جمانا الراشد در جشنواره بین‌المللی دریای سرخ: دستاوردهای زنان و جوانان سعودی الهام‌بخش سینماگران است

در سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ ۴۱ فیلم از کارگردان‌های زن به‌نمایش در می‌آید

جمانا الراشد، مدیر اجرایی گروه تحقیق و بازاریابی سعودی (SRMG) و رئیس هیات امنای بنیاد فیلم دریای سرخ، شامگاه جمعه در سخنرانی خود در جده به نقش محوری زنان در صنعت فیلم‌سازی و حضور پررنگ زنان در سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ اشاره کرد. جشنواره‌ای که در آن برخی از نام‌آشنا‌ترین چهره‌های زن سینمای جهان، از جمله شارون استون و سوفیا ورگارا حضور دارند.

جمانا الراشد در سخنرانی شامگاه جمعه خود موفقیت‌های جامعه جوان عربستان سعودی را تحسین کرد و دستاوردهای آن‌ها را الهام‌بخش فیلم‌سازان خواند.

به‌گفته رئیس هیات امنای جشنواره بین‌المللی دریای سرخ، «واقعیت امر این است که صنعت (فیلم‌سازی) امروز جهان هنوز تنوع تجربه زنان را درک نکرده است. در حالی ‌که فیلم‌ها از واقعیت زندگی الهام می‌گیرند و خواست‌ها، چالش‌ها، و آرزوهای ما را به تصویر می‌کشند، واقعیت ما به اندازه کافی هنوز منعکس نشده و صدای ما به‌ندرت بازتاب می‌یابد.»

جمانا الراشد، در بخش دیگری از صحبت‌های شامگاه جمعه خود گفت: «اما امشب، در میان مهمانان محترمی که حضور دارند، و با نمایش بیش از ۴۱ فیلم به کارگردانی زنان، می‌توانم با اطمینان بگویم که ما قهرمان داستانیم.»

او در ادامه افزود: «امشب وقتی به این سالن نگاه می‌کنم، از حضور چنین داستان‌پردازان تحسین‌شده‌ای شگفت‌زده می‌شوم. زنانی که امشب این جا با ما حضور دارند تنها نمونه کوچکی از آنچه‌اند که امروز نیرویی انکارنشدنی از کارگردانان، بازیگران، و تهیه‌کنندگان جوان‌ خوانده می‌شود؛ [افرادی که] از تجربه‌ها زندگی مشترک ما و بسیاری از زنان الهام می‌گیرند؛ زنانی که راه را برای نسل جدیدی هموار کرده‌اند که اینجا حضور دارند.»

مدیر اجرایی گروه تحقیق و بازاریابی سعودی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ترکیب جوان جامعه عربستان سعودی گفت: «اینجا، در عربستان سعودی، با جمعیتی جوان و بلندپرواز، که ۷۰ درصد آن‌ها زیر ۳۵ سال‌اند، من به‌شخصه نمی‌توانم صبر کنم تا داستان‌های ناگفته فضانوردانمان، دانشمندانمان، ورزشکارانمان، فیلم‌سازانمان، و پزشک‌هایمان را بشنوم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمانا الراشد ضمن تمجید از نسل جوان عربستان سعودی گفت: «آن‌ها نقش‌ بزرگ‌تری در شکل‌دهی به واقعیت جدید ما ایفا می‌کنند، این ‌بار دستاوردها و مشارکت‌هایشان شنیده خواهد شد.»

رئیس هیات امنای بنیاد فیلم دریای سرخ، در سخنرانی افتتاحیه بر نقش این جشنواره در معرفی استعدادها نه فقط از عربستان سعودی، بلکه از جهان عرب، آفریقا، آسیا و سراسر جهان تاکید کرده بود.

جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ این هفته میزبان دومین جشن «زنان در سینما» در جده است. این رویداد یکی از بخش‌های سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ به‌شمار می‌رود که با هدف معرفی استعدادهای سینماگران زن برنامه‌ریزی شده است.

سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ، از روز پنجشنبه ۹ آذر (۳۰ نوامبر) به مدت ۱۰ روز با نمایش بهترین‌های آثار سینمای عرب و جهان در جده شروع به‌کار کرده است. در این دور از جشنواره، آثاری از سینمای ایران نیز به نمایش گذاشته می‌شود و هنرمندان و چهر‌ه‌های نام‌آشنایی سینمای جهان، مانند جانی دپ، شارون استون و ویل اسمیت حضور دارند.

بیشتر از فیلم