چوب حراج به مدارس ایران با ادعای «می‌فروشیم که دوباره مدرسه بسازیم»

دست‌کم ۶۰۰ ملک آموزش‌ و پرورش در طرح مولدسازی فروخته می‌شوند

مناطق محروم ایران با کمبود شدید فضاهای آموزشی مواجه‌اند‌ــ نسیم‌آنلاین

قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی وزارت آموزش‌ و پرورش قرار گرفتن ۶۰۰ ملک متعلق به این وزارتخانه در طرح موسوم به «مولدسازی دارایی‌های دولت» را تایید کرد و مدعی شد که ۱۰۰ درصد درآمد حاصل از فروش این مدارس، برای مدرسه‌سازی صرف می‌شود.

این مقام وزارت آموزش‌ و پرورش در واکنش به انتقادها به فروش مدارس به‌رغم کمبود فضاهای آموزشی در ایران، ادعای مازاد بودن مدارس معرفی‌شده به طرح مولدسازی را مطرح کرد و گفت: «بر اساس قانون مولدسازی که به تصویب سران قوا رسید، دستگاه‌ها باید املاک مازاد خود را معرفی کنند که آموزش‌ و پرورش نیز بر همین اساس عمل کرد.»

به گفته احمدی لاشکی، طبق این قانون، آموزش‌ و پرورش حق ندارد درآمد حاصل از فروش این مدارس را صرف پرداخت حقوق، مزایا و هزینه‌های جاری کند.

معاون وزیر آموزش‌ و پرورش ضمن دفاع از فروش مدارس ایران در طرح مولدسازی به خبرگزاری ایسنا گفت: «این موضوع می‌تواند کمک‌حال آموزش‌ و پرورش باشد چرا که در برخی استان‌ها، زمین و مدارس فرسوده‌ای وجود دارند که می‌توان با واگذاری یا تهاتر آن‌ها چندین مدرسه نوساز تحویل گرفت.» او در ادامه ادعا کرد با اجرای این طرح، به مدارس محروم، مرزی، کم‌برخوردار و عشایری توجه بیشتری خواهد شد.

در حالی‌ که گزارش‌ها آشکار می‌کند برخی مدارس ساخت نیکوکاران نیز در طرح مولدسازی برای فروش گذاشته شده‌اند، معاون وزیر آموزش‌ و پرورش قرار گرفتن این مدارس در فهرست مولدسازی را انکار کرد و گفت: «اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، حتما جلو آن را خواهیم گرفت. ولی چنین مسئله‌ای بعید به نظر می‌رسد. زیرا این موضوع به لحاظ شرعی و قانونی ایراد دارد.»

این ادعا در حالی مطرح شد که پس از معرفی فهرست دارایی‌های وزارت آموزش‌ و پرورش به طرح مولدسازی، زهرا گیتی‌نژاد، از خیرین مدرسه‌ساز، با انتشار پیامی ویدیویی از وجود مدارس ساخت خیرین در فهرست مولدسازی برای فروش خبر داد و گفت از آنجا که ۷۰ درصد مدارس را خیرین می‌سازند، این اقدام به سلب اعتماد آنان منجر می‌شود.

مقام‌های دولتی از جمله یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش، طی روزهای گذشته به‌تناوب ادعا کرده‌اند که درآمد حاصل از فروش مدرسه‌ها صرف مدرسه‌سازی می‌شود اما نامه اخیر شش وزیر سابق آموزش‌ و پرورش به سران قوا نشان می‌دهد که هیچ ضمانتی برای این کار وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزرای سابق آموزش‌ و پرورش در نامه‌ای مشترک، از طرح مولدسازی انتقاد کردند و درباره کمبود جدی فضاهای آموزشی و پرورشی هشدار دادند. سید کاظم اکرمی، سید محمد بطحایی، مرتضی حاجی، محسن حاجی‌میرزایی، فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی و علی‌اصغر فانی در این نامه تاکید کردند: «فروش زمین آموزشی اشتباهی بزرگ و فروش بدون تغییر کاربری آن‌ها که در حقیقت نوعی خام‌فروشی است، همان اشتباه بزرگ‌تر و استراتژیکی است که تنها خروجی آن فربه کردن دلالان از سویی و نحیف نمودن تن تکیده‌ نهاد تعلیم و تربیت از سوی دیگر است.»

مولوی عبدالحمید، امام جماعت اهل سنت زاهدان، نیز در خطبه‌های نماز جمعه ۳ اسفند به فروش مدارس در ایران انتقاد کرد و گفت که این کار با وجود کمبود شدید فضاهای آموزشی به‌ویژه در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، «خلاف منافع ملی» است.

بررسی فهرست مدارس ارائه‌شده در طرح مولدسازی نشان می‌دهد که فضاهای آموزشی در استان‌های محروم نیز به‌رغم کمبود جدی مدرسه در این استا‌ن‌ها، به فروش گذاشته شده‌اند.

آموزش‌ و پرورش ادعا می‌کند که این مدارس تخریبی‌ و غیرکاربری‌اند اما کارشناسان تاکید کرده‌اند که فروش این املاک در آینده نزدیک آموزش‌ و پرورش را با مشکل جدی کمبود زمین برای تامین فضاهای آموزشی مواجه می‌کند.