اعدام دست‌کم پنج شهروند دیگر در ایران؛ جمهوری اسلامی از طالبان جلو افتاد

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با هدف ترساندن شهروندان از پیگیری اعتراضات سراسری، دست به قتل گسترده شهروندانی زده است که در دادرسی‌های ناعادلانه به اعدام محکوم شده بودند

دو زندانی اعدام‌شده در زندان‌های رجایی‌شهر و قزلحصار کرج - سازمان حقوق بشر ایران

خبر اعدام دست‌کم پنج شهروند زندانی دیگر به دست ماموران قوه قضاییه جمهوری اسلامی در زندان‌های شهرهای مختلف، روز شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، منتشر شده است، تا بدین ترتیب در ۲۰ روزی که از ماه مه ۲۰۲۳ گذشته است، جان دست‌کم ۹۸ شهروند ایرانی با مجازات غیرانسانی اعدام گرفته شود و رکورد دیگری در کارنامه تاریک حقوق‌ بشر جمهوری اسلامی ثبت شود.

این در حالی است که مقام‌های حکومت طالبان که به‌عنوان یکی از خشن‌ترین حکومت‌ها در زمینه سرکوب حقوق‌ بشر و اجرای حکم اعدام شناخته می‌شوند، نیز روز گذشته به اعدام هفت شهروند افغانستانی در زندان‌های جمهوری اسلامی اعتراض کرده‌اند.

حالا خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی، روز شنبه، اعلام کرده است که حکم اعدام شهروز سخنوری ملقب به الکس، زندانی متهم به «افساد فی‌الارض»، روز شنبه ۳۰ اردیبهشت، در زندان رجایی‌شهر کرج اجرا شد. شهروز سخنوری که در یک پرونده درباره «قاچاق بین‌المللی انسان» متهم شده بود، سال ۱۳۹۹ بازداشت و به ایران بازگردانده شد. دستگاه قضایی نظام ایران مدعی شده که بازداشت این متهم در کشور مالزی و با هماهنگی پلیس اینترپل صورت گرفته است.

سازمان حقوق بشر ایران در رد ادعای دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، در گزارش خود آورده است: «این فرد به کارگران جنسی کمک می‌کرد با میل و رضایت خودشان، برای کار به خارج از ایران بروند که با تعاریف حقوقی از قاچاق انسان، فاصله بسیار دارد.»

شهروز سخنوری و یکی دیگر از متهمان این پرونده، سال ۱۴۰۰ در دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده بودند و پنج نفر دیگر از متهمان پرونده نیز به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شدند. قوه قضاییه ایران همچنین اعلام کرد که کیفرخواست علیه شهروز سخنوری بر اساس «اعترافات» و «فیلم‌های مستهجن و مبتذل تهیه شده از گوشی تلفن همراه» او صادر شده است.

علاوه براین، سازمان حقوق بشر ایران در گزارش تازه خود اعلام کرد حکم اعدام عبدالحسین امامی‌زاده، شهروند کرمانشاهی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج نیز روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه، اجرا شد. اتهام امامی‌زاده مربوط به جرائم حمل مواد مخدر بوده است. او از سه سال قبل تاکنون بازداشت بود و روز یازدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری از زندان قزل‌حصار کرج برای اجرای حکم اعدام به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.

در همین حال، خبرگزاری حقوق‌بشر هه‌نگاو، روز شنبه ۳۰ اردیبهشت، گزارش داد که حکم اعدام سه زندانی اهل کوهدشت در لرستان به نام‌های سعید گراوند، صمد گرواند و شهاب منصوری‌نسب گراوند که پیش‌تر بابت جرائم مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان قزلحصار کرج به اجرا درآمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، اجرای حکم اعدام حسین منصوری‌نسب گراوند، برادر یکی از اعدام‌شدگان، فعلا به تعویق افتاده است و او را به بند عمومی زندان بازگردانده‌اند.

سه زندانی کوهدشتی که صبح امروز اعدام شدند، از پنج سال قبل در یک پرونده مشترک بابت حمل و نگهداری مواد مخدر در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شده بودند و روز گذشته نیز برای اجرای حکم، به سلول انفرادی زندان قزلحصار منتقل شدند.

روز جمعه و پس از انتشار خبر انتقال این سه زندانی به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام، خانواده‌های آن‌ها و شماری از شهروندان مخالف اعدام، مقابل زندان قزلحصار در کرج تجمع کرده بودند که با حمله نیروهای سرکوبگر و استفاده از گاز اشک‌آور و سلاح ساچمه‌ای، این تجمع اعتراضی به خشونت کشیده شد و بیش از ۱۰ نفر، از‌جمله چندین زن، از ناحیه صورت، دست، پا و شکم مجروج شدند.

خبر اعدام این پنج شهروند در روز سی‌ام اردیبهشت، یک روز پس از آن منتشر می‌شود که سه معترض جوان متهم در پرونده «خانه اصفهان» نیز با وجود ابهام‌ها و تناقض‌های فراوان در پرونده، روز جمعه اعدام شدند. این اقدام به خشم گسترده شهروندان ایرانی و برگزاری تجمع‌های اعتراضی مختلف در روز جمعه منتهی شد.

جمهوری اسلامی بالاترین میزان اعدام در جهان را با توجه به جمعیت کشورها دارد و در ماه‌های اخیر نیز روند اجرای احکام اعدام در همه موارد، از اعدام‌های سیاسی تا موارد مرتبط با مواد مخدر یا «فساد اخلاقی» را به شکلی چشمگیر افزایش داده است.

در آخرین گزارش سازمان عفو بین‌الملل آمده است که اعدام شهروندان در ایران در سال گذشته میلادی ۸۳ درصد افزایش داشته است.

همچنین براساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر در سه سال پس از اجرای اصلاحیه قانون مواد مخدر در پایان سال ۲۰۱۷ کاهش داشت، اما این آمار در سال ۲۰۲۲ که حداقل ۲۵۶ نفر اعدام شدند، بیش از دو برابر سال ۲۰۲۱ و ۱۰ برابر بیشتر از سال ۲۰۲۰ بوده است.