ایران و نیجریه تولید نفت خود را افزایش دادند، عربستان به کاهش تولید پایبند ماند

ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، در حال افزایش تولید و عرضه نفت خود بوده و  تولید نفت را به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ تا کنون رسانده است

 تولید اوپک هنوز حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از مقدار مورد نظر است -RYAD KRAMDI / AFP

خبرگزاری رویترز  گزارش داده که بررسی‌هایش نشان می‌دهد که به رغم کاهش مداوم تولید نفت عربستان سعودی و دیگر اعضای اوپک پلاس، تولید نفت اوپک در ماه سپتامیر برای دومین ماه متوالی افزایش یافته است. علت این امر، افزایش تولید نفت ایران و نیجریه بوده است.

بررسی‌های خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد که در ماه سپتامبر، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، ۲۷.۷۳ میلیون بشکه در روز تولید کرد که این میزان، ۱۲۰ هزار بشکه در روز بیشتر از تولید روزانه اوپک در ماه اوت بود.

این در حالی است که از ماه فوریه امسال به این سو، تولید نفت کشورهای عضو اوپک در ماه اوت برای اولین بار افزایش یافته بود.

به گزارش رویترز، علت اصلی افزایش تولید در ماه سپتامبر، به افزایش تولید نیجریه بازمی‌گردد که با سرقت نفت خام و ناامنی در منطقه تولید نفت خود دست و پنجه نرم می‌کند.

ایران نیز که با وجود تحریم‌های آمریکا، در حال افزایش تولید و عرضه نفت خود بوده است،  تولید نفت را به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ تا کنون رسانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس داده‌های حمل‌ونقل و منابع در بررسی رویترز، نیجریه در ماه سپتامبر بدون هیچ گونه اختلال عمده در حمل‌ونقل، صادرات خود را افزایش داد و تولید را به ۱۱۰ هزار بشکه در روز رساند. نیجریه قصد دارد در سال آینده نیز تولید و صادرات نفت خود را افزایش دهد.

بررسی رویترز نشان می‌دهد که دومین افزایش بزرگ در ماه سپتامبر مربوط به ایران است که تولید خود را به سه میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز رسانده است.

این بالاترین میزان تولید نفت ایران از سال ۲۰۱۸ است زمانی که آمریکا مجددا تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد.

به گفته تحلیلگران، صادرات بیشتر ایران نتیجه موفقیت این کشور در دور زدن تحریم‌های آمریکا و نیز رویکرد واشنگتن در نادیده گرفتن تحریم‌های خود است زیرا دو کشور به دنبال روابط بهتر هستند.

بر اساس بررسی رویترز، در ماه سپتامبر تولید ۱۰ عضو اوپک نیز که با توافق کاهش عرضه اوپک پلاس هم‌سو هستند، ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس به شدت به کاهش توافق شده در اوپک پلاس و کاهش داوطلبانه اضافی پایبند هستند.

بر اساس این نظرسنجی، عربستان سعودی، صادرکننده اصلی نفت در جهان، تولید خود در ماه‌های اوت و سپتامبر را نزدیک به ۹ میلیون بشکه در روز نگه داشت و به  کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز برای حمایت بیشتر از بازار پایبند ماند.

عراق و امارات متحده عربی اما تولید خود را اندکی افزایش دادند و در مقابل، آنگولا شاهد بیشترین میزان کاهش بود.

تولید اوپک هنوز حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از مقدار مورد نظر است، دلیل اصلی این امر آن است که نیجریه و آنگولا ظرفیت تولید به اندازه سطح توافق شده خود را ندارند.

بیشتر از اقتصاد