مایکل مک‌کال: طالبان تسلیحات آمریکایی را به دشمنان واشنگتن می‌فروشند

طالبان با سلطه بر افغانستان، به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار تجهیزات نظامی آمریکایی تصاحب کردند

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا-AFP

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، یکشنبه، ۹ ژوئیه (۱۸ تیر)، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، با اشاره به سخنان اخیر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در مورد کمک گرفتن دولت آمریکا از طالبان در زمینه مبارزه با القاعده، گفت که جای تعجب است که رئیس جمهوری از سیاست خارجی خود آگاهی ندارد.

بایدن جمعه گذشته، ۳۰ ژوئن  (۹ تیر)، در پایان یک نشست خبری، در برابر پرسش یک خبرنگار در مورد خروج آمریکا از افغانستان، پاسخ داد که دولت آمریکا از طالبان در مبارزه با القاعده کمک می‌گیرد و در این زمینه حق با او است.

مایک مک‌کال که در ماه‌های اخیرا کوشیده است به اسناد محرمانه وزارت خارجه دولت آمریکا را از روند خروج ایالات متحده از افغانستان دست یابد،  سخنان جو بایدن را در مورد همکاری میان دولت آمریکا و رژیم طالبان، «خالی از واقعیت» خواند و گفت که وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش دولت بایدن می‌گویند القاعده در افغانستان در حال قدرت گرفتن است.

مک‌کال با اشاره به پناه گرفتن رهبر و اعضای القاعده در افغانستان پس از سلطه طالبان،  افزود: «برای من جای تعجب است که رئیس جمهوری اینقدر از سیاست خارجی خود ناآگاه باشد و بخواهد افغانستان را فراموش کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین با انتقاد از رها شدن تجهیزات نظامی آمریکا به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار آمریکایی در افغانستان، گفت که طالبان این تسلیحات به دشمنان واشنگتن، از جمله به ایران و فلسطین در برابر اسرائیل، می‌فروشند.

پیش از این گزارش‌هایی در مورد اقدام فرماندهان طالبان به فروش تسلیحات آمریکایی رهاشده در افغانستان به گروه‌های شبه‌نظامی فعال در کشورهای همسایه افغانستان، منتشر شده است. در نزدیک به دو سال گذشته، گزارش‌هایی از وجود سلاح‌های آمریکایی که پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به دست طالبان افتاد، در کشمیر تحت کنترل هند تا مناطق ناامن پاکستان، از جمله خیبرپختونخوا و بلوچستان، و نیز مناطقی در فلسطین، مطرح شده است.

هرچند طالبان فروش تسلیحات را انکار می‌کنند، ناظران می‌گویند که گروه‌های قاچاق اسلحه و مواد مخدر در میان طالبان که از سال‌‎ها پیش به این سو فعال‌اند، به تسلیحات آمریکایی ره شده در افغانستان دسترسی دارند.

دولت بایدن در دوسال گذشته، بارها به دلیل خروج آشفته و فاجعه‌بار از افغانستان هدف انتقاد قرار گرفته است، اما طرفداران دولت بایدن و شخص او، از عملکرد این دولت در خروج از افغانستان دفاع می‌کنند.

باربارا لی، نماینده کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا، یکشنبه، ۱۰ ژوئه (۱۹ تیر)، گفت که دولت بایدن در مورد خروج آمریکا از افغانستان، سزاوار سرزنش نیست، چون توافق صلح آمریکا با طالبان را دولت ترامپ امضا کرده بود.

توافقنامه صلح میان دولت وقت آمریکا و طالبان، پس از یک سال گفت‌وگو، در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ و با حضور مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ، در دوحه، پایتخت قطر، به امضا رسید. بسیاری از کارشناسان و ناظران، این توافقنامه را عامل اصلی بازگشت طالبان به قدرت می‌دانند. در این توافقنامه که با تایید دونالد ترامپ به امضا رسید، از طالبان با عنوان «امارت اسلامی افغانستان» نام برده شده و در بخشی از آن آمده است که دولت آمریکا از تشکیل دولت آینده افغانستان حمایت می‌کند. طالبان پس از امضای این توافقنامه، به پیشروی به سمت شهرهای افغانستان ادامه دادند و حمایت‌های دولت آمریکا از ارتش دولت وقت افغانستان نیز کاهش یافت. با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، توافقنامه امضاشده با طالبان همچنان پابرجا ماند و روند خروج آمریکا از افغانستان، براساس آن توافق، انجام شد.