حفظ اسرار مثبت انرژی‌بخش است

مردم احساس می‌کنند که بر اسرار مثبت کنترل بیشتری دارند و احساس کنترل، انرژی‌بخش است

مردم تمایل دارند اخبار خوب را برای خود نگه دارند Canva

رازداری همواره صفتی نیکو و پسندیده به شمار می‌رود. اما برخی معتقدند حفظ اسرار دیگران و خود، چندان آسان نیست.

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که حفظ اسرار و رازداری می‌‌تواند برای افراد بسیار مفید باشد. البته اینکه چه رازی را نگه‌دارند نیز مهم است.

به گزارش نیویورک‌پست، در این پژوهش جدید چهار هزار نفر شرکت کردند. این پژوهش به بررسی اخبار خوب و سهیم شدن آن با دیگران پرداخت.

 پروفسور مایکل اسلپیان، از دانشگاه کلمبیا و نویسنده اصلی این پژوهش، می‌گوید: «این پژوهش نشان داد خبرهای خوبی که به صورت راز نگه داشته می‌شوند، نسبت به خبرهای خوبی که راز نیستند انرژی‌بخش‌ترند.»

به گفته اسلپیان، مردم تمایل دارند اخبار خوب را برای خود نگه دارند.

تحقیقات قبلی درباره رازداری از تاثیرات منفی حفظ اسرار بر سلامت روان خبر می‌داد. البته این بررسی‌ها تنها به رازهایی پرداخته بود که پیامدهای منفی در زندگی افراد داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسلپیان با جمع‌بندی یافته‌های جدید می‌گوید: «برخلاف پیامد‌های منفی برخی از رازها، نگه داشتن رازها و اخبار مثبت، انرژی‌بخش است.»

به باور او، نگهداشتن این راز‌های مثبت، انگیزه‌ای غیر از خود اسرار دارد، زیرا افراد در برابر «انتخاب به دلیل فشارهای خارجی برای نگه‌داشتن اسرار»، گزینه «انتخاب مستقل و آزادانه نگه‌داشتن اسرار» را دارند.

او می‌گوید: «بیشتر اسرار مثبتی که مردم قصد فاش کردن آن‌ها را دارند، انرژی‌زا و هیجان‌انگیزند.»

او که در حوزه روانشناسی اسرار و چگونگی تاثیر حفظ رازها بر متغیرهای حاکم بر زندگی اجتماعی و سازمانی مطالعه می‌کند، معتقد است: «مردم احساس می‌کنند که بر اسرار مثبت کنترل بیشتری دارند و احساس کنترل، انرژی‌بخش است.»  

بیشتر از زندگی