افزایش بهای نفت در افغانستان؛ خرید ۳۵۰ هزار تُن نفت از ایران

طالبان: در مورد ادامه کار ساخت خط لوله مواد نفتی و تصفیه‌خانه‌های مشترک با ایران به توافق رسیده‌ایم

هیئت طالبان در تهران با مقام‌های ایرانی در مورد چگونگی انتقال مواد نفتی به افغانستان گفت‌وگو کردند - فیسبوکوزارت مالیه (دارایی)

وزارت دارایی طالبان، روز شنبه اول مرداد (۲۳ ژوییه)، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برای کنترل و کاهش بهای نفت در بازارهای افغانستان، قراردادی را با یک شرکت سهامی ایرانی امضاء کردند که می‌توانند ۳۵۰ هزار تُن نفت از ایران وارد کنند.   

به گفته مسئولان وزارت دارایی طالبان، برای امضای قرارداد خرید ۳۵۰ هزار تُن نفت از ایران، هیئتی متشکل از شرکت دولتی نفت‌وگاز افغانستان، وزارت خارجه، وزارت تجارت، بانک مرکزی و اداره نورم و استاندارد این گروه، به تهران سفر کرده‌ است.

طالبان گفتند که پس از امضای این قرارداد روند واردات نفت از ایران به افغانستان تا چند روز آینده آغاز خواهد شد.   

این هیئت در سفر به تهران با مقام‌های ایرانی درباره ایجاد یک کمیته مشترک برای قراردادهای دولت‌ با‌ دولت (G2G)، ادامه کار ساخت خط لوله مواد نفتی، ساخت تصفیه‌خانه‌های مشترک و اجرایی قراردادهای درازمدت نیز به توافق رسیدند. در ادامه این بیانیه آمده است: «هیئت طالبان با مسئولان ایرانی درباره نحوه خریداری، کیفیت و چگونگی انتقال مواد نفتی نیز گفت‌وگو کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در حالی اقدام به خریداری نفت از ایران کردند که پس از فروپاشی نظام جمهوری در افغانستان، معاملات تجاری بین‌المللی با این کشور به‌دلیل تحریم‌های بانکی، با چالش مواجه بودند. افزایش بهای مواد خوراکی و سوختی یکی از عمده‌ترین چالش‌ها در ۱۱ ماه اخیر در افغانستان بوده است.

در حال حاضر، بهای یک لیتر بنزین در افغانستان، ۹۰ افغانی معادل یک دلار است و یک لیتر دیزل (گازوئیل) به بهای ۱۲۰ افغانی یا معادل ۱.۴ دلار به فروش می‌رسد. این در حالی است که کمبود شدید انرژی در افغانستان نیاز مردم به استفاده از نفت را بیشتر کرده است. از سوی دیگر، تاجران در افغانستان از کندی روند معاملات بانکی و نیز خدمات بندری شکایت دارند و این دو را از دلایل اصلی بالا رفتن بهای مواد خوراکی و نفتی در بازارهای افغانستان عنوان می‌کنند.

بیشتر از اقتصاد