مسی چهره کارزار پوشاک سنتی لوکس در عربستان سعودی

مسی در شادترین لحظات حرفه‌اش عبای عربی بر تن داشت

لیونل مسی، بازیکن فوتبال اهل آرژانتین که در حال حاضر برای اینترمیامی آمریکا بازی می‌کند، به چهره یک نام تجاری مهم لباس سنتی لوکس در عربستان سعودی تبدیل شده است.

حساب‌های رسمی نشان تجاری «سیار» در شبکه‌های اجتماعی عکسی از مسی را که چند سال است سفیر گردشگری عربستان سعودی است، با لباس سنتی سعودی منتشر کردند که در آن، با پیراهن مردانه بلند سفید «ثوب» بر تن و سرپوش طرح‌دار قرمز و سفید «شماغ» که در بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس و خاورمیانه استفاده می‌شود، ژست گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسی خط تولید جدید مارک «سیار» را با شعار «لوکس، شیک، همیشگی» معرفی می‌کند. این تولیدکننده پوشاک فاخر در شبکه‌های اجتماعی از مشتریان بالقوه‌اش خواسته شماغ را درست مثل «GOAT» (بزرگ‌ترین در تمام دوران/ لقبی که بازیکن سابق بارسلونا با آن شناخته می‌شود» بر سر بگذارند.

بر اساس وب‌سایت سیار، قیمت یک شماغ حدود ۳۰۰ ریال سعودی معادل ۸۰ دلار است. این نام تجاری لوازم تزیینی جانبی دیگر و حتی عطرهای مردانه انحصاری  نیز ارائه می‌دهد.

این سرپوش مردانه که در رنگ‌ها و طرح‌های سنتی قرن‌ها جزئی از سبک لباس مردان این منطقه بوده، در ایران به نام «چفیه» شناخته می‌شود و برای بستن یا پیچیدن آن دور سر روش‌های متفاوتی وجود دارد. یک شیوه متداول استفاده به صورت تاخورده و سه‌گوش است که با عقال (نگه‌دارنده دایره‌ای‌شکل سنتی) روی سر ثابت می‌ماند. سبک دیگری هم رایج است که بیشتر در خانواده سلطنتی اردن هاشمی می‌بینیم و یک سر آن را روی شانه می‌اندازند. انداختن دو سمت آزاد روی سر هم مرسوم است. 

در دو روش‌ یمنی و کردی، یک بخش یا تمام سه‌گوش سرپوش به شیوه سنتی دور سر پیچیده می‌شود.

مسی از اواسط سال ۲۰۲۲ مسی سفیر گردشگری عربستان سعودی بوده است. او بهار گذشته با منتشر کردن تصاویری از سفر خانوادگی به ریاض، یک بار دیگر هوادارانش را تشویق کرد که به عربستان سعودی سفر کنند.

به گزارش عرب‌نیوز، او در آن زمان خطاب به ۴۸۰ میلیون دنبال‌کننده‌اش در اینستاگرام نوشت: «بهترین چیز در مورد تعطیلات، گذراندن زمان باکیفیت در کنار عزیزانمان است. مرور خاطرات سفر من به ریاض همراه با بازی‌های محلی و ساختن صنایع‌دستی کنار مردم بسیار خونگرم عربستان سعودی.»

او در ادامه نوشت: «اگر دارید برای تعطیلاتتان برنامه‌ریزی می‌کنید، به کوه‌های خنک (عسیر) بروید و در دمای ۱۷ درجه سانتی‌گراد خنک شوید.»

 این فوتبالیست عکس‌هایی را در کنار همسرش آنتونلا روکوزو، هنگام بازی با پسرانش و همچنین تصویری از کوه‌های زیبای عسیر به‌اشتراک گذاشت.

مسی با پوشاک فاخر عربی بیگانه نیست. او در شادترین لحظات حرفه‌اش در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲، وقتی با تیم ملی آرژانتین برای سومین بار قهرمان جام‌جهانی فوتبال شد، هم عبای مشکی‌ بر تن داشت.

شیخ جاسم محمد بن ثانی، امیر قطر، در حضور جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، قبل از اهدای جام به کاپیتان پرافتخار تیم ملی آرژانتین، به نشانه احترام به جنگاوری مسی در طول بازی که باعث قهرمانی کشورش شد، یک دست «بشت» به او هدیه داد و به او کمک کرد تا آن را بپوشد.

بشت یک لباس سنتی عربی است که جنگجویان بعد از فتح به تن می‌کنند. 

بیشتر از مُد و زیبایی