وزیر نفت کویت: ما و عربستان سعودی در میدان گازی آرش «حق انحصاری» داریم

گفته‌های سعید البراک تاکیدی بر مواضع ریاض است که هفته گذشته اعلام کرد ثروت طبیعی میدان گازی آرش به‌طور انحصاری متعلق به عربستان سعودی و کویت است

سعد البراک، وزیر نفت کویت، تاکید کرد کویت و عربستان سعودی در میدان گازی آرش (الدوره) در خلیج فارس از «حق انحصاری» برخوردارند. او از ایران خواست با تعیین مرزهای دریایی خود، ادعایش در مورد حق داشتن از این میدان را ثابت کند.

به گزارش العربیه،‌ البراک در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی عربستان سعودی گفت: «تا این لحظه حق انحصاری کویت و عربستان سعودی در میدان گازی آرش مشخص است. هرکس دیگر ادعایی دارد، باید آن را ثابت کند. اگر کشوری حقی داشته باشد، طبق قواعد حقوق بین‌الملل از آن استفاده خواهد کرد.»

وزیر نفت کویت با اشاره به ادعای ایران گفت: «طرف مقابل ادعاهایی دارد که مبتنی بر تعیین مشخص مرزهای دریایی نیست.»

اظهارات البراک منعکس‌کننده موضع عربستان سعودی است که هفته گذشته اعلام کرد ریاض و کویت بر ثروت طبیعی در «منطقه تقسیم‌شده» دریایی خلیج فارس حق انحصاری دارند. عربستان سعودی همچنین بار دیگر از جمهوری اسلامی خواست مذاکرات با ریاض و کویت را برای تعیین حدود مرز شرقی این منطقه آغاز کند.

ایران که مدعی است در این زمینه سهم دارد، توافق عربستان سعودی و کویت را که سال ۲۰۲۲ برای توسعه این میدان گازی امضا شد، غیرقانونی خوانده است.

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، روز جمعه شانزدهم تیر در واکنش به این سخنان، گفت که ایران از منافع خود در میدان گازی آرش کوتاه نمی‌آید و هیچ مسئولی حق ندارد در این زمینه مسامحه کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ضمن تایید اختلاف با عربستان سعودی و کویت تاکید کرد که در گام اول باید این اختلاف‌ها را با مذاکره و در چارچوب دیپلماتیک برطرف کرد اما اگر مذاکرات به هر دلیلی به نتیجه نرسید، آن را در چارچوب حقوقی مشخص با حضور نهادهای بین‌المللی دنبال می‌کنیم.

طرح دعوای حقوقی با عربستان سعودی در نهادهای بین‌المللی در حالی به‌عنوان یکی از گزینه‌های جمهوری اسلامی مطرح می‌شود که از توافق جدید دو کشور در پکن کمتر از چهار ماه می‌گذرد و روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی سعودی به‌تازگی بهبود یافته است.

میدان گازی آرش که کشورهای عربی آن را «الدوره» می‌نامند، دهه‌ها است که به موضوع مناقشه میان سه کشور ایران، کویت و عربستان سعودی تبدیل شده است. با این همه، چنین به نظر می‌رسد که مناقشات مربوط به این میدان گازی در حال گسترش است.

تهران می‌گوید حدود ۴۰ درصد میدان گازی آرش داخل مرزها و آب‌های ایران است. با این حال کارشناسان نفت و انرژی می‌گویند حتی به فرض اینکه جمهوری اسلامی در مذاکره با کشورهای همسایه پیروز شود، به دلیل نداشتن سرمایه و فناوری، نمی‌تواند از میدان گازی آرش بهره‌برداری کند.

نگاهی به عملکرد ایران در برداشت از میدان‌های مشترک حاکی از ضعف در سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری یکسان از این میدان‌ها بوده است. پارس جنوبی یکی از این میدان‌ها است که تا سالیان سال میزان برداشت قطر به‌مراتب بیش از ایران بود. به طور مشخص، قطری‌ها در طول یک دهه روزانه حداقل ۲۵۰ میلیون مترمکعب بیشتر از ایران از این میدان مشترک گاز برداشت کرده‌اند.

بیشتر از اقتصاد