سازمان جهانی بهداشت: ۲۴درصد مهاجران بازگشته از پاکستان کودکان زیر پنج سال‌اند

سازمان ملل متحد نیز قربانیان اصلی این مهاجرت گروهی را زنان و کودکان‌ می‌داند

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد حدود ۲۴درصد مهاجران افغان که از پاکستان اخراج شده‌اند،‌ کودکان زیر پنج سال‌اند.

این نهاد روز یکشنبه، ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر)، در دومین گزارشش درباره رسیدگی به مهاجران افغان که از پاکستان وارد افغانستان می‌شوند، نوشت: «اکثر افرادی که از پاکستان اخراج شدند، زنان و کودکان‌اند به‌طوری که تقریبا ۲۴درصد آن‌ها کودکان زیر پنج سال و ۶۰ درصدشان کودکان و نوجوانان ۱۷ ساله و کوچک‌ترند.»

در این گزارش آمده است که پس از تعیین ضرب‌الاجل برای مهاجران و پناهجویان بدون اجازه اقامت به منظور ترک پاکستان تا اول نوامبر، در مجموع ۳۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر از طریق گذرگاه‌های تورخم و اسپین‌بولدک وارد افغانستان شده‌اند.

نهادهای سازمان ملل متحد هم پیش از این اعلام کرده بودند که زنان و کودکان آسیب‌پذیرترین قشر در این مهاجرت گروهی و اجباری‌اند. 

دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) دو هفته پیش اعلام کرد که بیش از ۶۰ درصد مهاجران افغان که از پاکستان اخراج شده‌اند، کودک‌اند. این آژانس سازمان ملل متحد با هشدار درباره تبعات منفی اخراج اجباری و گروهی مهاجران افغان از پاکستان تاکید کرد: «وضعیت آن‌ها ناامیدکننده است. بسیاری از آنان روزها در راه بوده‌اند و نمی‌دانند به کجا باید برگردند و در مرز گیر کرده‌اند.»

پیش از آن، سازمان نجات کودکان (Save the Children) هم اعلام کرد که با اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان، صدها کودک بلاتکلیف مانده‌اند و هیچ امیدی به آینده ندارند. 

این سازمان ابتدای ماه نوامبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که مهاجران اخراج‌شده از پاکستان با عبور از مرز، جایی برای زندگی یا پولی برای پرداخت هزینه‌های غذا، اجاره خانه و حمل‌ونقل ندارند و در این میان کودکان بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند.

با این حال، سازمان جهانی بهداشت در گزارش تازه‌اش تاکید کرد که با نزدیک‌شدن فصل زمستان، این افراد در معرض آسیب‌‌های بیشتر قرار می‌گیرند. گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد ۴۸ درصد افرادی که از پاکستان وارد افغانستان شده‌اند، زن‌ و بیشتر آن‌ها اهل استان ننگرهارند.

بر اساس این گزارش، پس از ننگرهار، بیشتر این مهاجران و پناهجویان به ترتیب اهل استان‌های قندهار، کنر، قندوز و لغمان‌اند و حدود ۹۰ درصد این مهاجران مایل‌اند به زادگاهشان بازگردند.

حکومت پاکستان اوایل ماه اکتبر به تمامی مهاجران بدون اجازه اقامت قانونی در آن کشور مهلت داد که تا اول نوامبر، داوطلبانه پاکستان را ترک کنند وگرنه بازداشت خواهند شد. 

پس از پایان این مهلت، پلیس پاکستان بازداشت و اخراج این مهاجران را آغاز کرد و بر اساس گزارش سازمان ملل، روزانه هزاران نفر وارد افغانستان می‌شوند. 

این تصمیم حکومت پاکستان برای اخراج گروهی مهاجران افغان در آستانه فصل سرما، هم‌زمان با وضعیت اقتصادی نابسامان افغانستان با واکنش‌های گسترده نهادهای حقوق‌بشری مواجه شده، اما پاکستان بدون اعتنا به این واکنش‌ها، به روند اخراج مهاجران افغان ادامه داده است. 

بر اساس آمارها تاکنون نزدیک به ۴۰۰ هزار مهاجر افغان در شرایطی از پاکستان اخراج شده‌اند که بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، افغانستان در ورطه بدترین بحران انسانی سال‌های اخیرش گرفتار است. به گفته این سازمان، افزایش بی‌سابقه تعداد گرسنگان و مبتلایان به سوءتغذیه همراه با وقوع بدترین خشکسالی در ۳۰ سال اخیر و همچنین بحران اقتصادی فلج‌کننده از هر سه نفر دو نفر را در افغانستان نیازمند کمک کرده است.