تلاش بایدن برای جلب نظر جمهوری‌خواهان؛ از «بودجه امنیت مرز با مکزیک» تا «کمک به اوکراین و اسرائیل»

۱۴ میلیارد دلار از بودجه درخواستی بایدن صرف حمایت نظامی از اسرائیل می‌شود و ۹ میلیارد دلار به ارسال کمک‌های بشردوستانه به دو طرف به ویژه ساکنان غزه تخصیص می‌یابد

خبرگزاری رویترز گزارش داد که در بسته بودجه ۱۰۶ میلیارد دلاری درخواستی کاخ سفید، ۱۴.۳ میلیارد دلار آن به اسرائیل اختصاص خواهد یافت - KENT NISHIMURA/AFP

جو بایدن در تلاش است تا با افزودن «میلیاردها دلار بودجه تامین امنیت مرز ایالات متحده و مکزیک» به «بودجه درخواستی برای کمک به اوکراین و اسرائیل» و ارائه «لایحه بودجه در یک بسته ترکیبی» به کنگره، موافقت جمهوری‌خواهان بیشتری را برای تصویب این بسته بودجه کسب کند.

آسوشیتدپرس گزارش داد که ایده ارائه بسته ترکیبی بودجه اواخر ماه گذشته و پس از آن مطرح شد که بودجه کمک‌ به اوکراین به‌دلیل مخالفت فزاینده جمهوری‌خواهان و در جریان تصویب بودجه فوری برای جلوگیری از تعطیلی دولت ایالات متحده، حذف شد. مجلس نمایندگان ایالات متحده شنبه ۸ مهر، مصادف با سی‌ام سپتامبر، برای جلوگیری از تعطیلی دولت فدرال، لایحه‌ای را با ۳۳۵ رای موافق در برابر ۹۱ رای مخالف تصویب کرد تا بودجه دولت ایالات متحده برای ۴۵ روز تامین شود.

کوین مک‌کارتی، رئیس وقت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در حالی این لایحه را به رای گذاشت و به تصویب رساند که گروهی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا با لایحه بودجه‌بندی به‌ویژه با کمک‌های گسترده ایالات متحده به اوکراین مخالف بودند. این نمایندگان عنوان کرده‌ بودند که بودجه تخصیص‌یافته برای کمک به اوکراین باید صرف امنیت در مرزهای آمریکا به‌ویژه ساماندهی مرز با مکزیک شود که شاهد ورود گسترده مهاجران به ایالات متحده است.

لایحه تامین بودجه ۴۵ روزه دولت فدرال در حالی که جمهوری‌خواهان با ۲۲۱ عضو در برابر ۲۱۲ عضو دموکرات، اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را در دست دارند، تصویب شد اما سه روز بعد، در سه‌شنبه ۱۱ مهر، سوم اکتبر، کوین مک‌کارتی در یک اقدام بی‌سابقه با رای ۲۰۸ نماینده دموکرات و ۸ جمهوری‌خواه به رهبری مت گاتز، از نمایندگان جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا، از ریاست مجلس نمایندگان برکنار شد.

از جمله دلایل مخالفت جمهوری‌خواهان با بودجه‌بندی دولت، کمک‌های ایالات متحده به اوکراین برای مقابله با حمله‌های روسیه است. آن‌ها در بودجه ۴۵ روزه مصوب نیز بخشی از بودجه درخواستی کاخ سفید برای کمک به اوکراین را کاهش دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن در واکنش به این اقدام کنگره تاکید کرد که تحت هیچ شرایطی نباید اجازه داد تا کمک‌های آمریکا به اوکراین برای مقابله با روسیه قطع شود و افزود که این کمک‌ «ادامه خواهد یافت و شرکای بین‌المللی ایالات متحده باید اطمینان داشته باشند که آمریکا حمایت مالی خود را از اوکراین متوقف نخواهد کرد».

آسوشیتدپرس در گزارش روز شنبه ۲۹ مهر، بیست‌ویکم اکتبر، خود تاکید کرد از روز تصویب بودجه ۴۵ روزه در مجلس نمایندگان در سی‌ام سپتامبر (۸ مهر)، «تغییرات قابل توجهی» رخ داده است از جمله اینکه کوین مک‌کارتی از ریاست مجلس نمایندگان برکنار شد، جمهوری‌خواهان بر سر انتخاب رئیس جدید دچار اختلاف شده‌اند و حمله ۷ اکتبر (۱۵ مهر ماه)، حماس به اسرائیل رخداد که منجر شده تا کاخ سفید اکنون برای کمک به اسرائیل نیز درخواست بودجه بسیار بیشتری داشته باشد.

این خبرگزاری البته تاکید کرد که هنوز مشخص نیست اقدام بایدن در ارائه بسته ترکیبی بودجه و گنجاندن «۱۴ میلیارد دلار بودجه تامین امنیت مرز آمریکا با مکزیک» به‌عنوان بخشی از بسته بودجه ۱۰۶ میلیارد دلاری ارسال‌شده به کنگره، به کاهش مخالفت‌ جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان با بودجه درخواستی بایدن منجر شود.

هم‌زمان، خبرگزاری رویترز گزارش داد که در بسته بودجه ۱۰۶ میلیارد دلاری درخواستی کاخ سفید، ۱۴.۳ میلیارد دلار آن به اسرائیل و به‌ویژه حمایت از سیستم‌های دفاع هوایی و موشکی این کشور و سایر خریدهای تسلیحاتی اختصاص خواهد یافت. همچنین بیش از ۹ میلیارد دلار از این بودجه به کمک‌های بشردوستانه اختصاص خواهد یافت که قرار است به اسرائیل و به‌ویژه غزه که مردم آن با بحران انسانی مواجه‌اند، ارسال شود.

نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار این بودجه درخواستی به تامین امنیت مرز آمریکا با مکزیک اختصاص خواهد یافت. همچنین ۴ میلیارد دلار از این بودجه، به کمک نظامی و بودجه دولتی برای مقابله با تلاش‌های منطقه‌ای چین در آسیا تخصیص می‌یابد و بخش عمده این بودجه یعنی ۶۱.۴ میلیارد دلار آن به حمایت از اوکراین شامل تجهیزات نظامی، کمک‌های اقتصادی و امنیتی و حمایت از پناهندگان اختصاص خواهد یافت.

بیشتر از جهان