استقبال جبهه مقاومت ملی افغانستان از سخنان مک‌کال در مجلس نمایندگان آمریکا

مایکل مک‌کال گفت طالبان یک گروه تروریستی است و او تمایل دارد با رهبران مخالف طالبان، از‌جمله احمد مسعود، گفت‌وگو کند

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان و مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا- AFP

جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود روز جمعه، ۲۲ دی‌ماه، در بیانیه‌ای که علی‌میثم نظری، رئیس کمیته روابط خارجی این جبهه منتشر کرد، از سخنان اخیر مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، در مورد تمایل به تعامل با مخالفان طالبان استقبال کرد. در این بیانیه آمده است: «ما از آقای مک‌کال به خاطر بیانیه قوی مبنی بر حمایت از تعامل و پشتیبانی دولت ایالات متحده با نیروهای دموکراتیک [مخالف طالبان]، به‌ویژه جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود تشکر می‌کنیم.»

مایکل مک‌کال در حاشیه نشست مجلس نمایندگان آمریکا در مورد افغانستان که در آن توماس وست و رینا امیری، نمایندگان ویژه ایالات متحده در امور صلح، حقوق بشر و زنان افغانستان، و همچنین معاون اداره توسعه بین‌المللی آمریکا صحبت کردند، گفت مایل است با مخالفان طالبان، از‌جمله احمد مسعود، گفت‌وگو کند. مک‌کال طالبان را گروه تروریستی خواند و تاکید کرد که دولت بایدن تلاش می‌کند نام این گروه را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان تا‌کنون به برگزاری نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درباره افغانستان و سخنان مایکل مک‌کال واکنشی نشان نداده‌اند، اما جبهه مقاومت ملی آمادگی خود را در زمینه گسترش «روابط با همه دوستان افغانستان در جامعه بین‌المللی، به‌ویژ با ایالات متحده آمریکا» اعلام کرد و گفت از همه «حمایت‌های سیاسی و اخلاقی» که تاکنون دریافت کرده است قدردانی می‌کند.

جبهه مقاومت ملی همچنین سخنان رئیس و برخی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در مورد ماهیت تروریستی طالبان، حمایت این گروه از دیگر گروه‌های تروریستی و خطر فزاینده سلطه این گروه بر افغانستان را تایید کرد و گفت: «برگزاری چنین جلساتی برای آشکار کردن مسائلی که اغلب سیاستمداران و رسانه‌ها نادیده می‌گیرند بسیار مهم است.»

جبهه مقاومت ملی تاکید کرد: «افغانستان به پناهگاه امن برای گروه‌های تروریستی بین‌المللی و منطقه‌ای از‌جمله القاعده و داعش خراسان تبدیل شده است که همگی زیر چتر طالبان قرار دارند.»

جبهه مقاومت ملی با اشاره به «تلاش طالبان برای احیای القاعده»، بر افشا کردن حقایق درباره افغانستان در نشست‌هایی که سازمان‌ها، نهادهای ملی و بین‌المللی برگزار می‌کنند تاکید کرد و برگزاری نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان را یک گام مثبت در این زمینه دانست.

مایکل مک‌کال از منتقدان طالبان است و طی دوسال گذشته به صورت پیوسته از دولت بایدن بابت خروج فاجعه‌بار از افغانستان، رهاکردن متحدان این کشور زیر سلطه طالبان، سپردن تسلیحات پیشرفته آمریکایی به ارزش دست‌کم هفت میلیارد دلار به طالبان و تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه گروه‌های تروریستی، انتقاد کرده است.

دو روز پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، نیز گفت رسانه‌ها و دولت بایدن سعی دارند افغانستان به فراموشی سپرده شود.

جو بایدن و مقام‌های ارشد دولت او طی دوسال گذشته در سخنرانی‌ها درباره مسائل مرتبط به جنگ و امنیت، به‌ندرت از افغانستان یاد کرده‌اند؛ همچنین بایدن در برخی موارد در نشست‌های رسانه‌ای از پاسخ دادن به پرسش‌هایی درباره وضعیت افغانستان طفره رفته است.

بیشتر از جهان