مصرف بادام زمینی در کودکی؛ کاهش آلرژی در بزرگسالی

آلر‌ژی به بادام زمینی خیلی زود و در دوران شیرخوارگی، بین ۶ تا ۱۲ ماهگی، آغاز می‌شود

عکس تزئینی - کودکی در کنار مادرش مشغول خوردن نان و کره بادام زمینی است - Canva

طبق پژوهشی جدید در بریتانیا، اگر کودکان از اوایل دوران شیرخوارگی، یعنی اوایل چهارماهگی، بادام زمینی مصرف کنند در بزرگسالی کمتر به عارضه آلرژی به بادام زمینی مبتلا می‌شوند. 

به گزارش نیویورک‌پست،‌ محققان دانشگاه کینگز کالج لندن در این پژوهش به بررسی ۵۰۰ کودک، که کمتر از ۱۲ سال داشتند، پرداختند. آنها دریافتند کودکانی که تا ۵ سالگی پوره یا کره بادام زمینی می‌خورند ۷۱ درصد کمتر در معرض ابتلا به آلرژی به بادام زمینی قرار دارند. 

میشل اف. هافکر، یکی از نویسندگان این تحقیق، می‌گوید که نتایج مشابهی در تحقیقی دیگر به دست آمده بود که فقط کودکان زیر ۵ سال را بررسی کرده بود، اما دقیقا مشخص نیست آیا این زمان لزوما برای مصونیت پایدار دربرابر بادام زمینی کافی است یا نه. تازه‌ترین پژوهش حاکی از آن است که ۱۵.۴ درصد کودکانی که بادام زمینی نخورده‌اند پیش از ۱۲ سالگی به این ماده غذایی آلرژی پیدا کرده‌اند، که این میزان در کودکانی که بادام زمینی مصرف کرده بودند ۴.۴ درصد بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جین مارازو، مدیر موسسه ملی آلرژی مرکز ملی بهداشت ایالات متحده، در بیانیه‌ای گفت: «دستاورد امروز می‌تواند اعتماد والدین و متخصصان را بالا ببرد که اگر کودکان در دوران نوزادی طبق دستورالعمل‌های تعیین‌شده بادام زمینی مصرف کنند، دربرابر آلرژی به بادام زمینی به مصونیت پایدار می‌رسند.»  او در ادامه افزود: «اگر این راهبرد ایمن و ساده را به شکل گسترده به کار گیریم، از ده‌ها هزار مورد ابتلا به آلرژی به بادام زمینی در میان ۳.۶ میلیون کودکی که سالانه در آمریکا متولد می‌شوند جلوگیری خواهیم کرد.»

گیدئون لاک، محقق اصلی این پژوهش از دانشگاه کینگز کالج، به سی‌ان‌ان گفت که از نتایج تعجب نکرده است و تاکید کرد: «آلر‌ژی به بادام زمینی در کودکان خیلی زود و در دوران نوزادی بین ۶ تا ۱۲ ماهگی آغاز می‌شود. اگر می‌خواهید مانع این عارضه شوید باید قبل از ابتلا درمورد آن فکری کنید.»

او در ادامه افزود: «این پدیده بیولوژیکی برپایه اصل ایمنی، موسوم به القای تحمل دهانی، استوار است. ما چندین دهه است که می‌دانیم موش‌های جوان یا سایر حیوانات آزمایشگاهی، که مواد غذایی مانند تخم مرغ، شیر یا بادام زمینی خورده‌اند، بعد‌ها به این مواد غذایی حساسیت نخواهند داشت.» 

طبق دستورالعمل‌ها می‌توان یک لایه نازک کره بادام زمینی را در دهان نوزاد قرار داد یا با شیر مادر، شیر خشک یا پوره ترکیب کرد. متخصصان هشدار می‌دهند که بادام زمینی کامل یا خرد‌شده موجب خفگی نوزادان می‌شود. هافکر می‌گوید: «گزینه‌های بسیاری وجود دارد، اما ترکیب کره بادام زمینی با آب داغ برای نوزادان چهارماهه مفید است و قرار نیست چیزی بیش از این باشد.»

بیشتر از بهداشت و درمان