ژنرال مارک میلی: خروج آمریکا از افغانستان یک شکست استراتژیک بود

میلی گفت که جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان آن‌طور که او می‌خواست، به پایان نرسید

 میلی می‌گوید که جنگ در آن کشور (افغانستان) شکست خورده بود‌ــ Alex Wong/Getty Images/AFP

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در مصاحبه‌ای گفت که از نحوه پایان جنگ ۲۰ ساله ایالات متحده در افغانستان «تاسف زیادی» دارد و به معنای وسیع‌تر، جنگ در افغانستان شکست خورد.

میلی در مصاحبه‌ای با شبکه ای‌بی‌سی گفت: «[خروج از افغانستان] آن‌طور که من می‌خواستم تمام نشد. آن‌طور که هریک از ما می‌خواستیم، به پایان نرسید. نگاه کنید؛ زمانی که دشمن پایتخت (حکومت تحت حمایت) شما را اشغال می‌کند، این یک شکست راهبردی و ناکامی راهبردی است.»

این ژنرال آمریکایی تاکید کرد که بارها در انظار عمومی به این «شکست استراتژیک» اعتراف کرده است. به گفته او، هیچ دلیلی وجود ندارد که بتوان خروج آمریکا از افغانستان را یک موفقیت استراتژیک توصیف کرد.

مایلی که پایان سپتامبر بازنشسته می‌شود، در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی که کامل آن روز یکشنبه پخش می‌شود، شجاعت عوامل دخیل در این عملیات را ستود اما در عین حال، آشوبی را که در پی فروپاشی دولت افغانستان پیش رسیدن به توافق برنامه‌ریزی‌شده اتفاق افتاد، تاسف‌بار دانست.

از ژنرال میلی پرسیده شد آیا او هم مانند فرانک مک‌کنزی، رئیس سابق فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام)، که در مصاحبه اخیرش از تخلیه نکردن به‌موقع کارمندان سفارت، شهروندان آمریکایی و افغان‌های در معرض خطر ابراز تاسف کرد، متاسف است یا خیر، پاسخ داد: «یقینا!» 

ژنرال مارک میلی با اشاره به حمله ابی گیت، یکی از دروازه‌های فرودگاه نظامی کابل حین خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، تصریح کرد: «البته منظورم این است که ما علاوه بر دو هزار و ۴۰۰ نفری که از یازدهم سپتامبر در افغانستان کشته شدند، ۱۳ نفر را هم در گیت ابی از دست دادیم»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ژنرال آمریکایی ضمن اشاره به ناکامی‌های آمریکا در برنامه خروج، برخی موفقیت‌ها در طول روند تخلیه از افغانستان را هم برشمرد و آن را یک «شاهکار لجستیکی شگفت‌انگیز» خواند. او تاکید کرد: «این فراتر از آن چیزی است که در جریان عملیات تخلیه از ویتنام اجرا شد. مردم آن کشور امروز به دلیل شهامت و شجاعت همه کسانی که در فرودگاه بودند، آزادند.»

با این حال او اعتراف کرد که جنگ در افغانستان شکست خورده بود. او گفت که آمریکا بیش از ۲۰ سال با طالبان و متحدان این گروه جنگید و سرانجام آن‌ها دوباره به بسیاری دلایل بر افغانستان مسلط شدند. او تاکید کرد: «اما مطمئنا بسیاری از ما از ۱۱ سپتامبر به بعد، پشیمانی‌های زیادی متحمل شدیم.»

پیش از این، شماری از مقام‌های آمریکایی که در رهبری جنگ افغانستان و برنامه تخلیه نیروهای آمریکایی از افغانستان دخیل بودند، از جمله جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، و لوید آستین وزیر دفاع آن کشور، سوءمدیریت و آشفتگی در برنامه تخلیه را رد کردند. با این حال ژنرال میلی در مورد چگونگی مدیریت روند تخلیه گفت که از این روند درس‌های زیادی آموخته شده است و بابت از دست دادن هر سرباز تاسف می‌خورد. 

او تصریح کرد: «جنگ‌ها در ۱۰ روز یا ۱۰ ماه شکست نمی‌خورند. معمولا [شکست یک جنگ] نتیجه مجموعی از چرخش‌ها و پیچش‌های زیاد در طول سال‌های متمادی است. درس‌های زیادی یاد گرفتیم. بسیاری از چپ‌ها زمانی باید راست می‌بودند. این اشتباه‌ها در زمان مناسب ظاهر می‌شوند.»

میلی از همه کسانی که تا‌به‌حال در آنجا (افغانستان) یونیفورم نظامی پوشیده‌اند، خواست سرشان را بالا بگیرند، زیرا آن‌ها آنچه را مردمشان خواسته بودند، انجام دادند. 

او تاکید کرد: «ما به مدت ۲۰ سال متوالی از ایالات متحده در برابر حملاتی از افغانستان محافظت کردیم و به مردم افغانستان برای زندگی بهتر امید دادیم.»

بیشتر از جهان