فرماندار فلوریدا در مسیر اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری

دیسانتیس جزو محافظه‌کارترین چهره‌های جمهوری‌خواهان به‌حساب می‌آید

در حال حاضر ۴۴ درصد از جمهوری‌خواهان نظر مساعدی نسبت به دیسانتیس دارند، در عین‌حال ۳۳ درصد نیز برخلاف این عقیده فکر می‌کنند -- Wade Vandervort / AFP

پس از سخنرانی روز یکشنبه ران دیسانتیس، فرماندار ایالت فلوریدا، در کتابخانه رونالد ریگانِ شهر سیمی‌ولیِ ایالت کالیفرنیا، غالب رسانه‌‌های آمریکایی نوشتند او یک قدم دیگر به اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۴ نزدیک‌تر شد. 

«ان.پی.آر»، رادیوی ملی آمریکا، با انتشار گزارشی در روز دوشنبه، ۶ مارس ۲۰۲۳، نوشت نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد دیسانتیس یکی از رقبای جدی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، به‌حساب می‌آید که از هفته‌ها قبل آمادگی‌اش برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را اعلام کرد.

از سوی دیگر «وبسایت ۵۳۸» (FiveThirtyEight)، که افکارسنجی شهروندهای آمریکایی را انجام می‌دهد، در آخرین گزارش خود در این زمینه، که روز دوشنبه منتشر شد، نوشت نظرسنجی‌های این وبسایت نشان می‌دهد دونالد ترامپ همچنان پیشتاز رقابت‌های مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است، اما ران دیسانتیس نیز در وضعیتی قرار دارد که می‌توان او را به‌عنوان جدی‌ترین رقیب رئیس جمهوری سابق آمریکا در درون جمهوری‌خواهان دانست. 

«وبسایت ۵۳۸» می‌نویسد بسیار احتمال دارد که اقبال عمومی رای‌دهندگان جمهوری‌خواه به دیدگاه‌های فرماندار فلوریدا، باعث شود تا او به‌زودی برای حضور در انتخابات ۲۰۲۴ اعلام آمادگی کند. 

به‌گزارش «وبسایت ۵۳۸» در حال حاضر ۴۴ درصد از جمهوری‌خواهان نسبت به ران دیسانتیس نظر مساعدی دارند، در عین‌حال ۳۳ درصد از افراد این گروه ارزیابی مثبتی نسبت به فرماندار فلوریدا ندارند. نظرسنجی‌های این وبسایت همچنین نشان می‌دهد دیسانتیس نسبت به نیکی هیلی، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد و یکی از نامزدهای جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، شناخته شده‌تر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما «وبسایت ۵۳۸» همزمان بر نکته دیگری نیز انگشت می‌گذارد: حتی با این وجود که جمهوری‌خواهانِ بیشتری به ترامپ علاقه نشان می‌دهند، اما واقعیتِ فعلی این است که دیسانتیس، نسبت به ترامپ، شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات سراسری ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ دارد.

اما دیسانتیس به مرور و پس از آنکه برای نخستین مرتبه به‌عنوان فرماندار ایالت فلوریدا برگزیده شد، با حضور در برنامه‌های شبکه خبری فاکس به چهره‌ای شناخته شده در سطح ملی بدل شد. او با حضور مداوم در برنامه‌های فاکس‌نیوز این شانس را داشت تا در مورد مجموعه‌ای از موضوعات روز سیاسی در جامعه آمریکا، از جمله دو موضوع بحث‌برانگیز آموزش عمومی و سلامت عمومی، نظرات تند‌وتیز و محافظه‌کارانه خود را با مردم آمریکا در میان بگذارد و با گذشت زمان هر چه بیشتر شناخته شود. 

او همچنین در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، که در نوامبر سال گذشته میلادی برگزار شد، توانست در زمره جمهوری‌خواهانی قرار بگیرد، که بر خلاف اکثریت حزب، نتایج مطلوبی به‌دست آوردند؛ ران دیسانتیس با ۲۰ درصد اختلاف نسبت به رقیبش یکبار دیگر در انتخابات فرمانداری ایالت فلوریدا پیروز شد. 

دیسانتیس جزو محافظه‌کارترین چهره‌های جمهوری‌خواهان به‌حساب می‌آید که با تمام توان در مقابل اصول فرهنگ سیاسی‌ای که لیبرال‌ها و چپ‌ها مبلغ آنند، ایستاده است. به‌عنوان مثال پس از سلسله تظاهرات آمریکایی‌ها در اعتراض به قتل جورج فلوید، که روزهای پایانی ماه مه ۲۰۲۰ آغاز شد، او در مقام فرماندار فلوریدا قانونی را به امضا رساند که به موجب آن حتی برخی اعتراضات مسالمت‌آمیز نیز در این ایالت جرم‌انگاری شد.

او همچنین اصلاحاتی در قوانین مربوط به کسب‌وکار و آموزش اعمال کرد که مقابله لیبرال‌ها و چپ‌ها با موضوعات مربوط به تبعیض نژادی در ایالت فلوریدا را محدودتر می کند. از سوی دیگر، دوران فرمانداری او با اعمال قانونی در فلوریدا همراه بود که باعث شد آموزگاران مدارس نتوانند به‌راحتی در مورد تنوع گرایش‌های جنسی با دانش‌آموزان صحبت کنند.

با این‌وجود مخالف‌های دیسانتیس نیز آرام ننشسته و توانسته‌اند از طریق دستگاه قضایی ایالات متحده آمریکا، برخی از قوانین و اصلاحات محافظه‌کارانه ران دیسانتیس را متوقف کنند. 

مجموع این نظرات دیسانتیس باعث شد تا دونالد ترامپ، که خودش هم در حوزه فرهنگ و اقتصاد و سیاست نظرات محافظه‌کارانه بسیاری دارد، بی‌آنکه به نام فرماندار فلوریدا اشاره کند، مواضع او را به باد انتقاد بگیرد و به‌عنوان مثال در جریان سخنرانی‌ اخیرش در نشست محافظه‌کاران از برخی جمهوری‌خواهانی که قصد تخریب «نظام تامین اجتماعی» آمریکا را دارند انتقاد کند.

در هر صورت رقابت ترامپ و دیسانتیس همچنان به‌شکل رسمی آغاز نشده و باید منتظر ماند و دید که آیا او به عرصه رقابت‌های داخلی حزب جمهوری‌خواه برای تعیین نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ وارد خواهد شد؟ 

بیشتر از جهان