قطعی شد: رونالدو، نیمار و بنزما به ایران می‌روند

تناقض‌های جدی در سخنان مدیران سیاسی و فوتبالی ایران درباره زمان و مکان دربی تهران نشان می‌دهد که آن‌ها منتظرند چند ‏روز پس از ۲۵ شهریور، پس از ارزیابی میزان اعتراض‌ها، درباره دربی تصمیم ‌بگیرند

دختران هوادار پرسپولیس در ورزشگاه آزادی-شبکه‌های اجتماعی

از صبح روز جمعه ۱۷ شهریور، مجریان تلویزیونی و خبرگزاری‌های وابسته به جمهوری اسلامی اعلام کردند که به‌علت کیفیت بد چمن ورزشگاه آزادی و سکوهای تخریب‌شده آن، دربی تهران بین تیم‌های پرسپولیس و استقلال قرار است در قطر و در ورزشگاه میزبان فینال جام جهانی قطر برگزار شود. اما لحظاتی پیش، مسئولان فدراسیون فوتبال ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفتند دربی در همان ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود تا بدین طریق به‌ نظر برسد که گویا قطری‌ها با پیشنهاد مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، مخالفت کرده‌اند.

اشاره به مخالفت قطری‌ها با میزبانی دربی تهران در حالی است که خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صبح روز جمعه با قطعیت و خوشحالی به استقبال مسابقه پرسپولیس و استقلال در قطر رفته بود. فارس ضمن بیان این مطلب که «فدراسیون می‌خواهد قدرت فوتبال باشگاهی ایران در آسیا از نظر درآمدزایی حق پخش و تبلیغات محیطی را به نمایش بگذارد»، مدعی شده بود که شیخ حمد، رئیس فدراسیون فوتبال قطر، در پاسخ به پیشنهاد مهدی تاج در مورد برگزاری دربی تهران در قطر گفته است: «مهدی! ورزشگاه لوسیل (میزبان فینال جام جهانی) را برای این بازی کنار می‌گذارم.»

از سوی دیگر و هم‌زمان، کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده است که سه تیم ایرانی پرسپولیس و نساجی و سپاهان در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا می‌توانند میزبان رقیبان خود در تهران و اصفهان باشند تا بدین ترتیب، پس از حل مشکل ممنوع بودن سفر سعودی‌ها به ایران، سه باشگاه متمول الهلال و الاتحاد و النصر با ستارگانی همچون رونالدو و نیمار و بنزما در ورزشگاه‌های آزادی (مقابل پرسپولیس و نساجی) و نقش‌ جهان اصفهان (مقابل سپاهان) به میدان بروند.

اما نکته قابل توجه این است که پیش از این، دلیل اصلی تلاش فدراسیون فوتبال ایران برای برگزاری دربی تهران در قطر، کیفیت بسیار بد چمن ورزشگاه آزادی و دیگر مشکلات زیرساختی مانند سکوهای تخریب‌شده یا قطعی ممتد برق در میان بازی‌ها اعلام شده بود. همچنین، بازیکنان و مربیان زیادی در هفته‌های اخیر از «چمن نابودشده و ناهموار» ورزشگاه نقش‌ جهان اصفهان انتقاد کرده بودند. اما اکنون قرار است همین دو ورزشگاه، در چنین شرایطی و با استفاده از سیستم کمک‌داور ویدیویی که ای‌اف‌سی به ایران قرض می‌دهد، میزبان تیم‌های آسیایی‌ باشند.

هم‌زمانی دربی تهران با سالگرد خیزش سراسری سال گذشته و بیانیه‌های مردمی که از حضور مجدد معترضان در روزهای آینده در خیابان‌ها علیه جمهوری اسلامی خبر می‌دهند، مدیران ورزش و فدراسیون فوتبال ایران را در سردرگمی عجیبی برای تعیین مکان و زمان برگزاری مسابقه حساس پرسپولیس و استقلال قرار داده است.

این مسئولان هنوز درباره حضور تماشاگران یا ممنوع بودن حضور تماشاگران در این مسابقه خبر دقیقی نداده‌اند، اما حدس اینکه در صورت آغاز دوباره خیزش‌های خیابانی، هواداران این دو تیم در ورزشگاه آزادی علیه نظام جمهوری اسلامی و مقام‌های آن شعار سر دهند، کار چندان دشواری نیست. در نتیجه، احتمال ممنوع بودن حضور تماشاگران در آزادی برای مسابقه دربی زیاد خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین ارتباط، حوالی ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه ۱۵ شهریور بود که برخی از خبرگزاری‌های ورزشی، مانند وب‌سایت ورزش۳ در ایران، به‌نقل از سازمان لیگ فدراسیون فوتبال ایران اعلام کردند که تاریخ مسابقه حساس تیم‌های پرسپولیس و استقلال در هفته پنجم لیگ برتر فوتبال ایران روز ۳۰ شهریور تعیین شده است. اما چند ساعت بعد، این خبر بدون هیچ توضیحی از روی این سایت‌ها پاک شد.

البته این واکنش قابل انتظار بود، زیرا روز ۳۰ شهریور نخستین سالگرد کشته شدن ده‌ها جوان معترض ایرانی در جریان خیزش سراسری ۱۴۰۱ است. برگزاری دربی تهران در این روز، حتی اگر بدون حضور تماشاگران باشد، به گردهمایی هزاران مرد و زن در پشت درهای ورزشگاه آزادی منجر می‌شود و این بی‌شک خبر بدی برای سران نظام و سرکوبگران خواهد بود.

خبرگزاری فارس در گزارشی تازه به‌نقل از رئیس فدراسیون فوتبال ایران مدعی شده است که «فراهم نبودن سکوهای ورزشگاه» و «نبود سیستم کمک‌داور ویدیویی» دلیل تلاش مدیران فدراسیون برای برگزاری دربی تهران در قطر بوده است. روشن است که این ادعا با واقعیت همخوانی ندارد، زیرا با توجه به ممنوع بودن حضور تماشاگران در مسابقات خانگی قبلی پرسپولیس و استقلال به‌دلیل تخریب سکوهای آزادی، حضور نداشتن آن‌ها در بازی پرسپولیس و استقلال نیز نامنتظره نبوده است. از سوی دیگر، هنوز هیچ الزامی از سوی فیفا برای برگزاری بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران با سیستم وی‌ای‌آر (کمک‌دار ویدیوی) وجود ندارد.

تناقض‌های جدی در سخنان مدیران ورزشی و فوتبال ایران، مانند آماده یا ناآماده بودن سکوهای ورزشگاه آزادی، این حقیقت را بیش از پیش آشکار می‌کند که دلیل تعیین نکردن قطعی زمان و مکان برگزاری دربی تهران رابطه مستقیمی با سالگرد خیزش سراسری و بیانیه‌های صادرشده برای حضور مردم در خیابان‌ها دارد. مدیران امنیتی و نظامی، که تصمیم‌گیرندگان نهایی‌اند، همچنان منتظر خواهند ماند تا پس از گذشت چند روز از ۲۵ شهریور و ارزیابی میزان اعتراض‌ها، درباره دربی تصمیم‌ بگیرند.

بیشتر از فوتبال