عربستان سعودی و کویت: شورای همکاری خلیج فارس باید در مذاکرات اتمی ایران رای بدهد

شاهزاده فیصل بن فرحان و سالم عبدالله الجابر الصباح در یک نشست مشترک در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کردند

وزیران خارجه کویت و سعودی می‌گویند موضع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس واحد است- KUNA / AFP

وزیران خارجه عربستان سعودی و کویت، دو کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، بر لزوم مشارکت شورا در مذاکرات احیای برجام تاکید کردند.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز شنبه ۱۸ فوریه، در جلسه‌ای در نشست امنیتی مونیخ، درباره توافق اتمی با جمهوری اسلامی ایران گفت: «ما می‌خواهیم کشورهای خلیج فارس در توافق [احیای برجام]‌ رای و نظر داشته باشند» او افزود: «ما می‌خواهیم به توافق اتمی بازگردیم، اما این بازگشت باید با دیدگاهی جامع و مشارکت کشورهای خلیج فارس باشد.»

او که در نشستی مشترک با سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر خارجه کویت، سخن می‌گفت، افزود که درگیری‌های سیاسی بزرگ‌ترین چالش خاورمیانه است. او گفت که کشورش از «خاورمیانه عاری از سلاح اتمی» حمایت می‌کند و افزود که «دستیابی یک کشور متخاصم به سلاح اتمی» همه طرف‌ها را به بررسی گزینه‌هایشان ترغیب می‌کند. او همچنین گفت: «شنیده‌ایم که ایرانی‌ها مایلند با ما گفت‌وگو کنند.» 

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین درباره عرضه پهپادهای ایرانی به روسیه گفت:‌ «ما قبلا درباره پهپادهای ایرانی هشدار داده بودیم و این پهپادها امروز اوکراین را هدف قرار می‌دهند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «ارسال این تسلیحات به نفع منطقه خاورمیانه نیست و امروز این پهپادها، اوکراین را هدف قرار می‌دهند.»

سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر خارجه کویت - دیگر عضو شورای همکاری خلیج فارس- در این نشست در کنفرانس امنیتی مونیخ- دیدگاه همتای سعودی خود را تکرار کرد و گفت: «ما باید در مذاکرات اتمی با ایران نظر داشته باشیم و اگر رای ما در توافق با ایران نباشد، راه‌های جایگزین را بررسی می‌کنیم.»

الجابر گفت که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس معتقدند که جنگ اوکراین باید از طریق مذاکره پایان یابد.

درباره جنگ اوکراین، وزیر خارجه عربستان سعودی ضمن تاکید بر اینکه «بی‌طرفی حکم می‌کند هیچ‌یک از طرفین در جنگ اوکراین را حمایت نکنیم»، گفت روابط ریاض با روسیه خوب است و «این باز نگه داشتن درهای گفت‌وگو به نفع همگان است».

شاهزاده فیصل بن فرحان همچنین، گفت: «موضع شورای همکاری خلیج فارس در قبال روسیه متحد است و ما برای حل بحران اوکراین از گفت‌وگو حمایت می‌کنیم.»

وزیر خارجه عربستان سعودی تاکید کرد که ریاض به مذاکره و گفت‌وگو با کی‌یف و مسکو برای یافتن راه‌حل ادامه می‌دهد و افزود: «از اوکراین و روسیه شنیده‌ایم که مایل به مذاکره‌اند، اما مسائل پیچیده‌ای در میانشان وجود دارد.»

او گفت که علی‌رغم اختلاف‌نظرها درباره برخی مسائل، «مناسبات ما با واشنگتن خوب است و در این روابط، منافع ملی خود را در نظر می‌گیریم». وزیر خارجه سعودی گفت که عربستان و آمریکا در مسئله امنیت و ثبات در منطقه همکاری می‌کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و روسیه برای اولین بار به کنفرانس امنیتی مونیخ دعوت نشدند و در آن حضور ندارند. همچنین، برای اولین بار شماری از چهره‌های شاخص اپوزیسیون جمهوری اسلامی یعنی شاهزاده رضا پهلوی، مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی به این نشست عمده بین‌المللی دعوت شده‌اند.