آمریکا قطعنامه‌ای در حمایت از توافق آتش‌بس در غزه به شورای امنیت ارایه کرد

بایدن از امیر قطر خواست حماس را برای پذیرش توافق تحت فشار قرار دهد

لیندا توماس گرینفیلد

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل با اشاره به «حمایت بسیاری از رهبران جهان از جمله دولت‌های منطقه» از پیشنهاد جدید آتش‌بس در نوار غزه و آزادی گروگان‌ها، از شورای امنیت خواست بدون تاخیر و بدون شروط اضافی دیگر، از این پیشنهاد حمایت کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه به بخش‌هایی از طرح پیشنهادی اسرائیل برای آتش‌بس در نوار غزه و آزادی گروگان‌ها اشاره کرده بود.

اکنون آمریکا، قطعنامه‌ای در حمایت از آن به شورای امنیت ارایه کرده و از شورای امنیت می‌خواهد حماس را برای پذیرش آن تحت فشار قرار دهد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز از امیر قطر خواسته حماس را برای پذیرش این پیشنهاد تحت فشار قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این توافق گروگان‌های زنده زن، بیمار و مسن که در اختیار حماس‌اند در مرحله نخست که بازه زمانی آن شش هفته تعیین شده،‌ آزاد می‌شوند. در این مرحله حماس و اسرائیل درباره شرایط آتش‌بس دائمی و آزادی گروگان‌های باقی‌مانده در مرحله دوم مذاکره می‌کنند.

گرینفیلد می‌گوید، اجرای فوری این توافق به آتش‌بس فوری، آزادی گروگان‌ها، خروج نیروهای اسرائیلی از مناطق پرجمعیت، افزایش کمک‌رسانی به نوار غزه و بازگشت فلسطینیان به شمال غزه منجر می‌شود. به گفته او این نقشه راه به بحران خاتمه می‌دهد و شامل طرحی چند ساله تحت حمایت بین‌المللی برای بازسازی غزه است.

به گفته بایدن، مرحله دوم توافق شامل پایان دائمی جنگ است و حماس دیگر در قدرت نخواهد بود.

مرحله سوم نیز شامل انتقال اجساد گروگان‌‌ها و اجرای طرح بازسازی غزه است. سفیر آمریکا در سازمان ملل می‌گوید این توافق در نهایت امنیت اسرائیل را تضمین و غیرنظامیان در غزه را در آسایش قرار می‌دهد.

بایدن می‌گوید، آمریکا، مصر و قطر با اجرای کامل توافق موافقند. بایدن، حماس را تنها مشکل بر سر راه آتش‌بس کامل توصیف کرده است.

به گزارش رویترز، متن پیش‌نویس یک صفحه‌ای این قطعنامه بین ۱۵ عضو شورای امنیت به گردش درآمده است.

این قطعنامه برای تصویب شدن به دست‌کم ۹ رای مثبت شامل رای مثبت همه اعضای دائم شورای امنیت شامل روسیه، چین، آمریکا، بریتانیا و فرانسه نیاز دارد.

به گزارش تایمز اسرائیل، وزرای خارجه امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر، اردن و مصر در بیانیه‌ای مشترک در روز دوشنبه، از تلاش‌های اخیر بایدن برای توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها حمایت کرده‌اند.

رهبران گروه هفت نیز از توافق حمایت کرده‌اند.

بیشتر از جهان