زندگی شبانه ریاض در اوج؛ رویداد موسیقی «فوق» با حضور دی‌جی ایتالیایی برگزار شد

طرفداران موسیقی در ریاض شب را در مراسمی روی پشت‌بام با حضور دی‌جی لهر با رقص و شادی سپری کردند

رویداد موسیقی «فوق» با حضور هنرمندان محلی و جهانی روی پشت‌بامی در ریاض‌ــ Instagram/mdlbeast

این آخرهفته در منطقه ملک‌عبدالله ریاض به طرز متفاوتی سپری شد؛ زیرا جمعیت زیادی از اهالی این شهر را در رویدادی به نام «فوق» که روی پشت‌بام برگزار شد، با اجرای دی‌جی لهر ایتالیایی همراه کرد.

تا چند سال پیش شکل‌گیری چنین صحنه‌ای در عربستان سعودی کاملا دور از ذهن به نظر می‌رسید، اما حالا برگزارکنندگان چنین رویدادهایی از جمله مدل بیست (MDLBeast) و خلاقان محلی دیگر برای تحقق آن سنگ تمام گذاشته‌اند.

ایمن الزرایر، بنیان‌گذار شرکت رویدادهای موسیقی محلی به نام صدای کویر (Desert Sound) که جشن‌های این‌چنینی را در عربستان سعودی زنده کرد، به عرب نیوز گفت: «خیلی خوشحال‌ام که توانستم این تاثیر را داشته باشم... این یک رویا بود و اکنون ما آن را روی پشت‌بام‌ها می‌بینیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یکی از کنسرت‌های آخرهفته روی پشت‌بام خانه‌ای در ریاض، دی‌جی لهر ایتالیایی که در ونیز بزرگ شده و در رویدادهای گوناگونی برنامه اجرا کرده است، چند آهنگ جدید را برای اولین بار عرضه کرد. لهر که در جریان سومین سفرش به عربستان سعودی در جده و ریاض اجرا داشت، گفت که حتی اروپایی‌ها نیز می‌توانند از صحنه موسیقی پررونق عربستان سعودی چیزهایی بیاموزند.

این دی‌جی پرطرفدار به عرب‌نیوز گفت: «می‌بینم که تنها در عرض سه سال چقدر همه‌چیز در حال تغییر است؛ به خصوص صحنه موسیقی الکترونیک. اینجا حالا به یکی از پایتخت‌های برتر خاورمیانه تبدیل شده است. این جمعیت زیاد مرا به وجد آورد.»

میدل بیست به عنوان یک پلتفرم موسیقی و سرگرمی در چند ماه گذشته، پنجشنبه‌ها را به یکی از اصلی‌ترین شب‌های هنری در مکانی منحصربه‌فرد مشرف به آسمان‌خراش‌ها و معماری‌های چشم‌نواز تبدیل کرده و نام این رویداد را «فوق» (بالا) گذاشته است. آن‌ها در تلاش‌اند نشان دهند که زندگی شبانه در ریاض وجود دارد و جوانان سعودی هم به سبک‌های مختلف موسیقی علاقه دارند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by MDLBEAST (@mdlbeast)

الزریر درباره حضور هنرمندان خارجی توضیح داد: «موسیقی آموزش است. موسیقی ابزاری است که افراد را از زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف به هم متصل می‌کند و اینجا در عربستان سعودی فرهنگ ما را توسعه می‌دهد.»

او افزود: «موسیقی یکی از کلیدهای باز کردن قفل بین‌المللی برای دیدن عربستان سعودی به عنوان کشوری است که سرشار از عشق و صلح است. ما سال‌ها یک کشور مخفی بودیم اما اکنون زمان آن است که این عشق را به آن‌ها نشان دهیم.»

در حالی که رویداد «فوق» به‌تازگی مجموعه زندگی شبانه درخشانش را به پایان رسانده است، متولیان این رویداد می‌گویند تجربیات دیگری هم به‌زودی ظاهر می‌شود؛ از جمله تجربه‌ای منحصربه‌فرد در یک بیمارستان متروکه.

برگزاری رویدادهای موسیقی مختلف از ابتکارات شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، است که از سال ۲۰۱۷ اصلاحاتی را در این پادشاهی آغاز کرد. این اصلاحات علاوه بر تغییر تصویر محافظه‌کارانه از این کشور، به تنوع‌بخشی به منابع درآمدهای غیرنفتی هم نظر دارد.

تنها چند سال پس از لغو ممنوعیت موسیقی و رقص در این کشور، قرار است تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۶۵ هزار شغل در حوزه موسیقی در عربستان سعودی ایجاد شود.

بیشتر از موسیقی