حضور برجسته داوران زن در سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ عربستان سعودی

یک فیلم‌ساز زن از عربستان سعودی در میان داوران بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره حضور دارد

تصاویر برخی از داوران سومین دوره جشنواره فیلم دریای سرخ-  AFP 

جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ اسامی هیئت‌داوران این دوره از جشنواره را که سرپرستی آن بر عهده باز لورمن (الویس، مولن روژ)، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده مشهور بین‌المللی خواهد بود، اعلام کرد. جوئل کینامن، بازیگر سوئدی‌ــ‌آمریکایی (شب خاموش، برای همه بشریت، جوخه انتحار)، فریدا پینتو، بازیگر نامزد جایزه بفتا (میلیونر زاغه‌نشین، شوالیه جام‌ها)، امینه خلیل، هنرپیشه مصری (گرندهتل، Eugenie Nights) و پاز وگا، بازیگر اسپانیایی (او‌ای/The OA)، به لورمن در هیئت داوران جشنواره دریای سرخ پیوسته‌اند.

بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه را هیئت داورانی متشکل از هنا العمیر، نویسنده، فیلم‌ساز و منتقد سعودی و خالق سریال «زمزمه‌ها» (Whispers) نتفلیکس، اسد بواب، بازیگر فرانسوی‌مراکشی (مامور مرا صدا کن، هرچه لولا می‌خواهد) و فاتح آکین، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه کننده فیلم ترک‌ــ‌آلمانی، داوری خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیوانی پاندیا مالهوترا، مدیرعامل بنیاد فیلم دریای سرخ، گفت: «ما در هیئت داوران امسال گروهی از استعدادهای بی‌نظیر را داریم که به نمایندگی برخی از سازندگان برجسته سینما از نقاط مختلف جهان گرد هم آمده‌اند و از داشتن آن‌ها هیجان‌زده‌ایم. به ما در جده بپیوندید تا در رقابت‌ امسال شرکت کنید. ما تاکنون قوی‌ترین شرکت‌کنندگان را داشته‌ایم؛ بنابراین دستاورد بزرگی است که در سالی برجسته از سینما تاج پیروزی را بر سر برنده‌ها قرار دهیم و مشتاقانه منتظر دیدن فینالیست‌های تحسین‌شده در مراسم جوایز یُسر (Yusr) باشیم!»

«دریای سرخ: جایزه افتخاری» نشان‌دهنده تمایل تزلزل‌ناپذیر جشنواره برای گرامیداشت خلاقیت در سینما با انتخاب فهرست سالانه برگزیدگان است؛ چهره‌ها و اسطوره‌های برجسته سینمایی که در شکل‌گیری تاریخ سینما به شکلی که امروز می‌شناسیم کمک کرده‌ و آن را در قلب توده‌ها جاودانه کرده‌اند. این جایزه نمادی از احترام و قدردانی عمیق جشنواره به کسانی است از سراسر جهان سهمی عمیق در اعتلای سینما داشته‌اند. برگزیدگان امسال عبارت‌اند از: رانویر سینگ، دایان کروگر و عبدالله السدحان.

محمد الترکی، مدیر اجرایی جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ، گفت: «امسال ما از رانویر سینگ، نماد سینمای هند تجلیل می‌کنیم. دایان کروگر که مجموعه‌ای از شخصیت‌های فراموش‌نشدنی از هلن تروا تا بریجت فون هامرزمارکِ تارانتینو را بازی کرد و ما را با اجرای قدرتمند نقش کاتجا، فرشته انتقامجو، در فیلم «در محوشدگی» (In the Fade) اثر فاتح آکین تحت تاثیر قرار داد؛ و همچنین عبدالله السدحان بسیار محبوب که به مدت دو دهه با برنامه طنز «طاش ما طاش» یکی از پایه‌های اصلی صنعت سرگرمی عربستان سعودی بود و در فیلم حاضر در بخش مسابقه امسال «نورا» نیز حضور خواهد داشت. ما خوشحال‌ایم که هر یک از مشارکت‌های متنوع و عمیق آن‌ها در سینما را به رسمیت می‌شناسیم و آن‌ها را در سومین دوره در کنارمان داریم.»

سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ (Red Sea IFF) از ۳۰ نوامبر تا ۹ دسامبر ۲۰۲۳ در شهر جده عربستان سعودی برگزار می‌شود و با اولین نمایش جهانی فیلم عاشقانه فانتزی سعودی «حوجن» به کارگردانی یاسر الیاسیری، در جشن افتتاحیه کارش را آغاز خواهد کرد. در بخش مسابقه دریای سرخ، ۱۷ فیلم داستانی و مستند و فیلم‌هایی از آسیا، آفریقا و جهان عرب نمایش داده می‌شوند.

شب جوایز جشنواره با نمایش فیلم «فراری» (۲۰۲۳)، فیلم زندگی‌نامه‌ای جدید از مایکل مان، نامزد اسکار با بازی آدام درایور و پنه‌لوپه کروز، در منطقه منا پایانی هیجان‌انگیز خواهد داشت. همچنین پیش از پایین آمدن پرده با پایان جشن و برنامه عمومی، نمایشی ویژه از انیمیشن «پسرک و هرون» ۲۰۲۳ جدیدترین محصول استودیو جیبلی، هایائو میازاکی، را شاهد خواهیم بود.

در ادامه مشارکت فیلمسازان ایرانی در دوره‌های قبلی جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ، سه فیلم بلند، دو فیلم کوتاه، یک انیمیشن و یک سریال ایرانی هم در فهرست جشنواره امسال حضور دارند.

بیشتر از فیلم