روز دوازدهم بازی‌های آسیایی؛ تاریخ‌سازی برادران عالمیان

حسن تفتیان پس از دست‌ نیافتن به مدال در فینال دوی ۱۰۰ متر فاش کرد که مسئولان فدراسیون دوومیدانی ایران به‌جای اعزام مربی اختصاصی، خودشان به‌صورت دسته‌جمعی به چین رفتند تا تفریح کنند

خوشحالی نوشاد و نیما عالمیان پس از برد مقابل ژاپن-AFP

در دوازدهمین روز از بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ در هانگژو و در روزی که تیم‌های ملی دوومیدانی و بوکس ایران عملکردی کاملا ضعیف را به‌ نمایش گذاشتند، دو مدال نقره و برنز در کوراش و تیراندازی به کاروان ایران رسید و برادران عالمیان نیز در تنیس روی میز دست به تاریخ‌سازی زدند.

طی روز شنبه هشتم مهرماه که با کسب اولین مدال کاروان عربستان سعودی همراه بود و مصراحی با طلای خود در دوی ۴۰۰ متر کشورش را وارد فهرست مدال‌های بازی‌های هانگژو کرد، نوشاد و نیما عالمیان، برادران پینگ‌پنگ‌باز مازندرانی در بخش دوبل مردان با برد قاطع سه بر صفر برابر تیم پرافتخار ژاپن موفق شدند به مرحله نیمه‌نهایی تنیس روی میز بازی‌های هانگژو برسند تا اولین مدال آسیایی ایران در تاریخ این رشته در بخش دوبل قطعی شود.

نوشاد و نیما عالمیان به همراه امیرحسین هدایی، روز دوم مهرماه هم موفق شده بودند پس از گذشت ۶۵ سال و برای دومین‌بار در تاریخ ایران، به مدال برنز در بخش تیمی مسابقات آسیایی تنیس روی میز دست یابند. برادران عالمیان فردا در مرحله نیمه‌نهایی دوبل، به مصاف پینگ‌پنگ‌بازان کشور میزبان خواهند رفت تا آرزوی بزرگ خود را برای شکست نفرات اول تنیس روی میز جهان و رسیدن به فینال تحقق بخشند.

در کوراش، مجید وحیدبریمانلو، نماینده ایران در وزن ۶۶- کیلوگرم، در دیدار فینال برابر آرتیوم اشتوربابین از ازبکستان مغلوب شد و به مدال نقره رسید. در تیراندازی نیز باوجود عملکرد کاملا ضعیف زنان و مردان ایرانی در روزهای گذشته، در نهایت ترکیب هانیه رستمیان و افشین جوهری در تپانچه ۱۰ متر میکس توانست یک مدال برنز را کسب کند.

اما در دوومیدانی، حسن تفتیان، سریع‌ترین مرد ایران که تیرماه امسال در مسابقات قهرمانی آسیا مدال برنز را کسب کرده بود، روز شنبه در فینال ماده دوی ۱۰۰ متر با ثبت رکورد ۱۰.۱۴ ثانیه مقامی بهتر از چهارمی را کسب نکرد و از کسب مدال دور ماند.

تفتیان پس از پایان مسابقه‌اش، مقابل دوربین صداوسیمای جمهوری اسلامی به انتقاد از عملکرد مدیران فدراسیون دوومیدانی ایران پرداخت و افشا کرد که مسئولان این فدراسیون به‌جای اعزام مربی اختصاصی برای تفتیان، خود به‌صورت دسته‌جمعی به چین رفتند تا تفریح کنند.

قهرمان تربت‌جامی ایران گفت: «من خودم ارتش یک‌نفره بودم، یعنی خودم باید مربی پیدا می‌کردم، اردو ردیف می‌کردم و خب این شرایط برای من، اصلا با شرایط آماده‌سازی رقبایم و اردوهای آن‌ها قابل مقایسه نبود. من بیشتر از توانم هم انرژی صرف کردم، اما فدراسیون به‌جای اعزام مربی اختصاصی من به چین، خودشان دسته‌جمعی به اینجا آمدند. شما ببینید بالای سر دونده چینی چند مربی اختصاصی ایستاده بودند؟»

در همین رشته، حمیده اسماعیل‌نژاد، رکورددار دوی ۱۰۰ متر زنان ایران که روز گذشته با مقام دومی در گروه خود به فینال صعود کرده بود، امروز با «حجاب اجباری» در فینال با ثبت رکورد ۱۱.۵۴ ثانیه به مقام هفتمی رسید. فرزانه فصیحی نیز که تیرماه امسال در مسابقات قهرمانی آسیا نایب‌قهرمان شده بود، روز گذشته با عملکردی دور از انتظار در گروه مقدماتی چهارم شد و از دور مسابقات کنار رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دیگر بازی‌های امروز، ایمان رمضان‌پور، آخرین نماینده بوکس ایران، در مرحله یک‌چهارم نهایی وزن ۹۲+ کیلوگرم مقابل نارندر از هند با نتیجه ۵ بر ۰ شکست خورد تا هر ۵ بوکسور ایران از دور مسابقات حذف شوند و کارنامه‌ای غیرقابل دفاع از بوکس ایران ثبت شود؛ نتیجه‌ای که موجب شد تا حسین نهرودی، سرمربی این تیم، پس از پایان رقابت‌ها رو به خبرنگاران بگوید: «از نتایج بوکسورها رضایت ندارم و شرمنده مردمیم.»

همچنین درحالی‌که در روز شنبه تیم ملی بسکتبال ایران با نتیجه ۸۶ بر ۶۰ مقابل قزاقستان به پیروزی رسید و راهی مرحله حذفی شد، تیم ملی بسکتبال سه‌نفره ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه نزدیک ۱۶-۱۵ به مغولستان باخت و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

تیم ملی هندبال ایران نیز در دومین دیدار خود در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه ۲۹-۲۰ مقابل بحرین شکست خورد تا امیدهایش برای رسیدن به نیمه‌نهایی بسیار ضعیف شود.

اما در قایقرانی، هدیه کاظمی و الناز شفیعیان در ماده کایاک دونفره ۵۰۰ متر زنان، امیدوارکننده ظاهر شدند و با ثبت زمان یک دقیقه و ۵۶ ثانیه، به‌عنوان تیم سوم از خط پایان عبور کردند و راهی فینال شدند. سپهر ساعتچی و پیمان قویدل نیز در کایاک دونفره ۵۰۰ متر مردان با زمان یک دقیقه و ۳۸ ثانیه به‌عنوان تیم اول گروه به فینال رسیدند.

همچنین، محمدنبی رضایی در کانوی یک‌نفره هزار متر، علی آقامیرزایی در ماده کایاک یک‌نفره هزار متر و عادل مجللی و کیا اسکندانی در کانوی دونفره ۵۰۰ متر مردان، با موفقیت در مراحل مقدماتی به فینال بازی‌های آسیایی رسیدند، تا کاروان ایران طی ۲۴ ساعت آینده، بیش از هر رشته‌ دیگری به کسب مدال قایقران‌ها امیدوار باشد.

بر خلاف قایقرانی، در اسکیت هیچ کدام از نمایندگان ایران در مواد ۱۰ هزار متر زنان و مردان و همچنین سرعت مردان و زنان، موفق به صعود مراحل پایانی نشدند و به خانه بازگشتند.

در پایان روز دوازدهم بازی‌های آسیایی هانگژو در چین، کاروان ایران با کسب تنها سه مدال طلا، یازده نقره و یازده برنز در مقام دهم ایستاده است و چین، ژاپن، کره جنوبی و هند نیز در رده‌های اول تا چهارم جدول حضور دارند.

بیشتر از ورزش