مجمع عمومی سازمان ملل درباره آتش‌بس در غزه تصمیم‌گیری می‌کند

این جلسه در حالی برگزار می‌شود که ایالات‌ متحده جمعه گذشته قطعنامه پیشنهادی دبیرکل سازمان ملل را که امارات متحده عربی تهیه کرده بود، وتو کرد

MAHMUD HAMS / AFP-حملات اسرائیل به غزه 

چنانکه پیش‌تر اعلام‌ شده بود، به‌ درخواست نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، مجمع عمومی سازمان ملل جلسه‌ای برای تصویب قطعنامه‌ آتش‌بس در نوار غزه برگزار می‌کند.

 قطعنامه‌های مجمع عمومی الزام‌آور نیستند، اما کشورهای عضو می‌تواند با توافق و تصویب متنی در توافق با آتش‌بس، به جامعه جهانی در این زمینه فشار بیاورند. 

این جلسه در حالی برگزار می‌شود که ایالات‌ متحده  جمعه گذشته، ۸ دسامبر (۱۷ آذر)، در سومین ماه از جنگ حماس و اسرائیل در نوار غزه، قطعنامه آتش‌بس پیشنهادی دبیرکل سازمان ملل را که امارات متحده عربی تهیه کرده بود، وتو کرد. 

آمریکا تنها عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است که با استفاده از حق وتو، با صدور قطعنامه آتش‌بس فوری و دائم در نوار غزه مخالفت می‌کند. 

این رای واشنگتن، در روزهای گذشته با انتقادهای فراوان مقام‌های سازمان ملل روبه‌رو شده است. فیلیپ لازارینی، رئیس آنروا، آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی، دوشنبه، ۱۱ دسامبر، در بازدید سفیران کشورهای عضو شورای امنیت از گذرگاه مرزی رفح، گفت که «از وتو ایالات‌متحده در رای‌گیری قطعنامه برقراری آتش‌بس در نوار غزه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل، بسیار مایوس و خشمگین» است. 

به گفته خبرگزاری فرانسه، متن قطعنامه پیشنهادی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی برای جلسه سه‌شنبه، مشابه قطعنامه پیشنهادی امارات است که جمعه در نشست شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد. در این متن با اشاره به «وضعیت فاجعه‌بار بشری در نوار غزه»، درخواست آتش‌بس فوری در این باریکه مطرح ‌می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پایان اکتبر گذشته و پس از چهار بار رای مخالف و وتو آمریکا به درخواست آتش‌بس موقت در غزه در شورای امنیت، اعضای مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قاطع «خواستار آتش‌بس فوری، پایدار و بشردوستانه، برای توقف درگیری‌های اسرائیل و حماس شدند». اما با توجه به الزام‌آور نبودن قطعنامه‌های مجمع عمومی، قطعنامه مزبور اجرایی نشد. دو هفته پس از آن، کشورهای عضو دائم شورای امنیت بحث «توقف کوتاه‌مدت جنگ در نوار غزه» را مطرح ‌کردند. 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، هفته گذشته برای نخستین بار با استناد به ماده ۹۹ منشور ملل متحد که به دبیرکل اجازه می‌دهد توجه شورا را به موضوعی جلب کند که «می‌تواند حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر اندازد»، از شورای امنیت خواست که قطعنامه‌ای برای درخواست «آتش‌بس بشردوستانه» و محکوم کردن «مجازات دسته‌جمعی» فلسطینیان، آماده و تصویب کند.

 امارات متحده عربی پیش‌نویس این قطعنامه را آماده‌ کرد، اما با وتو ایالات ‌متحده، بی‌نتیجه ماند. در این پیش‌نویس کوتاه همچنین بر خواست حفاظت از غیرنظامیان، آزادی فوری و بدون قید‌و‌شرط همه گروگان‌های حماس، و دسترسی به نوار غزه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه تاکید شده بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، تمام این درخواست‌ها در قطعنامه جدیدی که قرار است سه‌شنبه، ۱۲ دسامبر، در مجمع عمومی به رای گذاشته شود، نیز قید شده ‌است.

بیشتر از جهان