وزیر خارجه پاکستان: اسلام‌آباد حق پاسخ دادن به حمله‌های سپاه را برای خود ‏محفوظ می‌داند

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا: ایران از یک سو سرمایه‌گذار اصلی تروریسم در منطقه است و از سوی ‏دیگر ادعای مقابله با آن را دارد

حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هدف‌هایی در کشورهای عراق و سوریه و پاکستان به چالشی جدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است. وب‌سایت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان در تماسی تلفنی با جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه پاکستان، با او گفت‌وگو کرده‌ است. امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان احترام می‌گذارد و تاکید کرده است که «جریان موسوم به جیش العدل گروهکی تروریستی است که علیه امنیت مشترک دو کشور اقدام می‌کند.»

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین تاکید کرده است که این «گروهک تروریستی ایرانی» بارها امنیت ایران را از درون خاک پاکستان تهدید کرده است. این گروهک بارها مسئولیت اقدام تروریستی در خاک ایران را به عهده گرفته است. امیرعبداللهیان در ادامه گفته است: «عملیات ضدتروریستی روز گذشته نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه این گروهک تروریستی ایرانی بوده و هیچ‌یک از اتباع پاکستانی در این عملیات مورد حمله قرار نگرفته‌اند.»

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته است که در این تماس تلفنی، جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه پاکستان، نیز با اشاره بر آرمان‌های مشترک دو کشور و سابقه ایران و پاکستان در دفاع از یکدیگر و مبارزه با تروریسم تاکید کرده است: «امنیت ایران امنیت پاکستان نیز است و هرگاه تهدیدی در خاک پاکستان علیه جمهوری اسلامی ایران وجود داشته، دولت پاکستان علیه آن اقدام کرده است.»

بر اساس این گزارش، جیلانی خطاب به امیرعبداللهیان گفته است که به‌نظر دولت پاکستان، مقابله با گروه‌های تروریستی در پاکستان باید به‌دست نیروهای پاکستان صورت گیرد.

اما از سوی دیگر، گزارش وزارت امور خارجه پاکستان از این تماس تلفنی با آنچه جمهوری اسلامی اعلام کرده است کمی متفاوت است. وزارت امور خارجه پاکستان در گزارشش از این تماس تلفنی اعلام کرد که وزیر خارجه آن کشور گفته است حمله ایران به داخل خاک پاکستان نه‌تنها نقض جدی حاکمیت پاکستان، بلکه نقض فاحش قوانین بین‌المللی بوده است.

وزیر امور خارجه پاکستان با بیان اینکه پاکستان این حمله را بدون قید و شرط محکوم می‌کند، افزود: «این حادثه آسیب جدی به روابط دوجانبه پاکستان و ایران وارد کرده است. پاکستان این حق را برای خود محفوظ می‌داند که به این اقدام تحریک‌آمیز پاسخ دهد.»

جلیل عباس جیلانی ضمن تاکید بر اینکه تروریسم تهدیدی مشترک برای منطقه است و به تلاش‌های هماهنگ برای مقابله با این تهدید نیاز است، تاکید کرد: «اقدام‌های یک‌جانبه می‌تواند آسیب جدی به صلح و ثبات منطقه بزند. هیچ کشوری در منطقه نباید این مسیر خطرناک را طی کند.»

در تازه‌ترین واکنش‌ها به این اقدام جمهوری اسلامی ایران، دولت آمریکا نیز روز چهارشنبه حمله‌های ایران به خاک پاکستان و عراق و سوریه را، که جمهوری اسلامی مدعی شده علیه «گروه های تروریستی ضدایرانی» بوده است، محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفت: «ما این حمله‌ها را محکوم می‌کنیم. ما شاهد نقض مرزهای مستقل سه کشور همسایه ایران در چند روز گذشته بوده‌ایم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در ادامه گفت: «ایران از یک سو سرمایه‌گذار اصلی تروریسم در منطقه و تامین‌کننده اصلی بی‌ثباتی در منطقه است و از سوی دیگر ادعا می‌کند که برای مقابله با تروریسم باید چنین اقدام‌هایی بکند.»

پس از حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به مقر جیش‌العدل، این گروه در واکنش به آن حمله اقدام به ترور یکی از فرماندهان سپاه پاسداران کرد. رسانه‌های داخل ایران اعلام کردند که روز چهارشنبه سرهنگ حسینعلی جاودان‌فر، از کارکنان سپاه سلمان سیستان و بلوچستان، هنگامی که در حال بازگشت از ماموریتی اداری بود، در جاده خاش به زاهدان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

خبرگزاری فارس مدعی شده است که سرهنگ جاودان‌فر از کارشناسان فرهنگی سپاه بوده که در ماموریتی اداری برای پیگیری کارهای فرهنگی به شهرستان سراوان رفته بوده است. از سوی دیگر، گروه جیش‌العدل نیز با صدور بیانیه‌ای مسئولیت حمله به خودرو حامل جانشین فرماندهی سپاه سراوان را بر عهده گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به این ترتیب، جیش العدل مقام جاودان‌فر را جانشین سپاه سراوان معرفی و اعلام کرد که مسئولیت حمله به خودرو جاودان‌فر را بر عهده می‌گیرد. در این حمله، علاوه بر جاودان‌فر، دو تن از محافظان نیز کشته شده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «در نتیجه یک عملیات اطلاعاتی دقیق و برنامه‌ریزی شده، واحد اطلاعات و امنیت سازمان جیش‌العدل غروب امروز، چهارشنبه ۲۷ دی، با بهره‌گیری از اطلاعات دقیق و اجرای عملیاتی حساب‌شده موفق شد جانشین فرمانده سپاه سراوان را همراه با دو تن از محافظانش در مسیر خاش به زاهدان هدف قرار دهد که در نتیجه این عملیات، سرهنگ حسینعلی جاودان‌فر و دو تن از محافظانش از پای در آمدند.»

به گزارش حال‌وش، در ادامه بیانیه این سازمان آمده است: «جانشین فرمانده سپاه سراوان برای افزایش تدابیر امنیتی و به امید آنکه از رصد چشمان تیزبین سربازان حقیقی وطن در امان بماند، با یک دستگاه پژو ۴۰۵ شخصی در حال تردد بود. با وجود این، او شناسایی شد و همراه با دو تن از محافظانش از پای درآمد.»

پس از حمله هوایی سپاه پاسداران، پاکستان روز چهارشنبه سفیرش را از ایران فراخواند و مانع بازگشت سفیر ایران به اسلام‌آباد شد. به گفته دولت پاکستان، در آن حمله دو کودک در غرب آن کشور کشته شدند. حمله پهپادی سپاه پاسداران اواخر روز سه‌شنبه و پس از حمله‌های مشابه در عراق و سوریه انجام شد. ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، این حمله را که در نزدیکی مرز مشترک دو کشور رخ داد بی‌دلیل و ناقض حاکمیت پاکستان خواند.

خبرگزاری‌های داخلی اعلام کردند که این حمله «موشکی و پهپادی» مقر جیش‌العدل پاکستان را هدف قرار داده است. این گروه در سال ۲۰۱۲ تشکیل شده و ایران آن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است. جیش‌العدل در سال‌های اخیر چند حمله به خاک ایران کرده است.

این حمله‌ها در حالی صورت می‌گیرد که خاورمیانه تحت تاثیر بحران اسرائیل و غزه و حمله‌های شورشیان حوثی یمن- مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران- به کشتی‌ها در دریای سرخ قرار دارد.