ادعای فرمانده سپاه: در تحریم به قدرت رسیده‌ایم و وضع ملت خوب است

در شرایطی که فقر، بیکاری و بحران‌های اجتماعی در ایران هرروز گسترده‌تر از قبل می‌شوند و مقام‌های نظام از تکرار خیزش سراسری هراس دارند، سلامی تلاش کرد چهره‌ای غیرواقعی را از قدرت نظام ترسیم کند

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی - رکنا

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز شنبه ۱۴ مردادماه در مراسم رونمایی از تجهیزات و سامانه‌های نظامی جدید نیروی دریایی سپاه، مدعی شد که جمهوری اسلامی توانسته با غلبه بر تحریم‌های جهانی به قدرت برتر منطقه‌ای تبدیل شود و افزود که ملت ایران در شرایطی خوب، «راه خود را مستقل از اراده قدرت‌ها پیش می‌برد».

این سخنان در حالی بیان می‌شود که با رشد افسارگسیخته فقر و بیکاری در ایران طی سالیان اخیر، بحران‌های عظیم اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به وجود آمده است که از جمله آن می‌توان به چندبرابر شدن حاشیه‌نشینی، کار کودکان، فروش اعضای بدن، سرقت‌های خیابانی و مهاجرت نخبگان در تمامی حوزه‌ها به خارج ایران اشاره کرد.

در یک نمونه، روز هشتم مردادماه امسال مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرده بود که به‌دلیل «فقر خانوارها» در حال حاضر، شمار کودکان کار به ۱۵ درصد جمعیت کودکان ایران افزایش یافته و دست‌کم ۱۰ درصد از کودکان کار هم امکان تحصیل و رفتن به مدرسه را ندارند.

حسین سلامی که از طرف ایالات متحده آمریکا به‌عنوان فرمانده یک گروه نظامی تروریستی در لیست تحریم‌های حقوق‌بشری این کشور قرار دارد، در این مراسم که با حضور جمعی دیگر از مقام‌های ارشد سپاه پاسداران برگزار شد، مدعی شد: «ساختمان اصلی قدرت ما ناپیداست و در تحریم دشمنان به قدرت رسیده‌ایم. دشمن می‌خواست ما را منزوی کند اما خودش به انزوا رفت. ملت ایران راه خود را مستقل از اراده قدرت‌ها به پیش می‌برد. ما امروز از باقی‌مانده سفره دیگران غذا نمی‌خوریم بلکه خود صاحب‌سفره‌ایم و قدرت ما از درون ذهن‌های جوانان و اندیشمندان این سرزمین شکل می‌گیرد. تاریخ به این تولید قدرت افتخار می‌کند.»

به نظر می‌رسد بیان چنین سخنانی از طرف حسین سلامی تنها مصرف بین‌المللی داشته باشد و با هدف رجزخوانی برای کشورهای غربی بیان شده باشد، زیرا تعداد زیادی از چهره‌های دولتی و حکومتی نیز در یک سال گذشته به مشکلات عمده و لاینحلی که در اثر اعمال تحریم‌های غرب روی اقتصاد و صنعت ایران به وجود آمده است، اعتراف کرده و با انتشار گزارش‌هایی اعلام کردند که دولت ابراهیم رئيسی نیز برخلاف شعارهای انتخاباتی‌اش، در عبور از این بحران و جلوگیری از سقوط اقتصاد شکست خورده است.

این وضعیت تا جایی پیش رفته که فصلنامه «پژوهش‌های اقتصادی»، وابسته به دانشگاه تربیت مدرس تهران، در تازه‌ترین شماره خود، سه تحقیق درباره تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد جمهوری اسلامی و ارزش پول ملی منتشر کرده است که در یکی از آن‌ها با عنوان «تاثیرات اقتصادی تحریم‌های مالی بر اقتصاد ایران» ثابت کرد تحریم‌ها در ۲۰ ساله اخیر شوک منفی قابل توجهی در حوزه سرمایه‌گذاری‌های ثابت وارد کرده و این روند را طی این سال‌ها به شدت کاهش داده است. افزایش سرسام‌آور بهای کالا و خدمات طی دو دهه گذشته، از دیگر شوک‌هایی است که در اثر تحریم‌ها به اقتصاد جمهوری اسلامی و سبد معیشتی مردم ایران وارد شده است.

در بخش دیگری از این تحقیق نشان داده شد که شوک تحریم‌ها بر صادرات و واردات نیز تاثیر بسزایی داشته و به کاهش شاخص‌ها منجر شده است.

همچنین پژوهش دیگری که در تازه‌ترین شماره این فصلنامه با عنوان «بررسی افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر برخی متغیرهای کلان اقتصادی ایران در شرایط تحریم» منتشر شد، نیز یافته‌های تحقیق بالا را تایید کرد و از وضعیت فلاکت‌بار جمهوری اسلامی در اقتصاد جهانی پرده برداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تحقیق که داده‌های اقتصادی در بازه زمانی ۱۳۳۸ تا ۱۳۹۶ را مورد بحث‌وبررسی قرار داد، می‌گوید در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ سهم جمهوری اسلامی از تجارت جهانی همواره کمتر از ۰.۵ درصد بوده و در سال ۱۳۹۷، به ۰.۳ درصد و در سال ۱۳۹۹، به ۰.۲ درصد کاهش یافته است.

همچنین در روزهای اخیر و با گرم‌تر شدن دمای هوا در ایران، شهروندان در بیشتر شهرها و استان‌ها با قطعی پیاپی برق و آب شهری مواجه شدند و اعتراض‌هایی محلی در چندین شهر برگزار شد.

حسین سلامی، امروز در بخش پایانی سخنان خود افزود: «دشمن می‌خواست ما را منزوی کند اما جهان به ما اقبال بیشتری نشان داد و در واقع خودشان به انزوا رفتند. با جنگ شناختی درصدد بودند ملت ما را از دین دور و جدا سازند، اما در عاشورای حسینی حضور باشکوه و شورانگیز جوانان در مجالس و هیئت‌های عزاداری را دیدند.»

به نظر می‌رسد مقام‌های نظامی در حکومتی که به‌تازگی اعتراض‌های گسترده مردمی در خیابان‌های ایران را با سرکوب وسیع و کشتار بیش از ۵۰۰ شهروند از سر گذارنده و اکنون نگران آغاز دوباره این خیزش از یک ماه دیگر است، تنها به فکر ترسیم نمایی قدرتمند از خود در رسانه‌های جهانی‌اند و چشمان خود را روی واقعیات جامعه، نوع نگاه نسل جوان یا سطح کیفی زندگی ملت ایران کاملا بسته‌اند، زیرا ادعای آخر سلامی درباره عزاداری گسترده جوانان ایرانی در ایام ماه محرم نیز با تصاویر، ویدیوها و گزارش‌های ارسالی از ایران که دین‌گریزی چشم‌گیر نسل جدید ایران را نشان می‌دهد، هیچ مطابقتی ندارد.

در تایید این اتفاق، هجدهم فروردین‌ماه سال جاری، علی پناهیان، روحانی تندرو و سخنران بیت علی خامنه‌ای، در یک برنامه زنده تلویزیونی و در واکنش به خالی شدن مساجد ایران از شهروندان در ماه رمضان، اعتراف کرده بود:‌ ««اگر ما تعلیمات افرادی مثل شهید صدر یا بیانات علامه طباطبایی یا برخی سخنان مرحوم شاه‌آبادی را به میان می‌آوردیم و آن‌ها را مبنای تولید ادبیات دینی قرار می‌دادیم، الان در میان جوان‌های خودمان شاهد این‌ مقدار دین‌گریزی نبودیم. فتنه اخیر نشان داد ضعف‌های ما که موجب دین‌گریزی تعدادی از جوان‌ها شد، قابل توجه است. این را باید جدی بگیریم.»

چهره‌های وابسته به جمهوری اسلامی از اعتراض‌ها و خیزش‌های سراسری مردم ایران علیه این نظام، با عنوان «فتنه» یاد می‌کنند و دهم مردادماه امسال نیز حسین سلامی از تکرار خیزش سراسری در شهریور امسال که آن را «قوی‌ترین، خطرناک‌ترین و جدی‌ترین پیکار جهانی» علیه جمهوری اسلامی دانست، ابراز نگرانی کرده بود.