نکات اصلی زلزله‌ای که جریان راست در سیاست اروپا ایجاد کرد

گروه‌های سبز و لیبرال در سراسر اروپا متحمل شکست‌های سنگینی شدند

انتخاباتی چهار روزه بنیان‌های اتحادیه اروپا را لرزانده است، و جناح راست احزاب حاکم در فرانسه و آلمان را تکان داده است. تصمیم‌گیری برای پارلمان اروپا در پنج سال آینده دشوارتر خواهد بود.

اسوشیتدپرس در مقاله‌ای به نکات اصلی نتایج این انتخابات می‌پردازد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، را وادار به برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام کرد؛ حزب اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، را متحمل شکست کرد؛ و حزب جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، را به بازیگری کلیدی در تشکیل ائتلاف‌های آتی تبدیل کرد.

گروه‌های سبز و لیبرال در سراسر اروپا متحمل شکست‌های سنگینی شدند، اما تشکیلات جریان اصلی موقعیت خود را حفظ کردند، و جناح راست میانه «حزب مردم اروپا» همچنان بزرگ‌ترین گروه در پارلمان اروپا است.

زلزله سیاسی در فرانسه

رای‌دهندگان در فرانسه سه هفته دیگر دوباره پای صندوق‌های رای خواهند رفت، زیرا مکرون پارلمان را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام شد. برآورد شده است که حزب ملی‌گرا و ضدمهاجرت مارین لوپن حدود ۳۱ تا ۳۲ درصد آرا را به دست آورد.

در حالی که پیروزی حزب راست‌گرای «اجتماع ملی» قابل پیش‌بینی بود، ابعاد این پیروزی غافلگیرکننده بود و بیش از دو برابر حزب «رنسانس» مکرون رای کسب کرد.

باید تا اواسط ژوییه منتظر ماند تا مشخص شود مکرونی ضعیف‌شده ناچار خواهد شد با دولتی راست‌گرا در یک «همزیستی» ناخوشایند همکاری کند یا خیر.

رسوایی‌ها روی جریان راست آلمان تاثیری نداشت

حزب حاکم «سوسیال دموکرات» با کسب ۱۳.۹ درصد آرا، بدترین نتیجه‌اش در یک رای‌گیری سراسری پس از جنگ جهانی دوم را ثبت کرد. حزب «آلترناتیو برای آلمان» با کسب حدود ۱۵.۹ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت. این حزب راست‌گرا اخیرا با مجموعه‌ای از ناکامی‌ها، از جمله رسوایی‌های دو نامزد اصلی‌اش در انتخابات پارلمان اروپا، مواجه بود. اما به نظر می‌رسد این موضوع برای رای‌دهندگان اهمیتی نداشته است. اپوزیسیون راست میانه آلمان ۳۰ درصد آرا را کسب کرد.

راست میانه حامی اتحادیه اروپا همچنان پابرجا است

پیش‌بینی می‌شود جناح راست میانه «حزب مردم اروپا» ۱۹۱ کرسی در پارلمان اروپا به دست بیاورد و بزرگ‌ترین گروه باقی بماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دومین گروه بزرگ سوسیالیست‌ها و دموکرات‌های چپ میانه‌اند که موقعیتش اندکی تضعیف شده است اما با ۱۳۵ کرسی همچنان جایگاهش را حفظ کرده است. اوزولا فون درلاین، نامزد اصلی حزب مردم اروپا، در جریان کارزار انتخاباتی به احزاب راست نزدیک شده بود، اما پس از اعلام نتایج اولیه، از سوسیالیست‌ها و لیبرال‌های حامی تجارت خواست تا در ائتلافی طرفدار اتحادیه اروپا همکاری کنند.

ضربه‌ای که سبزها و لیبرال‌ها می‌خورند

سبزهای حامی محیط زیست شاید در مجموع بزرگ‌ترین بازندگان باشند. آن‌ها احتمالا حدود ۲۰ کرسی پارلمان اروپا را از دست می‌دهند. اعتراض‌های کشاورزان خشمگین از محدودیت‌های قوانین اقلیمی جدید به شانس آن‌ها لطمه زد. اتحادیه اروپا خود را سردمدار مبارزه با گرمایش جهانی می‌داند و با توجه به اینکه احزاب سبز در کشورهایی مانند آلمان در دولت سر کارند، انتظار می‌رفت که سبزها جایگاهشان را حفظ کنند.

احزاب لیبرال اروپا، از جمله حزب مکرون در فرانسه، نیز انتظار می‌رود در مجموع ۲۰ کرسی پارلمان اروپا را از دست بدهند و دیگر بازنده بزرگ این انتخابات محسوب می‌شوند.

چه خواهد شد؟

مقام‌های ارشد حزبی و تحلیلگران ملاقات خواهند کرد تا به نتیجه برسند که چه نوع گروه‌ها و ائتلاف‌هایی ممکن است در پارلمان پنج سال آینده تشکیل شوند. روسای حزب اولین مذاکرات رسمی را روز سه‌شنبه خواهند داشت. یک مسئله روشن است: این نتایج روند تصمیم‌گیری و تصویب قوانین در زمینه تغییرات اقلیمی و یارانه‌های کشاورزی را کند خواهد کرد.

روسای جمهوری و نخست‌وزیران کشورهای اتحادیه اروپا در ۱۷ ژوئن نشستی برگزار خواهند کرد تا نتایج را بررسی کنند. آن‌ها همچنین در مورد بازگشت فون درلاین به ریاست شاخه اجرایی اتحادیه، یعنی کمیسیون اروپا، بحث خواهند کرد.