چرا سایزبندی شلوار جین زنانه و مردانه متفاوت است؟

تحقیقات منتشرشده در واشنگتن‌پست نشان داد که لباس سایز هشت (مطابق سایزبندی آمریکایی) امروزی تقریبا با لباس سایز ۱۶ در ۱۹۵۸ برابری می‌کند

تصویر تزئینی از یک زن و مرد جوان که شلوار جین پوشیده‌اند/CANVA

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که چرا تشخیص سایز درست در شلوار جین دشوار است؟

در کمد لباس زنان معمولا چند شلوار جین پیدا می‌شود که سایز آنها با هم متفاوت‌اند اما همه آنها اندازه‌اند؛ دلیل آن چیست؟

این پرسشی بود که یکی از کاربران تیک‌تاک از ۱۰ هزار دنبال‌کننده خود پرسید و دریافت که این سردرگمی مختص او نیست و زن‌های دیگری هم به این مشکل برخورده‌اند.

شلوار جین مردانه بر اساس نسبت دو اندازه قد و دور کمر سایزبندی می‌شود، در حالی ‌که به نظر می‌رسد اندازه‌های شلوارهای مشابه زنانه، اعداد بی‌ربطی‌اند.

جس جیگر، خالق محتوا در تیک‌تاک، نوشت: «چرا من سه سایز مختلف شلوار جین در کمد خود دارم که همه آن‌ها کاملا اندازه‌اند؟» در ادامه صدها نفر دیگر نیز از تنوع گیج‌کننده سایزبندی شلوارهای جین زنانه ابراز تاسف کردند.

یک نفر نوشت: «شلوار من از سایز دو صفر (خیلی کوچک) تا هشت متغیر است.»

دیگری ادامه داد: «و آن‌ها هیچوقت در فروشگاه‌های مختلف یکسان نیستند! سایز ۱۴ در یک فروشگاه می‌تواند سایز ۱۲ در فروشگاه دیگر باشد!»

شخص دیگری شکایت کرد: «هماهنگی هم وجود ندارد، چطور سایز [مناسب شلوار برای] من همزمان هم ۳۶ و هم ۳۰ است؟»

به گزارش نیویور‌ک‌پست، این پدیده «سایزبندی مثبت» نامیده می‌شود؛ به این معنا که عدد روی برچسب یک یا دو سایز کوچک‌تر از اندازه‌ای است که در واقع می‌پوشید و ظاهرا این کار اعتماد‌به‌نفس مشتری را افزایش می‌دهد.

تحقیقات منتشرشده در واشنگتن‌پست نشان داد که لباس سایز هشت (مطابق سایزبندی آمریکایی) امروزی تقریبا با لباس سایز ۱۶ در ۱۹۵۸ برابری می‌کند.

جسیکا مورفی، از بنیانگذاران وبسایت «اندازه واقعی» (True Fit)، که به خریداران کمک می‌کند اندازه لباس خود را در نشان‌های تجاری مختلف پیدا کنند، به «تودی» می‌گوید: «آنچه در طول زمان رخ داده، این است که نشان‌های تجاری سایز محصولات خود را به گونه‌ای تغییر داده‌اند تا نشانگر هسته اصلی مشتریانشان باشد. به همین دلیل است که تفاوت‌ها و ناسازگاری زیادی در این‌گونه محصولات می‌بینیم. بر فرض، اگر نشان تجاری‌ای برای مشتریان ۶۰ ساله محصول فراهم می‌کند، سایز متوسط محصولات آن، نماینده جمعیت‌شناسی مشتریان اصلی آن است. اگر این را با نشان تجاری‌ای مقایسه کنیم که برای مشتری جوان یا نوجوان محصول تولید می‌کند، خواهیم دید که اندازه متوسط محصولات آن‌ بسیار متفاوت به نظر می‌رسد.»

جوزف پاسترانا، کارشناس و نویسنده مطالب مد مردانه، به نشریه بریتانیایی «دیلی میل» گفت: «سایزبندی مثبت می‌تواند به تفاوت [سایز لباس با] اندازه واقعی کمر، از یک سانتیمتر تا بیشتر منجر شود.»

به گفته او، سایزبندی در مجموع «پیچیده» است. برای شلوارهای مردانه، سایز با نسبت دور کمر به قد اندازه‌گیری می‌شود؛ هرچند، نحوه محاسبه آن «در طول زمان» فراموش شده است.

پاسترانا می‌افزاید: «با گذشت سال‌ها، معنای این عددها با تفاوت یک تا یک‌ونیم سانتیمتر [با سایز واقعی] تنظیم شده و همین هم اوضاع را بدتر کرده است.»

بیشتر از مُد و زیبایی