وال‌استریت ژورنال: ۵۰۰ نیروی حماس پیش از حمله هفتم اکتبر به اسرائیل در ایران آموزش دیدند

نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران گزارش وال استریت ژورنال را تکذیب کرده و می‌گوید «توانمندی آنها ذاتی» است

هیچ نشانه‌ای از آموزش شبه‌نظامیان به صورت ويژه برای عملیات ۷ اکتبر در دسترس نیست - AFP

وال‌استریت ژورنال بنابر اظهارات منابع مطلع گزارش داد که «صدها نیروی حماس و جهاد اسلامی در هفته‌های منتهی به حملات ۷ اکتبر این گروه‌های شبه‌نظامی به اسرائیل، در ایران تحت آموزش‌های تخصصی نظامی قرار گرفته بودند».

به گزارش وال‌استریت ژورنال، حدود ۵۰۰ نفر از شبه‌نظامیان این دو گروه در ماه سپتامبر در تمرین‌هایی زیرنظر نیروی قدس سپاه پاسداران و با حضور اسماعیل قاآنی، فرمانده این نیرو، و مقام‌های ارشد فلسطینی شرکت کرده‌اند. نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران گزارش وال استریت ژورنال را تکذیب کرده و می‌گوید «توانمندی آنها ذاتی» است.

براساس این گزارش، حماس در حملات ۷ اکتبر که به کشته‌ شدن حدود یک هزار و ۴۰۰ اسرائیلی انجامید، برای از کار انداختن پست‌های دیده‌بانی و تجهیزات جاسوسی پیشرفته اسرائیل از پهپاد استفاده کرد. برخی از نیروهای این گروه شبه‌نظامی هم با پاراگلایدر به اسرائیل پرواز کردند و برخی دیگر نیز با موتورسیکلت وارد این خاک این کشور شدند. استفاده از این وسایل بین گروه‌های شبه‌نظامی ‌جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر هم رایج بود اما حماس تا کنون آن‌ها را به کار نگرفته بود.

به گفته مقام‌های آمریکایی، اگرچه جمهوری اسلامی ایران به طور معمول شبه‌نظامیان را در خاک خود و دیگر مکان‌ها آموزش می‌دهد، «نشانه‌ای از آموزش شبه‌نظامیان به صورت ويژه برای عملیات ۷ اکتبر در دسترس نیست». با این حال دنیل هاگاری، سخنگوی فرماندهی ارتش اسرائیل، روز چهارشنبه گفت: «ایران پیش از جنگ، با ارائه پول، آموزش، تسلیحات و دانش فنی از حماس پشتیبانی می‌کرد. در حال حاضر هم به آن‌ها کمک‌های اطلاعاتی می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وال‌ استریت ژورنال پیش‌تر به نقل از مقام‌های ارشد حزب‌الله و حماس گزارش داده بود که نیروی قدس سپاه به طراحی حملات ۷ اکتبر کمک کرده و در جلسه‌ای در روز دوم اکتبر در بیروت که رهبران حماس و حزب‌الله هم در آن حضور داشته‌اند، با اجرای آن موافقت کرده است. یکی از مشاوران دولت سوریه و یک مقام اروپایی نیز کمی بعد این ادعا را تکرار کردند. اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران منکر نقش تهران در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل شده است.

دولت بایدن نیز این گزارش‌ها را زیر سوال برده و برخی مقام‌های آمریکایی گفته‌اند بنا بر اطلاعات «قانع‌کننده» دولت ایالات متحده، «ایران هم از این حملات غافلگیر شده است».

خالد مشعل، یکی از مقام‌های ارشد حماس در دوحه قطر، به العربیه گفت: «حزب‌الله و ایران با سلاح، تخصص و فناوری از ما پیشتیبانی می‌کردند.»

به گفته مقام‌های مصری و غربی، «حماس هم‌زمان با آغاز حملات ۷ اکتبر، با مقام‌های سپاه پاسداران و حزب‌الله تماس گرفت و شروع عملیات را به آن‌ها اطلاع داد». بنا بر اظهارات مقام‌های سپاه‌ پاسداران، حزب‌الله، حماس و دیگر شبه‌نظامیان مستقر در منطقه، آن‌ها از آن زمان تاکنون برای هماهنگی فعالیت‌هایشان در تماس نزدیک بوده‌اند.

بنابر اظهارات رهبران این گروه‌های شبه‌نظامی و یکی از مشاوران سپاه پاسداران، اسماعیل قاآنی اخیرا برای مشاوره دادن به حزب‌الله و حماس به لبنان سفر کرده است.

سعید گلکار، متخصص امور مرتبط با سپاه پاسداران در دانشگاه تنسی در چتانوگا، می‌گوید: «ایران مدت‌ها است که به گروه‌های شبه‌نظامی در سراسر خاورمیانه از جمله شبه‌نظامیان در غزه، نیروهای نظامی مزدور افغان که در سوریه می‌جنگیدند، نیروهای شیعه در عراق و حوثی‌های یمن آموزش نظامی می‌دهد.» او می‌افزاید: «اجرای چنین عملیاتی بدون حمایت حزب‌الله و سپاه پاسداران بسیار دشوار است.»

نورمن رول که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ رئیس سرویس اطلاعاتی آمریکا در رابطه با ایران بود، می‌گوید «به‌رغم اینکه سپاه پاسداران مدت مدیدی است از گروه‌هایی در منطقه پشتیبانی تسلیحاتی، آموزشی و فنی می‌کند، این به معنای حضور مستقیم ایران در عملیات ۷ اکتبر نیست».