پریگوژین وارد بلاروس شد؛ پوتین می‌گوید یک میلیارد دلار به واگنر پرداخت کرده است

مسکو هیچ سربازی را از اوکراین برای مقابله با نیروهای واگنر به روسیه بازنگرداند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه ۶ تیرماه (۲۷ ژوئن)، گفت که مسکو سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار به گروه واگنر پراداخت کرده است، گروهی که هفته گذشته شورش ناموفقی را علیه کرملین به راه انداخته بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین گفت که دولت تنها بین ماه مه ۲۰۲۲ تا مه ۲۰۲۳، بیش از ۸۶ میلیارد روبل (حدود یک میلیارد دلار) برای حقوق و پاداش‌های تشویقی به گروه واگنر پرداخت کرده است.

پوتین این سخنان را در اظهاراتی تلویزیونی در ابتدای جلسه با مقام‌های دفاعی بیان کرد. پوتین همچنین به حدود ۲۵۰۰ پرسنل امنیتی روسیه که برای مراسمی در کرملین گردهم آمده بودند، گفت که مردم و نیرهای مسلح در مخالفت با مزدوران شورشی در کنار هم ایستادند.

از سوی دیگر، یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر، روز سه‌شنبه بر اساس یک توافق، وارد بلاروس شد و دوره تبعید این رهبر شورشی در کشوری که هم‌پیمان مسکو به شمار می‌رود، آغاز شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هواپیمای حامل پریگوژین از شهر روستوف در جنوب روسیه بلند شد و در بلاروس فرود آمد. به گزارش رویترز، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، تایید کرد که «او امروز در بلاروس است».

پوتین با افشای میزان عظیم هزینه‌های رسمی برای خدمات واگنر، تایید کرد که این گروه عملا به‌عنوان بازوی دولت عمل می‌کرده است.

رئیس‌جمهور روسیه افزود: «هزینه کل گروه واگنر به‌طور کامل از طرف دولت و وزارت دفاع و بودجه دولتی تامین شد. ما به‌طور کامل بودجه این گروه را تامین کردیم.»

ولادیمیر پوتین همچنین گفت که مسکو هیچ سربازی را از اوکراین برای مقابله با نیروهای شورشی واگنر به روسیه بازنگرداند. کرملین تاکید کرده است که شورش واگنر تاثیری بر نیروی تهاجمی روسیه در اوکراین نداشته است. پوتین همچنین تاکید کرد که شورشیان واگنر نتوانستند حمایت مردم روسیه یا ارتش را جلب کنند و شورشیان دیدند که ارتش و مردم با آن‌ها نیستند.

کرملین روز سه‌شنبه تاکید کرد که اقتدار ولادیمیر پوتین با شورش مسلحانه گروه واگنر در هفته گذشته، تضعیف نشده است.

گروه واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین، روز شنبه گذشته شورشی را ظاهرا برای مقاومت در برابر تلاش‌ها برای وارد کردن این گروه به ساختار رسمی وزارت دفاع آغاز کرد. آن‌ها ابتدا یک مقر ارتش را تصرف کردند و به سمت مسکو حرکت کردند.

نهایتا روز یکشنبه توافقی میان کرملین و رهبر واگنر صورت گرفت که بر اساس آن، پریگوژین به نیروهایش دستور داد به مقرهای خود در اوکراین بازگردند.

ولادیمیر پوتین، دوشنبه شب ۲۶ ژوئن، در سخنانی تلویزیونی گفت که جنگجویان واگنر با وزارت دفاع قرارداد ببندند یا به بلاروس بروند. پوتین همچنین از سربازان و فرماندهان واگنر که خون نریختند، تشکر کرد و گفت که می‌توانند با وزارت دفاع قرارداد ببندند یا به بلاروس بروند. او افزود که «اکثریت قاطع» سربازان گروه واگنر وطن‌پرستان روس‌اند و گفت که با توقف و عقب‌نشینی، از خونریزی بیشتر جلوگیری کردند. رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنانش گفت که غرب و اوکراین می‌خواهند که روس‌ها همدیگر را بکشند و او دستورهایی برای جلوگیری از خونریزی در جریان شورش واگنر صادر کرده است.