داستان پرسپولیس و برانکو: چرا بله، چرا خیر؟

پرسپولیس می‌خواهد در مقابل پاسخ منفی مربی کروات پیشنهاد جذاب‌تری روی میز مذاکره بگذارد

تصویر برانکو ایوانکوویچ مربی سابق تیم پرسپولیس - Khabaronline

کشمکش پرسپولیس و برانکو ایوانکوویچ برای یک همکاری جدید همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد پاسخ منفی برانکو به پیشنهاد پرسپولیس پایان مذاکرات نیست زیرا باشگاه پرسپولیس در واکنش به جواب رد برانکو از این عبارت استفاده کرده است که او را رها نمی‌کند.

بعد از استعفای یحیی گل‌محمدی، پرسپولیس گزینه‌ای نداشت که بیشتر از برانکو ایوانکوویچ در دسترس باشد، تیم را بشناسد، تجربه کار در پرسپولیس را داشته باشد، با عجایب و غرایب باشگاه‌داری دولتی در ایران سازگار باشد و البته به پشتوانه موفقیت‌های گذشته‌اش، بین هواداران هم مقبولیت داشته باشد.

با این حال پاسخ برانکو به پرسپولیس تا این مرحله از مذاکرات، منفی است و او در پیام صوتی اخیرش، ضمن یادآوری دستاوردهای پیشینش، پیشنهاد همکاری با پرسپولیس را رد کرده است اما باشگاه پرسپولیس در واکنش به پاسخ برانکو، می‌خواهد پیشنهاد بهتری را جلو برانکو بگذارد تا او را برای حضور در تهران ترغیب کند.

چرا بله، چرا خیر؟ پرسپولیس و برانکو هر کدام دلایلی دارند که یک بار دیگر همکاری جدیدی را آغاز کنند و البته دلایلی هم هست که می‌تواند این همکاری را تکراری و فاقد جذابیت جلوه دهد یا آن را برای طرفین بی‌ثمر کند.

با توجه به تحریم‌های بانکی ایران، هر گزینه خارجی دیگری می‌تواند پرسپولیس را در بخش مالی قرارداد و نقل‌وانتقالات بانکی برای پرداخت دستمزد او دچار دردسر کند اما برانکو به دلیل سال‌ها حضور در ایران، با این مشکلات سازگار است. در حالی که در سال‌های اخیر، مربیان خارجی دیگری مثل ایگور کالدرون در پرسپولیس یا آندره‌آ استراماچونی در استقلال با بحران دریافت دستمزد از مسیر قانونی بانکی مواجه شدند و قراردادشان را در اعتراض به این دردسرهای یک‌طرفه فسخ کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما بازگشت برانکو ایوانکوویچ به فوتبال ایران در آستانه ۷۰ سالگی نشان می‌دهد که پرسپولیس آسان‌ترین مسیر را برای استخدام مربی خارجی انتخاب می‌کند؛ هم با بیشترین اقبال یا پیش‌بینی موفقیت و هم بدون دردسرهایی که سازگار نبودن یک مربی خارجی با وضعیت غیرعادی باشگاه ایرانی می‌تواند پدید بیاورد.

در بیش از دو دهه اخیر، برانکو ماجراهای ویژه زندگی در ایران را سال‌های طولانی از سر گذرانده و آنچه می‌تواند یک مربی خارجی را بابت کار در ایران دچار هزار و یک مشکل کند، برای برانکو آشنا است. شاید به همین دلیل طبق ادعای دلبری، عضو هیئت مدیره پرسپولیس، در گفت‌و‌گو با سایت ورزش ۳، برانکو حتی مذاکره درباره مسائل مالی را لازم ندانسته است؛  او احتمالا می‌داند که پرسپولیس در موقعیتی که گزینه‌ای بهتر از او در نظر ندارد، حاضر خواهد شد رقم چشمگیری بپردازد و پاسخ اولیه منفی برانکو هم شاید برای بازارگرمی باشد.

پرسپولیس برای رعایت قانون سقف بودجه در فوتبال ایران، می‌تواند تا مبلغ  ۶۰۰ هزار دلار با برانکو ایوانکوویچ قرارداد ببندد اما این رقم احتمالا برای برانکو جذاب نیست و از مبلغ آخرین قرارداد برانکو با پرسپولیس هم کمتر است. یکی دیگر از مشکلات پرسپولیس برای قرارداد با برانکو یا هر مربی خارجی دیگر این است که طبق قوانین جدید فوتبال ایران، عقد قرارداد با دلار یا یورو ممنوع است و قرارداد باید با واحد پولی دیگری امضا شود. البته باشگاه‌های ایرانی عادت دارند قوانین را دور بزنند و چندان دور از ذهن نیست که پرسپولیس هم مثل سایر باشگاه‌ها، برای امضای قرارداد فارغ از الزامات قانونی، راهی پیدا کند. برانکو هم به دلیل تجربه کار در ایران می‌داند که این قوانین نمی‌توانند قرارداد او را تحت تاثیر قرار دهند.

برای برانکو ایوانکوویچ که در تیم ملی عمان پیش از جام ملت‌های آسیا موقعیت متزلزلی دارد و حتی در آستانه اخراج نیز قرار گرفته بود، بازار کار مناسبی در آسیا وجود ندارد و پرسپولیس می‌تواند در پایان جام ملت‌ها گزینه‌ای فوق‌العاده برای برانکو باشد. او البته برای ادامه کار در آسیا و دوری از خانواده، ادامه مذاکرات با پرسپولیس را به مشورت با خانواده مشروط کرده بود.

فوتبال ایران تنها در موارد بسیار نادر توانسته است همکاری بلندمدت با یک مربی خارجی را تجربه کند. مسائل زندگی یک مربی حرفه‌ای در ایران و آشفتگی باشگاه‌ها، بی‌تعهد بودن در پرداخت دستمزد و کیفیت نازل مدیران تحمیلی دولتی در باشگاه‌ها و فدراسیون‌های ورزشی عمر حضور یک مربی خارجی در ورزش ایران را کوتاه می‌کند. از این رو، برانکو به دلیل سازگاری با محیط و پیچیدگی‌های فوتبال ایران به مربی محبوبی برای این باشگاه ایرانی تبدیل می‌شود. وگرنه برای باشگاه پرسپولیس شاید مناسب‌تر این باشد که به جای تکرار تجربه همکاری با برانکو، مربی خارجی جوان‌ با ایده‌هایی تازه را انتخاب کند.

پرسپولیس یک قرارداد با ایوانکوویچ را که با رقم گزافی امضا شود، به قرارداد با هر مربی خارجی جدید دیگر ترجیح می‌دهد. همکاری با مربی خارجی ناآشنا در میانه‌ فصل می‌تواند پرسپولیس را از موفقیت در فصل جاری دور کند. از منظر فنی و برای رفع خطر تغییر مربی در طول فصل هم برانکو گزینه‌ای امن و قابل‌اعتماد برای پرسپولیس است.

باشگاه پرسپولیس مدعی است که اگر مذاکرات با برانکو ایوانکوویچ به نتیجه نرسد، سراغ مربیان خارجی دیگری خواهد رفت. اما این تیم باید از تعطیلات بازی‌های لیگ برای هماهنگی تیمش با مربی جدید استفاده کند و نمی‌تواند برای انتخاب مربی جدید زمان زیادی از دست بدهد. فرصت اندک کار انتخاب مربی خارجی جدید را دشوار می‌کند و می‌تواند به میزان خطر اشتباه در انتخاب یا چگونگی قرارداد بیفزاید و پرسپولیس را وارد بحران کند.

باشگاه پرسپولیس هنگام جدایی آخرین مربی خارجی‌اش‌ــ ایگور کالدرون‌ــ مجبور به پرداخت دستمزد و جریمه شد. این نوع تجربه همکاری کوتاه‌مدت با زیان مالی بزرگ در قرارداد با مربیان خارجی در باشگاه‌های ایرانی پرشمار است و می‌تواند باز هم تکرار شود.

بیشتر از فوتبال