کن با حمایت بخش بین‌المللی تامین مالی فیلم دریای سرخ برای نخستین بار نمایش داده شد، تا کوثر بن هنیه با «چهار دختر»، نامزد تونس در جوایز آتی اسکار. کارگردانان دیگر که نماینده کشورهایشان در جوایز اسکار محسوب می‌شوند و برای حضور در جشنواره فیلم دریای سرخ نیز انتخاب شده‌اند، عبارتند از امجد الرشید با فیلم (Inshallah A Boy) «‌به امید خدا یک پسر» و زارا کان با اولین فیلم ترسناکش «‌درمیان شعله‌ها» (In Flames)، آماندا نل یو با فیلم «خطوط ببر» (Tiger Stripes) و فیلم Omen از بالوجی، برجسته‌ترین فیلم‌های بخش مسابقه دریای سرخ‌اند.

بخش «به تماشای جهان عرب»، ۱۱ عنوان فیلم ارائه خواهد کرد که گستره الهام‌بخشی از موضوع و ژانر (گونه) را در بر‌می‌گیرند. اولین فیلم تحسین‌شده تامر روگلی، بازگشت به اسکندریه (Back to Alexandria)، با بازی نادین لباکی و فانی آردانت در نقش یک دختر و مادر است که بر غریبگی غلبه می‌کنند.

یاسر علیاسیری، کارگردان موزیک ویدیو، اولین کار پر ستاره خود را با «حوجن» (HWJN) به نمایش می‌گذارد که بارا عالم و نور الخضرا در آن بازی می‌کنند.

مشعل الجاسر یک کار طنز را با نام «ناقه» (NAGA‌) نمایش می‌دهد. این فیلم داستان دختر نوجوانی را که در صحرا گیر افتاده است و زمان کمی تا پایان مهلت منع رفت‌وآمدش مانده، در حالی که یک شتر هار تعقیبش می‌کند نمایش می‌دهد. همچنین الاخوین قدس نیز با فیلم «رویای تب‌آلود» (Fever Dream)، داستان یک ستاره بازنشسته فوتبال و دخترش که در جست‌وجوی تحسین رسانه‌های اجتماعی‌اند، در این بخش حضور دارد.

در بخش مسابقه دریای سرخ، ۱۷ فیلم داستانی و مستند با فیلم‌هایی از آسیا، آفریقا و جهان عرب نمایش داده می‌شود. این بخش شامل فیلم‌سازی نوآورانه و داستان‌سرایی عالی است که با اهدای جوایز هیئت داوران بین‌المللی به ریاست باز لورمان، فیلم‌ساز مشهور، برگزار می‌شود.

نورا اولین محصول توفیق الزیدی است که به‌‌طور کامل در منطقه العلا عربستان سعودی فیلم‌برداری شده است. اولین نمایش جهانی نورا، فیلمی از دو کارگردان عفیف بن محمود و خلیل بنکرانه درباره داستان پر جنب و جوش پشت صحنه تور یک گروه رقص،  در کنار «پشت صحنه» (Backstage) آن برگزار می‌شود.

فرح نابلسی اولین فیلم خود «معلم» (The Teacher) را که در کرانه باختری و با بازی ایموجن پوتس فیلم‌برداری شده است، ارائه می‌کند.

فیلم «شش پا بالاتر» (Six Feet Over) از کریم بن‌صلاح درباره پسر یک دیپلمات الجزایری است که تصمیم می‌گیرد در یک غسالخانه مسلمان کار کند.

فیلم جذاب پرویز شهبازی از ایران با نام «رکسانا» داستان مردی است که برای عشق تلاش می‌کند.

محمد الترکی، مدیر‌عامل بنیاد فیلم دریای سرخ و شیوانی پاندیا مالهوترا، مدیر‌عامل جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ، می‌گویند: «مضمون امسال (داستان شما، جشنواره شما)، با انتخاب باورنکردنی فیلم‌ها از منطقه -که هم شامل استادان و هم فیلمسازان تازه‌کار می‌شود- گواهی بر پرباری استعدادهای ارائه‌شده از این بخش از جهان‌اند که نمایش آن با همه تنوعش بسیار اهمیت دارد و به اثبات رسیده است. ما احساس می‌کنیم که بسیار به موقع و‌ بجاست که از رسانه فیلم استفاده کنیم تا نگاهی بیندازیم به آنچه ما را به هم متصل می‌کند و برای تقویت بینش، درک و شفقت، به صداها و تجربیات مردم در منطقه خود و فراتر از آن بپردازیم. ما مشتاقانه منتظریم تا بار دیگر به جامعه جهانی فیلم در جده برای سومین دوره خود خوشامد بگوییم.»

کلیم آفتاب، مدیر برنامه‌های بین‌المللی، می‌گوید: «دریای سرخ: مسابقه‌ای از پیچیدگی‌های دنیای مدرن برگزار می‌کند، چراکه هنجارهای اجتماعی در حال تغییرند و چالشی برای خانواده‌ها، پدرسالاری و همزیستی مسالمت‌آمیز ایجاد می‌کنند. این فیلم‌ها از آسیا و آفریقا، از‌جمله جهان عرب، یادآور مشکلات بسیاری هستند که بشر امروزی با آن مواجه است.»

آنتوان خلیفه، مدیر برنامه‌های عربی و فیلم‌های کلاسیک، می‌گوید: «طراوت سینمای عرب، به‌ویژه در عربستان سعودی، گواهی بر شکوفایی صنعت فیلم منطقه است. فیلم‌سازان عرب جسورانه با مضامین حساس روبرو می‌شوند و روایت‌هایی را در هم می‌آمیزند که پویایی خانواده، میهن‌پرستی و کشف مجدد ارزش‌ها را بررسی می‌کند. سینمای عرب به شکل فزاینده‌ای واقعیت‌های زندگی روزمره را منعکس می‌کند. علاوه بر برنامه‌ای که غنای استعدادهای فیلم‌سازی عرب، آفریقا و آسیا را تجلیل می‌کند، ما مفتخریم که پروژه‌هایی را از ۳۱ فیلم‌ساز زن ارائه می‌کنیم که نشان از تعهد ما به حمایت از زنان در سینما دارد.»

بیشتر از فیلم