الکس، متهم به سرکردگی یک باند بین‌المللی قاچاق زنان، اعدام شد

به‌ گفته منابع دولتی ایران، مرکز اصلی فعالیت باند قاچاق شهروز سخنوری، امارات متحده عربی و مالزی بوده است

شهروز سخنوری سال ۱۳۹۹ در مالزی بازداشت شد-Mashregh News

در ادامه موج گسترده اعدام‌ها در ایران، خبرگزاری میزان، وابسته به دستگاه قضایی نظام جمهوری اسلامی، اعلام کرد شهروز سخنوری، معروف به «الکس»، سحرگاه روز شنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ به دار آویخته شد. منابع دولتی ایران، شهروز سخنوری را «سرشبکه اسکورت و قاچاق زنان و دختران ایرانی به برخی کشور‌های منطقه» معرفی کردند.

به‌نوشته رسانه‌های داخلی ایران، شهروز سخنوری سال ۱۳۹۹ در مالزی بازداشت شد و با کمک پلیس اینترپل برای محاکمه در اختیار دستگاه قضاییه جمهوری اسلامی قرار گرفت. منابع مستقل این گزارش‌ها را تایید نکرده‌اند.

شهروز سخنوری در سال ۱۴۰۰ در دادگاه انقلاب تهران به‌اتهام سرکردگی و اداره یک باند بین‌المللی «قاچاق انسان به قصد فحشا» » محاکمه و در نهایت به‌جرم «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شد.

متهم ردیف دوم این پرونده نیز در دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده است. پنج تن دیگر از متهمان نیز هریک به تحمل ۱۵ سال زندان محکوم شدند.

مبنای صدور تمامی این احکام، «اعتراف‌» متهمان و محتوای ویدیوهای به‌دست‌آمده روی گوشی‌های تلفن همراه عنوان شده است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۲۰ ماه مه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲) در گزارشی ضمن اشاره به شمار بالای اعدام‌ها در ایران نوشت سال گذشته، دو زن به‌اتهام «افساد فی الارض» و «قاچاق انسان» به اعدام محکوم شدند. اما برخی از فعالان و سازمان‌های حقوق بشری، این زنان بازداشت‌شده را کنشگران جامعه دگرباشان جنسی معرفی کرده‌اند.

منابع مستقل حقوق بشری، دادگاه‌های انقلاب جمهوری اسلامی را فاقد حداقل معیارهای یک دادرسی منصفانه می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته منابع دولتی ایران، مرکز اصلی فعالیت باند قاچاق شهروز سخنوری، امارات متحده عربی و مالزی عنوان شده است.

مرکز رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی در آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ مدعی شد شخصی با هویت «سارا جرف دریس‌زاده» در امارات متحده عربی یک شبکه فساد و فحشا از زنان و دختران ایرانی را اداره می‌کند.

در آن مقطع، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی مدعی شد شبکه‌ای که زیر نظر «سارا جرف دریس‌زاده» در امارات متحده عربی فعال بوده است، تنها شاخه‌ای از یک شبکه قاچاق بزرگ‌تر است که مدیریت آن با فردی به‌نام «الکس»، با هویت واقعی «شهروز سخنوری» است.

به‌گفته منابع قضایی جمهوری اسلامی، با بازداشت «سارا جرف دریس‌زاده»، شماری از زنان و دخترانی که در این شبکه فعال بودند، برای محاکمه در اختیار دستگاه قضاییه جمهوری اسلامی قرار گرفتند.

از شمار زنان بازداشت‌شده، سن و میزان محکومیت‌‌های آن‌ها در دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران اطلاع دقیقی منتشر نشده است.

خبرگزاری میزان، وابسته به دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، در گزارشی که روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ منتشر کرد، به‌نقل از یکی از متهمان این پرونده به‌نام مایا نوشت: «یک روز بعد از اینکه به مالزی رسیدیم از من و دوستم با لباس نامناسب عکس‌هایی تهیه شد و این عکس‌ها با قرار گرفتن در یک آلبوم برای انتخاب افراد قرار گرفت». به گفته این شخص که هم‌اکنون در اختیار قوه قضاییه جمهوری اسلامی است، «الکس» برخی از قربانیان خود را از طریق مالزی به دبی می‌فرستاده است.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی مدعی شده‌اند باند قاچاق شهروز سخنوری به‌اندازه‌ای قوی و پرنفوذ بوده است که تنها در ظرف ۲۴ ساعت، دعوت‌نامه و روادید دو ماهه مالزی تهیه می‌کرد.

روز شنبه هم‌زمان با اعدام شهروز سخنوری، دست‌کم چهار زندانی دیگر هم در زندان‌های مختلف به دار آویخته شدند.