نگرانی از شیوع بیماری‌های عفونی در میان افرادی که از پاکستان به افغانستان بازمی‌گردند

سازمان بین‌المللی حفاظت از کودکان، وضعیت بهداشت و تغذیه کودکان در اردوگاه‌های مهاجرانی که از پاکستان بازمی‌گردند را وخیم توصیف کرد

پناهجویان افغان پس از ورود از پاکستان در نزدیکی مرز تورخم در ننگرهار از یک کمپ موقت عبور می‌کنند - Wakil Kohsar / AFP

سازمان بین‌المللی حفاظت از کودکان، روز شنبه ۲۷ آبان، در گزارشی، از شیوع بیماری‌های عفونی و مسری در میان مهاجران افغان به‌ویژه کودکانی که از پاکستان به افغانستان بازمی‌گردند خبر داد. این سازمان گفت که مهاجرانی که از پاکستان بازگشته‌اند دارای علائم هشداردهنده بیماری‌های عفونی‌اند و این بیماری‌ها به سرعت گسترش می‌یابند.

به گزارش این سازمان، اسهال حاد، از جدی‌ترین مشکلاتی است که در روزهای اخیر در میان کودکان مهاجر در اردوگا‌ه‌های اقامت موقت در مرزهای افغانستان و پاکستان مشاهده شده است و این بیماری که به‌دلیل نبود تغذیه مناسب و بهداشت کافی به‌وجود می‌آید، به سرعت در حال گسترش است.

این سازمان اعلام کرد که عفونت‌های شدید تنفسی که به‌طور گسترده در میان کسانی که از پاکستان بازمی‌گردند وجود دارد، بیشتر به‌ این دلیل است که آن‌ها طی مدت زمان زیادی در معرض طوفان‌های گرد و غبار، پناهگاه‌های آلوده سرپوشیده و در مجاورت سایر افراد بیمار و هوای بسیار سرد بوده‌اند و همین‌طور بسیاری از خانواده‌ها با کامیون‌های روباز و پر ازدحام به افغانستان بازگشته‌اند.

بر اساس آمار تهیه‌شده از طرف این سازمان، از میان ۲۸۶ هزار مهاجر افغان که به تازگی از پاکستان به افغانستان بازگشته و در اردوگاه‌های موقت جا گرفته‌اند، ۸۰ درصد آن را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. این سازمان گفت که تنها در ماه نوامبر، ۱۳۹ هزار نفر در اردوگاه‌های موقت داخل افغانستان مستقر شده‌اند که از میان آن‌ها، ۶۰ درصد کودکان زیر ۱۷ سال و از هر ۴ نفر یک نفر کودک زیر پنج سال است.

از سوی دیگر، بازگشت دسته‌جمعی و یکباره مهاجران افغان از پاکستان در حالی که هیچ آینده‌ روشنی برای آنان وجود ندارد و مستقر شدن صدها هزار نفر در اردوگاه‌های موقت و در زیر چادرها، سبب شده است که این افراد کمترین امکانات را برای تغذیه، دسترسی به آب آشامیدنی پاک و همچنین آب برای شست‌وشو در اختیار داشته باشند که این امر باعث شیوع بیماری‌های عفونی شده و به سرعت در میان مهاجران گسترش می‌یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش سازمان حفاظت از کودکان، طی ماه گذشته مراکز بهداشتی این سازمان بیش از ۳ هزار مورد عفونت حاد تنفسی و یک هزار و ۲۰۰ مورد اسهال شدید در کودکان را تشخیص داده و درمان کرده‌اند. ارشد مالک، رئیس این سازمان، گفت: «تشدید موارد عفونت‌های حاد تنفسی و اسهال دلیل اصلی نگرانی است. با ادامه هجوم مردم، چالش‌های مرتبط با تامین آب و امکانات بهداشتی کافی، به‌ویژه برای خانواده‌ها و دختران، بیشتر می‌شود.» او تاکید کرد که نیاز فوری به راه‌حل‌های جامع و پایدار برای رسیدگی به بحران بالقوه سلامت و تضمین رفاه جمعیت عودت‌کننده به‌طور جدی وجود دارد.

یک پزشک بخش کودکان که در یکی از مراکز بهداشتی سازمان حفاظت از کودکان کار می‌کند، گفت: «وضعیت سلامتی کودکان خوب نیست، اکثرا معده‌درد دارند، به‌دلیل نبود آب تمیز و امکانات بهداشتی مناسب، نمی‌توانند دست‌های خود را به درستی بشویند، سرویس بهداشتی مناسبی وجود ندارد و این کودکان غذای منظم و مناسبی دریافت نمی کنند.» او هشدار داد که اگر کودکان مدت طولانی‌تری اینجا بمانند یا شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند و هوا سردتر شود، خطرات زیادی متوجه سلامتی ‌آن‌ها خواهد بود.

سازمان حفاظت از کودکان اعلام کرد که خانواده‌ها تقریبا بدون داشتن هیچ چیزی به افغانستان بازمی‌گردند و با واقعیتی تلخ روبرو می‌شوند که تضاد آشکاری با ثباتی که به‌شدت به آن نیاز دارند، دارد. این سازمان تاکید کرد که به‌دلیل بحران انسانی موجود، زمستان پیش رو، نیاز به دسترسی به کمک‌های فوری را تشدید می‌کند.

بیشتر از جهان