نخست‌وزیر پیشین سودان خواستار توقف فوری جنگ در این کشور شد

او هشدار داد که ادامه جنگ در سودان ثبات و امنیت سراسر منطقه را تهدید خواهد کرد

عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر پیشین سودان، با توجه به جایگاه ویژه‌ای که در عرصه سیاسی و بین‌المللی دارد و تلاش‌هایش در سطح محلی و بین‌المللی برای جلوگیری از جنگ در سودان، با ارسال نامه‌هایی به ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت، و محمد حمدان دقلو، معاون او، خواستار توقف فوری جنگ در این کشور شد.

حمدوک در حالی‌ که از مردم سودان می‌خواهد هرگونه گفتار خشونت‌آمیز و جنگ‌طلبانه را رد کنند، کشورهای منطقه و جامعه جهانی را به ادای مسئولیت در حفظ آرامش و جلوگیری از گسترش جنگ فرا می‌خواند. او هشدار می‌دهد ادامه جنگ در سودان ثبات و امنیت سراسر منطقه را تهدید خواهد کرد.

حمدوک در دومین حضورش در رسانه‌ها پس از کناره‌گیری از مقام نخست‌وزیری در سال گذشته، گفت به عنوان «یک شهروند سودانی که با کشور و مردمش همدل و همدرد است»، ملت سودان را مخاطب قرار می‌دهد. او با لحنی دلسوزانه و مملو از احساسات خطاب به مردم سودان گفت: «کشور ما با خطر تجزیه روبرو است». او افزود: «گلوله رهاشده بین فرد مهاجم و کسی‌ که به او حمله شده است، فرقی قائل نیست و این ملت سودان است که قربانی این جنگ می‌شود.»

عبدالله حمدوک در پیامی ویدیویی، از البرهان و دقلو خواست جنگ را متوقف کنند. او افزود: «شلیک گلوله باید هرچه زودتر متوقف و عقلانیت بر اوضاع حاکم شود؛ زیرا در جنگ همه آسیب می‌بینند و هیچ کسی نمی‌تواند با عبور از روی اجساد هموطنانش که قربانی جنگ شده‌اند، خود را پیروز معرفی کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمدوک از مردم سودان خواست گفتار جنگ‌طلبانه کنونی را که بر این کشور حاکم شده است، رد کنند و به منظور جلوگیری از تبلیغات مغرضانه برای دامن زدن به جنگ، متحد شوند و همبستگی خود را حفظ کنند تا غریو طبل جنگ بر ندای صلح‌خواهی غالب نشود.

حمدوک در پیامی دیگر، از کشورهای منطقه، جامعه بین‌المللی و دوستداران صلح خواست برای توقف فوری جنگ و حفظ آرامش در این کشور، وارد عمل شوند. نخست‌وزیر پیشین سودان افزود: «پیام من به کشورهای منطقه، جامعه جهانی و دوستداران صلح این است که مسئولیت خود را در قبال این بحران ادا کنند و با هدف پایان دادن به جنگ و آرام کردن طرف‌های درگیر تلاش‌های جدی انجام دهند؛ زیرا جنگ در سودان به معنای جنگ در سراسر منطقه است و تا فرصت دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز باقی است، از ادامه جنگ و گسترش دامنه آن جلوگیری کنند.»

عبدالله حمدوک از زمان کناره‌گیری از سمت نخست‌وزیری سودان در ژانويه ۲۰۲۲ تا روز شنبه، ۱۵ آوریل ۲۰۲۳، در رسانه‌ها ظاهر نشده بود؛ تا اینکه چهارشنبه گذشته (۱۲ آوریل ۲۰۲۳) گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه او عبدالفتاح البرهان و محمد حمدان دقلو را به خویشتن‌داری و جلوگیری از تشدید تنش و درگیری فرا خوانده است.

در گزارش‌های یادشده آمده حمدوک در تماس‌های تلفنی با عبدالفتاح البرهان و محمد حمدان دقلو، موضوع تشدید تنش بین دو طرف را بررسی کرده و هرگونه اقدامی را که به درگیری بین دو طرف منجر شود، تهدید بزرگی برای کشور خوانده است. البرهان و دقلو هم در پاسخ به این تماس، به او درباره تصمیمشان برای حل مسالمت‌آمیز بحران اطمینان دادند و تاکید کردند که مسئولیت خود در قبال وضعیت کشور را به‌درستی انجام خواهند داد.

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

بیشتر از جهان