کسب اولین مدال تاریخ دوچرخه‌سواری زنان ایران در بازی‌های آسیایی

پرتوآذر پیش‌تر افشا کرده بود که فدراسیون دوچرخه‌سواری حتی پول خرید پیچ دوچرخه را هم به او نمی‌دهد

خوشحالی فرانک پرتوآذر از کسب مدال برنز دوچرخه‌سواری کوهستان در بازی‌های آسیایی‌ــ

Instagram/Pumpforpeace

فرانک پرتوآذر، دختر رکاب‌زن ایرانی، روز دوشنبه سوم مهر در رشته دوچرخه‌سواری کوهستان زنان در بازی‌های آسیایی هانگژو تاریخ‌ساز شد و به مدال برنز رسید.

این دختر ملی‌پوش تیم ایران ساعاتی قبل در ماده کراس‌کانتری، با ثبت زمان یک ساعت و ۴۲ دقیقه و ۴۴ به مقام سوم رسید تا اولین مدال آسیایی تاریخ دوچرخه‌سواری زنان ایران در بازی‌های آسیایی به دست بیاید.

در این ماده، ۱۵ رکاب‌زن شرکت کرده بودند که به دلیل دشواری مسیر، سه رکاب‌زن از کشورهای ژاپن، نپال و قزاقستان موفق نشدند به خط پایان برسند. دو رکاب‌زن از چین، کشور میزبان بازی‌ها، رتبه‌های اول و دوم را کسب کردند و پرتوآذر که دومین بار بود در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کرد و در دوره پیش چهارم شده بود، این‌بار تاریخ‌ساز شد.

این موفقیت بزرگ برای فرانک پرتوآذر در حالی به دست آمد که او پیش از این از بی‌توجهی و فقدان حمایت فدراسیون دوچرخه‌سواری از رکاب‌زنان ملی‌پوش و وضعیت آشفته این رشته ورزشی در ایران گلایه کرده بود.

پرتوآذر که پرافتخارترین دختر دوچرخه‌سوار ایران و دارنده مدال برنز مسابقات دوچرخه‌سواری کوهستان قهرمانی آسیا در سال ۲۰۲۰ است، گفته بود: «اگر رفتارهای دلسردکننده ادامه داشته باشد، ترجیح می‌دهم در تیم ملی نباشم و خداحافظی کنم. اگر سیستم به همین شکل باشد، جایگاهی را که دارم، خدشه‌دار نمی‌کنم. حتی تهیه پیچ دوچرخه هم با خودم است. فدراسیون اعلام کرد پولی برای حمایت از من ندارد. گویا شرایط ما هر دوره بدتر می‌شود. هر سال هزینه حضور در مسابقات قهرمانی جهان هم با خودم است.»

او همچنین افشا کرد که به منظور خرید دوچرخه برای حضور در مسابقات آسیایی مقداری پول از فدراسیون دوچرخه‌سواری قرض گرفته بود که پس از بازگشت به ایران، مقا‌م‌های فدراسیون گفته‌اند باید آن پول را بازگرداند.

فرانک پرتو آذر پیش از اعزام به بازی‌های آسیایی هانگژو، در انتقاد از کیفیت مدیریت رسول هاشم‌کندی در فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران، گفته بود: «متاسفانه فدراسیون نه کمیته کوهستان فعالی و مجربی دارد و نه برنامه‌ای برای بازی‌های آسیایی. خودم برنامه‌ام را به فدراسیون جدید دادم اما در این مدت متوجه شدم شرایط حمایتی نسبت به قبل نه‌تنها فرقی نکرده که بدتر هم شده است. متاسفانه در فدراسیون جدید افرادی به رئیس و دیگر مسئولان مشاوره می‌دهند که حتی یک‌ بار هم رقابت‌های خارجی را از نزدیک ندیده‌اند و این تصور را دارند که من هم مثل عده‌ای به دنبال سفرم.»

این زن موفق ایرانی روز دوشنبه نیز پس از کسب مدال برنز به خبرنگاران گفت: «پنج سال تمام زحمت کشیدم تا به بهترین شرایط آمادگی برسم و یکی از اهداف اصلی من در تمامی این سال‌ها، کسب مدال در همین بازی‌های آسیایی بود. اگرچه به‌تازگی در مسابقات اروپا از ناحیه دست آسیب دیدم و روند آماده‌سازی من مختل شد، خوشبختانه با آنالیز خوب توانستم نمایش خوبی ارائه کنم. قطعا اگر شرایط آماده‌سازی بهتری داشتم و از من حمایت‌های بیشتری می‌کردند، امروز می‌توانستم مدال بهتری کسب کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دیگر رقابت‌های نمایندگان ایران در دومین روز از بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۳، زنان قایقران ایرانی هم موفق شدند مدال نقره رشته قایقرانی رویینگ چهارنفره زنان را از آن خود کنند.

تیم ملی رویینگ زنان ایران با ترکیب نازنین ملایی، مهسا جاور، زینب نوروزی و فاطمه مجلل زمان شش دقیقه و ۵۱ ثانیه و ۸۲ صدم ثانیه را ثبت کرد و دوم شد تا به این ترتیب تعداد مدال‌های قایقرانی رویینگ ایران به دو نقره برسد. روز یکشنبه تیم قایقرانی دونفره سنگین‌وزن زنان ایران نیز مدال نقره گرفته بود.

تیم تنیس روی میز ایران نیز روز یکشنبه به یک موفقیت تاریخی دست یافت و مقابل ژاپن با نتیجه سه بر هیچ پیروز شد و با صعود به نیمه‌نهایی، مدال برنزش را قطعی کرد تا پس از ۶۵ سال، به اولین مدال در رقابت‌های آسیایی که در رشته تنیس روی میز ارزش آن با مسابقات جهانی برابری می‌کند، برسد.

در روز اول مسابقات، مرجان سلحشوری هم موفق شد در رشته پومسه به مدال برنز برسد.

در پایان دومین روز از بازی‌های آسیایی هانگژو، کاروان ایران با چهار مدال (دو نقره و دو برنز) در رده نهم قرار دارد.

تیم ملی فوتبال امید ایران هم در این رقابت‌ها، روز یکشنبه با سه گل از سد مغولستان عبور کرد و به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شد.

حالا به نظر می‌رسد همه علاقه‌مندان به ورزش در ایران بی‌صبرانه منتظر کسب اولین مدال طلا در این بازی‌ها هستند که شاید امروز دوشنبه در رشته‌هایی همچون شمشیربازی، رویینگ و تکواندو احتمال کسب آن وجود داشته باشد.

از سوی دیگر، دو نبرد حساس هم در بخش تیمی پیش روی ایران خواهد بود؛ در رشته والیبال، ایران باید در نیمه‌نهایی مقابل قطر قرار بگیرد و در تنیس روی میز، تیم ایران در نیمه‌نهایی برابر تیم قدرتمند کره جنوبی به میدان خواهد رفت.

این در حالی است که نگاهی به فهرست ورزشکاران ایرانی حاضر در بازی‌های آسیایی هانگژو نشان می‌دهد شمار زیادی از ورزشکاران زن ایران در رشته‌های مختلف از حضور در المپیک تابستانی آسیا محروم شده‌اند. کمیته المپیک و وزارت ورزش و جوانان ایران هنوز به این اتفاق واکنشی نشان نداده‌اند، اما حذف عمدی زنان ورزشکار که بسیاری از آنان در سال‌های اخیر مدال‌های آسیایی کسب کرده بودند، می‌تواند با مسئله کنار گذاشتن حجاب اجباری ده‌ها زن ورزشکار در رقابت‌های بین‌المللی طی یک سال اخیر و ترس حکومت جمهوری اسلامی از تکرار این عمل اعتراضی در بازی‌های هانگژو ارتباط مستقیم داشته باشد.

بیشتر از ورزش