واشنگتن‌پست: پوتین در روز شورش واگنر قادر به تصمیم‌گیری نبود

به گفته منابع اطلاعاتی، سرویس‌های امنیتی روسیه دست‌کم دو یا سه روز قبل از شورش واگنر به پوتین در این مورد هشدار داده بودند

واشنگتن‌پست به نقل از منابع اطلاعاتی اوکراین و اروپا گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز ۲۴ ژوئن هنگامی که یوگنی پریگوژین شورش مسلحانه گروه واگنر را آغاز کرد، هیچ دستوری صادر نکرد.

یوگنی پریگوژین، رهبر شبه‌نظامیان واگنر که به حمایت از روسیه در اوکراین می‌جنگیدند، پس از ادعای اینکه حمله موشکی مسکو به این جنگجوها تلفات قابل‌توجهی داشته است، شورشی به نام «راهپیمایی عدالت» را علیه رهبران نظامی روسیه به راه انداخت.

شبه‌نظامیان واگنر ابتدا روستوف را اشغال کردند و قبل از پایان غیرمنتظره این شورش، ظرف کمتر از ۲۴ ساعت به مسکو رسیدند. الکساندر لوکاشنکو، رئيس‌جمهوری بلاروس و متحد پوتین، چند روز پس از این اتفاق، ادعا کرد شورش گروه واگنر پس از آن پایان یافت که او پوتین را متقاعد کرد پریگوژین را از بین نبرد و به جای آن مذاکره کند.

اطلاعات جدید درباره روز وقوع شورش واگنر حاکی از آن است که در این روز تاریخی برای پوتین، رئيس‌جمهوری روسیه «فلج شده بود و قادر به اقدام قاطع نبود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر گزارش‌ واشنگتن‌پست، سرویس‌های امنیتی روسیه دست‌کم دو یا سه روز قبل از وقوع شورش گروه واگنر، به پوتین در این مورد هشدار داده بودند و در این مدت، چند گام امنیتی عمده برداشته شد. با این حال، به گفته یکی از مقام‌های امنیتی اروپا، در روز قیام، ناتوانی، ناراحتی و سردرگمی مطلق وجود داشت و در غیاب تصمیم‌گیری در بالاترین سطح، مقام‌های محلی باید خودشان تصمیم می‌گرفتند که به اتفاق‌ها چگونه واکنش نشان دهند.

پوتین در سخنرانی تلویزیونی خود در روز ۲۴ ژوئن، اقدام‌های پریگوژین را به عنوان خیانت محکوم کرد اما به نام او مستقیم اشاره نکرد و بسیاری از مقام‌های محلی نمی‌توانستند تصور کنند این قیام «بدون درجاتی از توافق با کرملین» رخ داده است. از این رو بسیاری از مقام‌های محلی تصمیم گرفتند برای متوقف کردن شورش تلاشی نکنند.

واشنگتن‌پست همچنین به نقل از یک سرمایه‌دار ارشد روس که با سرویس‌های اطلاعاتی روسیه ارتباط دارد، نوشت که او معتقد است پوتین با امتناع از اقدام به‌موقع، شهرتش را به عنوان سرسخت‌ترین رهبر از دست داد. او تاکید کرد: «روسیه کشور قوانین مافیایی است و پوتین یک اشتباه نابخشودنی مرتکب شد.»

منابع واشنگتن‌پست معتقدند که قیام گروه واگنر پس از ماه‌ها درگیری بین پریگوژین و رهبران ارتش روسیه رخ داد و با وجود تلاش‌های مسکو برای به نمایش گذاشتن یک جبهه متحد، چنین درگیری‌هایی ادامه خواهد یافت.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ به گزارش این منابع اطلاعاتی مدعی شد که چنین گفته‌هایی را افرادی به اشتراک گذاشته‌اند که از مسکو هیچ اطلاعاتی ندارند.

نیروهای واگنر از ۱۵ ژوییه به عنوان بخشی از توافقی که پس از قیام آن‌ها با میانجی‌گری لوکاشنکو نهایی شد، وارد بلاروس شدند. وزارت دفاع بلاروس در روز چهاردهم ژوییه اعلام کرده بود که برای همکاری‌های آینده با گروه واگنر در زمینه آموزش و انتقال تجارب به واحدهای مختلف نیروهای مسلح این کشور، «نقشه راه» تهیه کرده است.

بیشتر از جهان