ایروان: تقریبا تمامی ساکنان ارمنی قره‌باغ کوهستانی به ارمنستان گریختند

پس از موافقت باکو، سازمان ملل متحد نمایندگان خود را برای ارزیابی نیازهای بشردوستانه راهی قره‌باغ کوهستانی می‌کند

مقام‌های ارمنستان از ورود بیش از ۱۰۰ هزار پناهجوی ارمنی به این کشور خبر دادند.

خبرگزاری فرانسه، شنبه ۳۰ سپتامبر (۸ مهر)، به نقل از نازلی باغداساریان، سخنگوی دفتر نخست‌وزیری ارمنستان، نوشت که از هفته گذشته تاکنون، ۱۰۰ هزار و ۴۱۷ ارمنی از قره‌باغ کوهستانی گریخته‌اند و از طریق گذرگاه لاچین وارد خاک ارمنستان شده‌اند. این تعداد تقریبا تمام جمعیت ارمنی قره‌باغ کوهستانی است که ۱۰ روز پیش هدف حمله ارتش جمهوری آذربایجان قرار گرفت.

ارتش جمهوری آذربایجان، روز ۱۹ سپتامبر، در حمله‌ای برق‌آسا به قره‌باغ کوهستانی، مقاومت نیروهای جدایی‌طلب را در‌هم شکست. در پی آن، ساکنان این سرزمین از ترس انتقام‌جویی یا پاک‌سازی قومی، ناگزیر خانه و زندگی خود را ترک کردند و به ارمنستان گریختند.

به گفته آرتاک بیگلاریان، یکی از مقام‌های سابق جدایی‌طلب، بر اساس اطلاعات غیررسمی «آخرین گروه‌ها‌» از ساکنان ارمنی قره‌باغ کوهستانی، جمعیتی نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر، روز شنبه در راه ارمنستان بودند.

او در پیام‌رسان ایکس نوشت: «حداکثر چند صد نفر باقی مانده‌اند که بیشتر آن‌ها مقام‌ها، کارکنان و داوطلبان خدمات اضطراری‌اند که آن‌ها هم آماده خروج می‌شوند.»

در حالی که تقریبا کسی از ساکنان ارمنی قره‌باغ کوهستانی در این سرزمین باقی نمانده، سازمان ملل متحد قرار است آخر هفته نمایندگان خود را در چهارچوب ماموریتی، به این منطقه بفرستد. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، با تایید این خبر گفت که هدف ماموریت مذکور، ارزیابی نیازهای بشردوستانه در منطقه‌ای است که به گفته او، «نزدیک به ۳۰ سال» به آن دسترسی نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه فرانسه با اظهار تاسف از تاخیر جمهوری آذربایجان در موافقت با ماموریت سازمان ملل، به خبرگزاری فرانسه گفت: «آذربایجان تنها پس از فرار ۱۰۰ هزار ارمنی از قره‌باغ کوهستانی به ارمنستان»، موافقت خود را با ماموریت سازمان ملل اعلام کرد.

پیش‌تر، ارمنستان از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته بود تا اقدام فوری برای حفاظت از ساکنان این سرزمین انجام دهد. ایروان از عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل خواسته است تا اطمینان حاصل کند که جمهوری آذربایجان برای جابجایی ارامنه باقیمانده در قره‌باغ کوهستانی اقدامی انجام نمی‌دهد یا مانع «بازگشت امن و سریع» کسانی که پیش‌تر گریخته‌اند نخواهد شد.

هم‌زمان، فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر، روز جمعه، درخواست اضطراری برای دریافت ۲۲ میلیون دلار برای کمک به آوارگان داد. الهام علی‌‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان که از مدت‌ها پیش در فکر بازگرداندن این سرزمین به آذربایجان بود، توانست انتقام شکستی را که ۳۰ سال پیش به پدرش تحمیل شد بگیرد.

تصرف قره‌باغ کوهستانی، سرزمین مورد مناقشه میان جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان، به چند دهه برتری روسیه بر منطقه مهم راهبردی قفقاز جنوبی پایان داد. منطقه‌ای بین دریای سیاه و دریای خزر و محل تلاقی خطوط نفت و گاز که در مرز مشترک روسیه، ترکیه و ایران، از اهمیت بسیاری برای هر سه کشور برخوردار است.

بیشتر از جهان