عفو بین‌الملل: سال گذشته ۷۴ درصد اعدام‌های جهان در ایران انجام شد

شمار اعدام‌ها در جهان و به‌خصوص در خاورمیانه به بالاترین میزان در یک دهه اخیر رسیده است

اعتراض نمادین دانشجویان دانشگاه هنرهای زیبای تهران به اعدام معترضان-شوراهای صنفی دانشجویان کشور

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه نهم خرداد در گزارشی از افزایش اعدام‌ها در جهان و به‌خصوص خاورمیانه خبر داد و اعلام کرد شمار افرادی که در همین بازه زمانی در ایران اعدام شدند در بالاترین سطح از سال ۲۰۱۵ تاکنون بوده است.

گزارش سالانه سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل همچنین نشان می‌دهد که شمار اعدام‌ها در خاورمیانه نیز طی سال ۲۰۲۳ رکورد یک دهه اخیر را شکسته است.

برمبنای این گزارش، در سال گذشته میلادی، در مجموع هزار و ۱۵۳ نفر در جهان اعدام شده‌اند که افزایش ۳۰ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد. با این حال، طبق اعلام سازمان عفو بین‌الملل این آمار احتمالا هزاران نفری را دربر نمی‌گیرد که در چین اعدام شده‌اند و مستنداتی درباره آن‌ها وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه‌اش اعلام کرد که بیشترین احکام اعدام طی سال گذشته میلادی در ایران ثبت شده است. اگنس کالامار، دبیرکل این سازمان، در پیوند با همین موضوع گفت که «مقام‌های جمهوری اسلامی با بی‌اعتنایی به جان انسان‌ها، اجرای حکم اعدام برای جرایم مرتبط با مواد مخدر را تشدید کردند».

اجرای مجازات اعدام مرتبط با جرایم مواد مخدر، همان‌طور که سازمان عفو بین‌الملل نیز تاکید کرد، گروه‌های حاشیه‌نشین، فقیر و تحت تبعیض در ایران را هدف قرار می‌دهد.

بررسی‌های آماری سازمان عفو بین‌الملل آشکار می‌کند که ۵  کشور چین، ایران، عربستان سعودی، سومالی و آمریکا بیشترین احکام اعدام را در سال گذشته اجرا کردند. با این حال، جمهوری اسلامی به‌تنهایی ۷۴ درصد اعدام‌های ثبت‌شده را به خود اختصاص داده است.

طی سال گذشته میلادی، دست‌کم ۸۵۳ نفر در ایران اعدام شدند که این آمار افزایش ۴۸ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد. در این سال ۵۷۶ نفر در ایران اعدام شدند. از این میان دست‌کم ۵ نفر از کسانی که اعدام شدند در هنگام ارتکاب جرم انتسابی زیر ۱۸ سال داشتند و کودک محسوب می‌شدند. ۲۴ نفر از اعدام‌شدگان نیز زن بودند.

همچنین ۲۰ درصد کسانی که طی سال گذشته اعدام شدند از قوم بلوچ بودند، درحالی‌که آن‌ها فقط ۵ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.

عفو بین‌الملل تاکید کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی از مجازات اعدام برای تحکیم رژیم وحشت، سرکوب اقلیت‌های قومی و انحصار قدرت استفاده می‌کنند.