«۱۹ سازمان تروریستی وابسته به جمهوری اسلامی در اطراف اسرائیل فعال هستند»

بنیاد دفاع از دموکراسی ۱۹ سازمان تروریستی وابسته به جمهوری اسلامی را معرفی کرد که اسرائیل را تهدید می‌کنند

سازمان‌های فلسطینی که زیر نظر اتاق عملیات مشترک به رهبری حماس فعالیت می‌کنند، به‌دلیل وابستگی نزدیک به گروه‌هایی که از ایران حمایت می‌شوند، در این گروه‌ها قرار دارند. - ایندیپندنت فارسی

بنیاد دفاع از دموکراسی در گزارشی به بررسی سازمان‌های تروریستی فعال در اطراف اسرائیل پرداخته است که یا جمهوری اسلامی آنها را راه انداخته و یا مورد حمایت حکومت ایران هستند.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی طی چهار دهه گذشته شبکه‌ای از گروه‌های مسلح را در مرزهای اسرائیل برای ایجاد بی‌ثباتی و دامن زدن به تروریسم ایجاد کرده است. این شبکه شامل حماس، حزب‌الله، جهاد اسلامی و تعدادی دیگر از سازمان‌های تروریستی است که بودجه، آموزش و تسلیحات خود را از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دریافت می‌کنند.

مجله جنگ طولانی، وابسته به بنیاد دفاع از دموکراسی، با استفاده از اطلاعات موجود مانند داده‌های منتشر‌شده در سازمان‌های دولتی، گزارش‌های خبری انگلیسی و عربی‌ زبان و حساب‌های کاربری سازمان‌های تروریستی در رسانه‌های اجتماعی، این گزارش را تهیه کرده است.‌

سازمان‌های تروریستی معرفی‌شده در این گزارش، فعال‌اند و توانایی نظامی برای حمله به اسرائیل را دارند. این گروه‌ها حمایت خود از جمهوری اسلامی را نشان داده‌اند، یا به گروه‌های مسلحی که این کار را می‌کنند وابسته‌اند. سازمان‌های فلسطینی که زیر نظر اتاق عملیات مشترک به رهبری حماس فعالیت می‌کنند، به‌دلیل وابستگی نزدیک به گروه‌هایی که مورد حمایت ایران‌اند، در این گروه‌ها قرار دارند.

هر کدام از این گروه‌های تروریستی در منطقه خاصی عملیات‌ انجام می‌دهند که این بنیاد آن‌ها را براساس اطلاعاتی که در درجه اول سازمان‌های تروریستی منتشر کرده‌اند، شناسایی کرده است. در حالی که اکثر گروه‌های مسلح سال‌ها و در برخی موارد دهه‌ها در سرزمین‌های خود حضور داشته‌اند، سازمان‌های تروریستی نوپا مانند شعبه‌های جهاد اسلامی کرانه باختری و لانه شیر مستقر در نابلس، قلمرو خود را گسترش می‌دهند. به همین ترتیب، سازمان‌های دیرپا گاهی به‌دنبال گشودن جبهه‌های جدید مانند گسترش حماس در جنوب لبنان‌اند.

برخی از داده‌ها مانند میزان بودجه، تعداد اعضای فعال، محتویات زرادخانه و هویت رهبران کلیدی در منابع باز در دسترس نیستند. این داده‌ها به‌عنوان «فاش‌نشده» یاد می‌شوند یا اغلب بر اساس اظهارات عمومی مقام‌های دولتی که به اطلاعات دسترسی دارند، ارائه می‌شوند.

گردان‌های عبدالقادر الحسینی

ابوصهیب زقوت فرمانده کل گردان‌های عبدالقادر الحسینی است. میزان بودجه آن و همچنین منبع دریافتی این گروه تاکنون مشخص نشده است. این گروه دست‌کم به سلاح‌ سبک، خمپاره‌، موشک‌های ضد‌هوایی و موشک‌های کوتاه‌برد دسترسی دارد. گردان‌های عبدالقادر الحسینی که از سال ۲۰۱۲ تاسیس شده‌اند، تاکنون چند بار مسئولیت حمله خمپاره‌ای از سوریه به بلندی‌های جولان را بر عهده گرفته‌اند. دفتر مرکزی این گروه در غزه است. این گروه همچنین عضو اتاق عملیات مشترک فلسطین است.

گردان شهدای الاقصی

فرمانده این گردان در غزه، سالم ثابت نام دارد. او یکی از رهبران کلیدی این گردان محسوب می‌شود و اطلاعات چندانی از دیگر فرماندهان این گروه منتشر نشده است. میزان بودجه این گروه و همچنین منبع دریافت آن نامشخص است. این گروه نیز به سلاح‌ سبک، خمپاره‌ و راکت‌های کوتاه‌برد دسترسی دارد. کرانه غربی، غزه و لبنان محل استقرار این گروه است. این گروه از سال ۲۰۰۰ راه‌اندازی شده است و نامش نیز در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده دیده می‌شود.

گروه عصائب اهل حق

این گروه در عراق و سوریه فعالیت می‌کنند. قیس خزعلی، رهبر این گروه، از روحانیون شیعه است. قیس خزعلی بارها در صحبت‌هایش خود را متحد جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده است. او در زمان حضور آمریکا در عراق، به‌عنوان سخنگوی جریان صدر در مبارزه با نیروهای آمریکایی ایفای نقش می‌کرد. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا قیس خزعلی را در سال ۲۰۱۹ به اتهام کشتن مردم بی‌گناه عراق در اعتراضات این کشور، تحریم کرد. پیش‌ازاین، رویترز او را به‌عنوان فردی معرفی کرده بود که در سازمان‌دهی حمله به سفارت آمریکا در بغداد نقش داشته است.

این گروه به تسلیحات نفربر زرهی‌ ام-۱۱۳ ساخت ایالات متحده نیز دسترسی دارد. آن‌ها همچنین به تسلیحات تولیدی ایران و خودروهای دوران شوروی، تانک‌ها، سلاح‌ سبک، پهپادها و موشک‌های بالیستیک دسترسی دارند.

این گروه نیز در سال ۲۰۰۶ کارش را آغاز کرد و در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده ثبت شده است. این گروه با سایر شبه‌نظامیان حامی جمهوری اسلامی در عراق و سوریه نیز ارتباط نزدیکی دارد و همچنین با حزب‌الله لبنان نیز ارتباط دارد.

سازمان بدر

نقش این سازمان در عراق مشابه نقش حزب‌الله در لبنان است. سپاه بدر یکی از اصلی‌ترین گروه‌های موردحمایت جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران به شمار می‌رود. این سازمان از ۴۲ گروه شبه‌نظامی و ۲۸ گروه دیگر تشکیل شده است که مستقیما موردحمایت ایران‌اند. این سازمان در سال ۱۹۸۳ شروع به کار کرد و در عراق و سوریه فعال است. این سازمان به تانک‌های ام-۱ آبرامز، خودروهای زرهی و همچنین تسلیحات ساخت ایران و شوروی دسترسی دارد. رهبر این گروه در گزارش بنیاد دفاع از دموکراسی و برخی منابع دیگر، هادی الامیری عنوان شده که البته در منابعی دیگر نام او هادی العامری است.

جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین

سازمان مارکسیست- لنینیست سیاسی و نظامی فلسطینی است که در سال ۱۹۶۸ با انشعاب از جبهه مردمی، برای آزادی فلسطین تاسیس شد. دبیرکل این سازمان از ابتدا تاکنون، نایف حواتمه بوده است و به‌عنوان بخشی از سازمان آزادی‌بخش فلسطین فعالیت می‌کند. این گروه نیز به سلاح‎ سبک، خمپاره‌ و راکت‌های کوتاه‌برد دسترسی دارد. دفتر مرکزی این گروه در سوریه است و همچنین فعالیت‌هایی نیز در کرانه باختری، غزه و لبنان دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جبهه دموکراتیک پس از انقلاب اسلامی ایران، از آن پشتیبانی کرد و حمله عراق به ایران را نیز محکوم کرد. رهبران این گروه نیز دیدارهایی رسمی با مقام‌های ایرانی داشته‌اند که اخبار مربوط به آن نیز منتشر شده است.

حماس

جنبش مقاومت اسلامی که با نام اختصاری حَماس شناخته می‌شود، از سال ۱۹۸۷ فعالیت خود را آغاز کرد. این گروه که در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده هست، ارتباطات نزدیکی نیز با جمهوری اسلامی دارد. یحیی سنوار به‌عنوان فرمانده این گروه در غزه و اسماعیل هنیه نیز به‌عنوان رهبر این گروه در خارج از غزه شناخته می‌شود. بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی سالانه دست‌کم حدود ۱۰۰ میلیون دلار به حماس کمک مالی می‌کند.

دفاتر مرکزی حماس در ترکیه و قطر فعال است و این گروه در لبنان، کرانه باختری و غزه نیز فعالیت می‌کند. این گروه دارای سلاح‌ سبک، خمپاره، موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک، موشک‌های ضد‌هوایی، هواپیماهای بدون سرنشین و راکت‌های غیر هدایت‌شونده کوتاه‌برد و دوربرد است.

پیش‌ازاین محمود الزهار، عضو ارشد کادر رهبری حماس، در گفت‌وگو با العالم گفته بود: «در دیدار سال ۲۰۰۶ با قاسم سلیمانی در تهران، مشکل اساسی حقوق کارمندان و خدمات اجتماعی و کمک‌های دیگر به مردم غزه را توضیح دادم و حاج قاسم فورا درخواست ما را پاسخ داد، به‌گونه‌ای که روز بعد که پایان سفر بود، ۲۲ میلیون دلار در چمدان‌های فرودگاه (تهران) دیدم.»

الزهار همچنین گفت که قرار بود مبلغ بیشتری به آن‌ها پرداخت شود، اما هیئت ۹ نفره آن‌ها نمی‌توانست بیش از این مقدار پول را با خود حمل کند، چرا که هر چمدان ۴۰ کیلوگرم گنجایش داشت.

جنبش مقاومت اسلامی نُجَبا

این گروه یکی از گروه‌های شبه‌نظامی تشکیل‌دهنده حشد شعبی عراق است. هسته مرکزی این جنبش از سال ۲۰۰۴ در بغداد شکل گرفت و در سال ۲۰۱۳ به‌طور علنی اعلام شد. رهبر این گروه، شیخ اکرم الکعبی نام دارد. نام این گروه نیز در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده هست. این گروه به خودروهای ساخت ایالات متحده، نفربر زرهی‌ ام-۱۱۳، سلاح‌ و وسایل نقلیه، پهپادها و موشک‌های بالیستیک ایران و شوروی دسترسی دارد. این گروه در کشورهای عراق و سوریه فعالیت می‌کند.

حزب‌الله لبنان

سالانه ۷۰۰ میلیون دلار از ایران برای حزب‌الله ارسال می‌شود. حزب‌الله همچنین صدها میلیون دلار نیز از طریق تجارت‌های غیرقانونی و کمک‌های مالی از ایران، به دست می‌آورد. این گروه که از سال ۱۹۸۲ فعالیت خود را آغاز کرده است و در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار دارد، یکی از گروه‌هایی است که بیشترین سلاح‌ را دارد. خمپاره‌انداز، راکت‌های هدایت‌نشده و هدایت‌شونده کوتاه‌برد و دوربرد، موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک، سامانه‌های پیشرفته ضدهوایی، پهپادها و موشک‌های ضد کشتی، بخشی از تسلیحات این گروه است.

رهبر این گروه نیز از سال ۱۹۹۲ سید حسن نصرالله است. او در یکی از سخنرانی‌هایش در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۱۶، با اشاره به تحریم‌ها علیه حزب‌الله گفته بود: «این محدودیت‌ها تاثیری در وضعیت حزب‌الله ندارد، چون تمام منابع مالی حزب‌الله نه از بانک‌ها، بلکه از سوی ایران تامین می‌شود.»

جهاد اسلامی

جهاد اسلامی یکی از گروه‌های نظامی فلسطینی است و نام آن در درگیری‌های نظامی اسرائیل و فلسطین بسیار شنیده می‌شود. بااین‌حال، یک سازمان نسبتا کوچک و حاشیه‌ای محسوب می‌شود. در حال حاضر، زیاد نَخاله، رهبر این گروه در فلسطین است. سال گذشته وزیر دفاع اسرائیل گفته بود که جهاد اسلامی سالانه ده‌ها میلیون دلار از ایران دریافت می‌کند.

دفتر مرکزی این گروه در لبنان است و همچنین فعالیت‌هایی در غزه، کرانه باختری و سوریه نیز دارد. این گروه از سوی حزب‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران حمایت می‌شود. جهاد اسلامی در سال ۱۹۸۱ فعالیت خود را آغاز کرد و در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار گرفت. خمپاره، موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک، پهپادها، موشک‌های ضد‌هوایی، راکت‌های هدایت نشده کوتاه برد و دوربرد از جمله تسلیحات این گروه است.

کتائب حزب‌الله عراق

کتائب حزب‌الله عراق یک گروه شیعه است که نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در سال ۲۰۰۳ راه‌اندازی کرد. مقلد خمینی و محمدباقر صدر از اعضای این گروه محسوب می‌شوند. این گروه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا نیز قرار دارد. فرمانده این گروه، ابومهدی المهندس بود که پس از ترورش (همراه با قاسم سلیمانی)، مسئولیت فرماندهی آن به احمد الحمیداوی رسیده است. این گروه در کشورهای عراق و سوریه فعالیت می‌کند.

عرین الاسود

عرین الاسود یا بیشه شیرها، نام یک گروه مسلح فلسطینی است که در کرانه باختری فعالیت می‌کند. این گروه در اوت ۲۰۲۲ فعالیتش را آغاز کرد. این گروه بودجه خود را از گروه حماس دریافت می‌کند. فرمانده این گروه نیز وادی الحلوه نام دارد.

لواء القدس

این گروه فلسطینی در سال ۲۰۱۱ فعالیتش را در کشور سوریه آغاز کرد. فرمانده این گروه نیز محمد السعید نام دارد. این گروه پیش‌ازاین در حمایت از بشار اسد نیز به جنگ با مخالفان دولت او رفته بود. فارس پیش‌ازاین در مورد این گروه نوشته بود که آن‌ها شاخه نظامی جنبش «جبهه ملی آزادی فلسطین» به شمار می‌روند و دو الی سه هزار عضو دارند که اغلب آن‌ها در اردوگاه‌های «حندرات» و «النیرب» در حلب ساکن‌اند.

فاطمیون

لشکر فاطمیون یک نیروی شبه‌نظامی وابسته به سپاه قدس و متشکل از شیعیان افغانستان است. این لشکر متشکل از شهروندان افغانستانی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن‌ها را برای اعزام به سوریه و جنگیدن در کنار نیروهای بشار اسد علیه مخالفانش بسیج کرده‌ است. این گروه در سال ۲۰۱۳ به راه افتاد و محل فعالیت آن‌ها در سوریه عنوان شده است.

زینبیون

لشکر زینبیون نیز همانند لشکر فاطمیون است، یک گروه شبه‌نظامی طرفدار بشار اسد در جنگ داخلی سوریه که از شیعیان پاکستان تشکیل شده است. البته بیشتر افراد این لشکر شیعیان افغان‌اند که به‌عنوان آوارگان جنگی در پاکستان زندگی می‌کردند. نیروی قدس سپاه پاسداران در سال ۲۰۱۴ این گروه را راه‌اندازی کرد.

جنبش مجاهدین فلسطین

این گروه فلسطینی در سال ۲۰۰۰ فعالیتش را آغاز کرد و در غزه و کرانه باختری فعالیت می‌کند. رهبر این گروه، اسد ابو‌شریعه نام دارد. این گروه نیز خمپاره، موشک‌های ضد‌هوایی و راکت‌های کوتاه‌برد دارد.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین

این سازمان زیرزمینی در سال ۱۹۶۷ به رهبری جورج حبش، با هدف آزادی فلسطین از طریق مبارزات چریکی بنیان‌گذاری شد. این گروه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار دارد. احمد سعدات رهبر این گروه فلسطینی است. دفتر مرکزی این گروه در سوریه است و همچنین فعالیت‌هایی در لبنان، غزه و کرانه باختری نیز دارد.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین – فرماندهی کل

یک سازمان چپ‌گرای سیاسی و نظامی زیرزمینی فلسطینی است که در سال ۱۹۶۸ به دست احمد جبرئیل، با انشعاب از جبهه مردمی برای آزادی فلسطین تاسیس شد. این گروه در فهرست گروه‌های تروریستی کشورهای آمریکا، اتحادیه اروپا و کانادا و اسرائیل قرار دارد. غزه لبنان و سوریه مراکز فعالیت این گروه است. فرمانده این گروه نیز طلال جلی معرفی شده است.

کمیته‌های مقاومت مردمی

کمیته‌های مقاومت مردمی مجموعه‌ای از گروه‌های شبه‌نظامی و نظامی فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن است که در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۰ اعلام موجودیت کرد. این گروه در غزه و کرانه باختری فعالیت می‌کند. بیشتر اعضای کمیته‌های مقاومت مردمی از جمله بنیان‌گذار آن‌، جمال عطایا ابوسمهدانه، در گذشته عضو فتح و گردان شهدای الاقصی بوده‌اند.

نیروی قدس سپاه پاسداران

نیروی قدس سپاه پاسداران، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران است که با بودجه سالانه دست‌کم شش میلیارد دلار به فعالیت‌های برون‌مرزی می‌پردازد. این گروه در سراسر دنیا به انجام عملیات می‌پردازد و همچنین در کشورهای لبنان، عراق و سوریه پایگاه دارد.

این گروه سپاه فاطمیون و زینبیون را تاسیس کرد. همچنین مجموعه‌ای از شبه‌نظامیان در سوریه، عراق، از جمله حزب‌الله و گروه‌های مسلح فلسطینی متعلق به اتاق عملیات مشترک فلسطین را هدایت و پشتیبانی می‌کند. فرمانده سابق این گروه، قاسم سلیمانی و فرمانده کنونی آن، اسماعیل قآنی است. نیروی قدس در سال ۱۹۹۰ تاسیس شد و هم‌اکنون در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار دارد.