نواختن موسیقی در طول زندگی به بهبود سلامت مغز در سنین بالا کمک می‌کند

به گفته پژوهشگران، «علاقه به موسیقی می‌تواند راهی برای حفظ چابکی و انعطاف‌پذیری مغز باشد»

بر پایه مطالعه‌ای جدید که احتمالا برای افرادی که در معرض خطر اختلال‌هایی مانند زوال عقل قرار دارند، به توصیه‌های برای بهتر کردن سبک زندگی بینجامد، نواختن ساز در طول زندگی با بهبود سلامتی مغز در سنین بالاتر مرتبط است.  

این پژوهش با بررسی داده‌های هزاران بزرگسال بالای ۴۰ سال، تاثیر نواختن یک ساز‌ــ یا آوازخواندن در گروه کرــ را بر سلامتی مغز ارزیابی کرد.

پژوهشگران دانشگاه اکستر در بریتانیا گفتند در این مطالعه که به مدت ۱۰ سال ادامه یافت، بیش از ۲۵ هزار نفر ثبت‌نام کردند.

برای تعیین اینکه آیا توانایی موسیقی به حفظ هوشیاری مغز در دوران سالخوردگی کمک می‌کند، تجربه موسیقایی این شرکت‌کنندگان و قرار گرفتن آن‌ها در معرض موسیقی در طول عمرشان، به همراه نتایج آزمون‌های شناختی، مطالعه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهشگران دریافتند نواختن هر سازی به‌ویژه پیانو به بهبود حافظه و توانایی انجام دادن کارهای پیچیده که به آن کارکرد اجرایی نیز می‌گویند، مرتبط است.

بر پایه این مطالعه که در نشریه بین‌المللی روانپزشکی سالمندان (International Journal of Geriatric Psychiatry) منتشر شد، ادامه نواختن این ساز در دوران سالخوردگی حتی مزایای بیشتری دارد.

با اینکه مشخص شده که آواز خواندن با سلامتی بهتر مغز نیز ارتباط دارد، پژوهشگران گمان می‌کنند که این امر ممکن است به دلیل عوامل اجتماعی عضویت در کر یا گروه باشد.

آن کوربت، پژوهشگر زوال عقل از دانشگاه اکستر، گفت: «مطالعات متعدد به تاثیر موسیقی بر سلامتی مغز پرداخته‌اند. این مطالعه فرصتی ویژه به ما داد تا رابطه بین کارکرد شناختی و موسیقی را در گروه بزرگی از افراد مسن بررسی کنیم.»

دکتر کوربت گفت: «در مجموع، فکر می‌کنیم علاقه به موسیقی می‌تواند راهی برای حفظ چابکی و انعطاف‌پذیری مغز باشد که آن را به اندوخته شناختی می‌شناسیم.»  

به گفته پژوهشگران، جدیدترین یافته‌ها نشان می‌دهد که ترویج آموزش موسیقی می‌تواند بخشی ارزشمند از ابتکارهای سلامتی عمومی باشد که به ترویج سبک زندگی محافظتی برای سلامتی مغز کمک می‌کند.

دانشمندان می‌گویند تشویق افراد مسن برای بازگشت به موسیقی در دوران سالخوردگی برای سلامتی مغز آن‌ها نیز مفید است.

دکتر کوربت گفت: «در باب مزایای فعالیت‌های گروهی موسیقی برای افراد مبتلا به زوال عقل، شواهد فراوانی وجود دارد و این رویکرد می‌تواند به بخشی از برنامه پیری سالم برای افراد مسن تبدیل شود تا بتوانند خطر [زوال عقل] را فعالانه کاهش و سلامتی مغزشان را ارتقا دهند.»

© The Independent

بیشتر از موسیقی